لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۴

اجلاس شورای همکاری خلیج فارس «بدون نتیجه» پایان یافت


اجلاس کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در عربستان بدون نتیجه به پایان رسید و گزارش‌ها حکایت از آن دارد که اختلافات دیپلماتیک برخی اعضای این شورا با قطر کماکان ادامه دارد.

این اجلاس روز شنبه، ۸ شهریور در سطح وزرای خارجه کشورهای عضو شورا در میانه اختلافات عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین با قطر برگزار شد.

خبرگزاری رویترز در این باره می‌نویسد که بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که موضوع اساسی اختلافات اعضای شورای همکاری خلیج فارس با قطر، حمایت دوحه از گروه اخوان المسلمین مصر بوده است.

عربستان سعودی٬‌ امارات متحده عربی و بحرین، ۱۴ اسفند ماه پارسال به‌خاطر آن‌چه این کشورها نقض وعده‌های قطر درباره «امنیت خلیج فارس» اعلام کردند، در اقدامی بی‌سابقه سفرای خود را از این کشور فراخواندند.

بر اساس توافقی که دوم آذرماه به امضای شش عضو شورای همکاری خلیج فارس رسید٬ اعضای این شورا اجازه حمایت از هر کسی را که به طور مستقیم یا غیر مستقیم به امنیت و ثبات کشورهای عضو ضربه می‌زند٬ ندارد.

این گزارش می‌افزاید که سفر روز چهارشنبه سه شاهزاده سعودی به قطر، از جمله سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان، گمانه‌زنی‌ها در رسانه‌های این کشورها درباره حل اختلافات اعضای این گروه و از میان رفتن شکاف‌ها را تقویت کرده بود.

اما شیخ صباح خالد الصباح، وزیر خارجه کویت که کشورش همراه با عمان سعی در میانجی‌گری میان قطر و دیگر اعضای شورا را دارد، می‌گوید اجلاس روز شنبه به «پیشرفت محدودی» منجر شده است.

این مقام دولت کویت در ادامه بدون اشاره به اقدامی مشخص برای رفع اختلافات، تنها گفت که آنچه در اجلاس اعضای شورای همکاری خلیج فارس توافق شد، ایجاد زمینه و شرایطی برای رفع اختلافات است که باید برای اجرایی شدن پی‌گیری شود.

وی افزود: «ما در حذف همه موانع و فاکتورهای نامشخص برای تکمیل روند رفع اختلافات شتاب خواهیم کرد. امروز کشورهای عضو شورا بر سر این زمینه‌ها توافق کردند و در اجلاس بعدی عملیاتی کردن این شرایط پی‌گیری خواهد شد. همه اعضا توافق کردند که بر اجرای این روند متعهد باشند».

اختلاف عربستان، قطر و امارات بر سر موضوع اخوان‌المسلمین که اخیرا در مصر به عنوان گروهی تروریستی معرفی شده و ده‌ها عضو آن حکم اعدام گرفته‌اند، در حالی است که هر سه کشور از حامیان اصلی مخالفان مسلح سوریه علیه دولت بشار اسد هستند.

از سویی چنان‌چه رویترز می‌نویسد، قطر در لیبی نیز حامی برخی گروه‌های اسلام‌گرا است، امری که باعث می‌شود این کشور در برابر امارات متحده عربی قرار بگیرد چرا که به گفته مقامات آمریکا، امارات متحده عربی در حملات هوایی اخیر علیه این گروه‌ها دست داشته است.

این گزارش می‌گوید که طی ۳۳ سال اخیر، اختلاف نظر و شکاف بی سابقه‌ای میان اعضای این شورا مشاهده می شود.

این در حالی است که عربستان اواخر سال ۲۰۱۱ کشورهای عضو این شورا را به تشکیل «جبهه‌ای واحد» علیه ایران و برای مقابله با بی‌ثباتی کشورهای عربی در نتیجه انقلاب‌های موسوم به «بهار عربی» فراخوانده بود.

عربستان، قطر، امارات، کویت، عمان و بحرین شش عضو شورای همکاری خلیج فارس هستند. این ش کشور در بیانیه‌ پایان اجلاس روز شنبه تروریسم را محکوم و حمایت خود را از تلاش‌های بین المللی برای قطع منابع مالی گروه خلافت اسلامی در عراق و سوریه اعلام کردند.

XS
SM
MD
LG