لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۱

ایران «در واکنش به استرداد یک شهروند» سفیرش را از قبرس فراخواند


یوانیس کاسولیدس، وزیر امور خارجه قبرس می‌گوید که ایران با وارد آوردن فشار سیاسی در صدد بود که مانع استرداد شهروند خود به آمریکا شود
یوانیس کاسولیدس، وزیر امور خارجه قبرس می‌گوید که ایران با وارد آوردن فشار سیاسی در صدد بود که مانع استرداد شهروند خود به آمریکا شود
وزیر امور خارجه قبرس روز پنج‌شنبه، ۱۹ اردیبهشت، اعلام کرد که ایران در واکنش به استرداد یک شهروند ایرانی به ایالات متحده آمریکا، سفیر خود را از قبرس برای مشورت فراخوانده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یوانیس کاسولیدس که اکنون در واشینگتن به‌ سر می‌برد در کنفرانسی خبری اظهار داشت: «همین امروز... پیامی از نیکوزیا دریافت کردم مبنی بر این که ایران تصمیم به احضار سفیر خود برای مشورت گرفته است. چرا؟ چون یک شهروند ایرانی به خاطر تلاش برای خریدن برخی اجناس و نقض تحریم‌های تسلیحاتی ایران بازداشت شده است.»

در همین رابطه یک منبع دیپلماتیک در نیکوزیا، پایتخت قبرس، گفت که دادگاه حدود دو هفته قبل حکم به استرداد این شهروند ایرانی به ایالات متحده داده است، در حالی که قبل از آن تمام راه‌های قانونی برای گریز از چنین حکمی طی شده و نتیجه‌ای حاصل نشده است.

او افزود که اتهام این ایرانی خرید و ارسال برخی کالاها به کشور خود عنوان شده است که در حکم نقض تحریم‌های ایران به‌ شمار می‌رود.

ایران به‌واسطه برنامه هسته‌ای خود با تحریم‌های گسترده بین‌المللی مواجه است. غرب می‌گوید که تهران مخفیانه درصدد دستیابی به سلاح اتمی است، اما ایران این ادعا را رد می‌کند و می‌گوید که برنامه هسته‌ای‌اش تنها اهدافی صلح‌آمیز دارد.

پیش از این نیز ایالات متحده برخی از شهروندان ایرانی و حتی غربی را به اتهام نقض تحریم‌های ایران محاکمه کرده بود که این محاکمه‌ها در برخی موارد به زندان‌های چند ساله منجر شده است.

از جمله می‌توان به حکم ۳۳ ماه زندان برای کریستوفر تپین، تاجر بریتانیایی، اشاره کرد که به تلاش برای فروش قطعات موشک به ایران متهم شده بود.

گزارش خبرگزاری رویترز اما از جزئیات اتهامات این شهروند ایرانی اطلاعاتی به‌دست نمی‌دهد و همچنین به نام او نیز اشاره نمی‌کند.

با این حال یوانیس کاسولیدس به این خبرگزاری گفته است که ایران درصدد بود با وارد آوردن فشار سیاسی به نیکوزیا مانع استرداد شهروند خود به آمریکا شود.

آقای کاسولیدس همچنین گفت: «ما در قبرس از تصمیم دادگاه تبعیت می‌کنیم.»

روابط تهران و نیکوزیا اواخر سال ۱۳۸۷ نیز با تنش‌هایی همراه شد که دلیل آن توقیف یک کشتی حامل اسلحه‌های ایرانی بود که گفته می‌شد عازم سوریه بوده است.
XS
SM
MD
LG