لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۷

آلمان دو ایرانی را به فروش موتور هواپیمای بدون سرنشین متهم کرد


آلمان صادرات برخی کالاها به ایران را که می‌تواند کاربرد نظامی داشته باشد، ممنوع کرده است.
آلمان صادرات برخی کالاها به ایران را که می‌تواند کاربرد نظامی داشته باشد، ممنوع کرده است.
دادستان فدرال آلمان روز چهارشنبه، دوم اسفند، دو ایرانی را به قاچاق ده‌ها موتور هواپیمای بدون سرنشین به ایران متهم کرد. گفته می‌شود ایران این موتورها را در هواپیمای بدون سرنشین ابابیل- ۳ به کار برده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مارکوس کوهلر، سخنگوی دادستان آلمان اعلام کرد که «ایمان.ج.ل» ۳۰ ساله که تابعیت دوگانه ایرانی- آلمانی دارد و «داوود الف»، ۵۴ ساله متهم به نقض قوانین صادرات آلمان هستند.

آلمان صادرات برخی کالاها به ایران را که می‌تواند کاربرد نظامی داشته باشد، ممنوع کرده است. موتور هواپیماهای یاد شده ساخت آلمان است.

دو متهم یاد شده که نام خانوادگی آنها به خاطر قوانین آلمان منتشر نشده است، در صورت احراز جرم با مجازات ۱۵ سال زندان مواجه خواهند شد.

بر اساس این گزارش، ایمان ج. متهم به ارسال ۶۱ موتور هواپیما به ایران در چندین نوبت از اکتبر سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹ است.

به گفته مقامات آلمانی، او این کار را در پوشش فعالیت‌های شرکت صادراتی – وارداتی خود انجام داده و به گمرک آلمان اطلاعات غلط داده است.

داوود الف نیز متهم به فروش چندین موتور هواپیما در ایران به یک خریدار ناشناس است.

به گفته مارکوس کوهلر، «این موتورها به‌خاطر طراحی‌شان برای سیستم هواپیمای بدون سرنشین ابابیل- ۳ که ارتش ایران از آن استفاده می‌کند، مناسب هستند».

وی در عین حال هیچ اشاره‌ای به شرکت تولیدکننده این موتورهای هواپیما نکرد و نیز نگفت که این موتورها به‌طور خاص برای هواپیماهای بدون سرنشین طراحی شده‌اند.

از آنجا که پرونده اتهامی این دو ایرانی به دادگاه ایالتی فرانکفورت ارجاع داده شده است، احتمال می‌رود که این جرائم در آن منطقه رخ داده باشد. با این حال هنوز نحوه رسیدگی به این پرونده در دادگاه ایالاتی فرانکفورت و زمان آن مشخص نیست.

از گفته‌های سخنگوی دادستان آلمان چنین برمی‌آید که متهمان پرونده در حال حاضر در بازداشت نیستند چرا که «بیم فرار آنها وجود ندارد».

درباره هواپیمای بدون سرنشین ابابیل گفته می‌شود که می‌تواند تا مسافت ۱۴۵ کیلومتر پرواز کند و تا چهار هزار و ۳۰۰ متر اوج بگیرد.

ابابیل یک هواپیمای شناسایی و جاسوسی است، اما دادستان آلمان می‌گوید که این هواپیما می‌تواند در موقعیت‌های حمله نیز به کار رود.

ایران برای سال‌ها از هواپیماهای بدون سرنشین نوع ابابیل استفاده کرده است. در سال ۲۰۰۹ نیز ارتش آمریکا اعلام کرد که یک ابابیل- ۳ را در آسمان عراق هدف قرار داده است.
XS
SM
MD
LG