لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۴

انتقاد آمریکا از تصمیم روسیه برای خروج از دیوان بین‌المللی کیفری


هلند - دیوان بین‌المللی کیفری
هلند - دیوان بین‌المللی کیفری

ایالات متحده از تصمیم روسیه برای خروج از دیوان بین‌المللی کیفری اظهار تاسف کرد. رئیس جمهور روسیه روز چهارشنبه، ۲۶ آبان، پس از آن که کمیته سازمان ملل متحد اقدامات مسکو در شبه‌جزیره کریمه را نقض حقوق بشر خواند، اعلام کرد که روسیه از دیوان بین‌المللی کیفری کناره می‌گیرد.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی واکنش واشینگتن به این تصمیم مسکو را بازتاب داده است، در حالی که آمریکا نیز خود ۱۴ سال قبل تصمیم به خروج از دیوان بین‌المللی کیفری گرفته بود.

جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، اظهار داشت: «از نگاه ما مسلما کشورها برای اتخاذ چنین تصمیماتی استقلال دارند، اما این مسئله نافی اعتقادات ما نیست که دیوان بین‌المللی کیفری سازوکار ارزشمندی را فراهم آورده است، اگرچه خود ما نیز جزء امضاکنندگان آن نیستیم.»

ایالات متحده در سال ۲۰۰۲ در نامه‌ای به کوفی عنان، دبیرکل وقت سازمان ملل متحد، اعلام کرد که از معاهده رم در رابطه با دیوان بین‌المللی کیفری کناره‌گیری می‌کند.

این تصمیم در حالی اتخاذ شد که آمریکا درگیر جنگ افغانستان بود و پس از آن نیز نیروهای آمریکایی به عراق یورش بردند.

دیوان بین‌المللی کیفری که مقر آن در شهر لاهه هلند است به اتهامات نسل‌کشی، جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت رسیدگی می‌کند. روسیه سال ۲۰۰۰ معاهده تاسیس این نهاد را امضا کرد، اما هیچ‌گاه آن را به تصویب رسمی نرساند.

مسکو می‌گوید به رغم آن که تاکنون موضوع تحقیق و قضاوت در این دادگاه نبوده، اما به عنوان عضو ناظر با آن همکاری داشته است.

روز چهارشنبه ولادیمیر پوتین فرمانی را به امضا رساند که تاکید می‌کند روسیه عضو دائم این نهاد قضایی بین‌المللی نمی‌شود.

به گفته مسکو، دیوان بین‌المللی کیفری کار خود را با اهداف والایی مانند برقراری صلح و امنیت در جهان و رفع تنش‌ها آغاز کرد، اما این نهاد «نتوانسته انتظارات را برآورده کند و به یک محکمه بین‌المللی واقعا مستقل و مقتدر تبدیل شود.»

تصمیم ولادیمیر پوتین در رابطه با دیوان بین‌المللی کیفری در حالی اتخاذ شد که ۲۴ ساعت قبل از آن، کمیته مجمع عمومی سازمان ملل متحد گزارشی را به تصویب رساند که در آن روسیه به نقض جدی حقوق ساکنان شبه‌جزیره کریمه و تحدید آزادی بیان و اعتقادات مذهبی مردم آنجا متهم شد.

XS
SM
MD
LG