لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۰

رحیمی: نفت را از همسایگان ما بگیرند باید شترسواری کنند


محمدرضا رحیمی می‌گوید که تحریم‌های بین‌المللی به نفع ایران است و «درود بر تحریم».
محمدرضا رحیمی می‌گوید که تحریم‌های بین‌المللی به نفع ایران است و «درود بر تحریم».
محمدرضا رحیمی روز سه‌شنبه، ۲۲ اسفند گفت که ایران قصد دارد در سازمان ملل متحد ثبت کند که به دنبال بمب هسته‌ای نیست. او همچنین همسایگان ایران را به عنوان ملت‌هایی توصیف کرد که اگر نفت از آنها گرفته شود باید «شترسواری» کنند.

به گزارش وبسایت خبرآنلاین، معاون اول رییس جمهوری ایران با بیان این‌که مشاهده دستاوردهای دانشمندان ایرانی به منزله ورود به «وادی حیرت علمی» است گفت که ایران به خاطر «نوآوری‌ها و دستاوردهای فن‌آورانه» خود تحریم شده‌است و نه مسئله هسته‌ای.

او افزود: «انرژی هسته‌ای چیز مهمی نیست. به ویژه که جمهوری اسلامی اعلام کرده می‌خواهد [در سازمان ملل] ثبت کند که دنبال سلاح هسته‌ای نیست.»

مقامات ایران همواره می‌گویند که برنامه‌ای برای دستیابی به سلاح هسته‌ای ندارند و آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز تولید سلاح هسته‌ای را «حرام» دانسته است. با این حال غرب تاکید دارد که ایران باید حسن‌نیت خود را در عمل ثابت کند.

جامعه بین‌المللی تحریم‌های گسترده‌ای را علیه ایران با هدف متوقف کردن برنامه هسته‌ای آن اعمال کرده است که صنعت نفت و نظام بانکی ایران را نشانه می‌رود. اما اکنون معاون اول رییس دولت ایران با استقبال از تحریم‌ها ادعا می‌کند که این مسئله به نفع کشور است.

محمدرضا رحیمی دراین‌باره اظهار داشت: «باید از شادی کوچکی که ما را از شادی بزرگ‌تری منع می‌کند، صرفنظر کرد تا به لذت بزرگ‌تر برسیم. باید ملت بزرگ ایران را توجیه کنیم که این تحریم به نفع ماست. من یک بار گفتم اگر فلان دارویی که در کشور تولید می شود، به دلیل تحریم است درود بر تحریم. پس درود بر تحریم.»

به گفته او، اگرچه تحریم‌ها در ابتدا «نابسامانی‌هایی» را به دنبال داشته‌اند و «مردم به‌ دردسر افتاده‌اند»، اما این نابسامانی‌ها از بین خواهند رفت.

این مقام دولت ایران سپس به مقایسه‌ میان ایرانیان و ملت‌های همسایه پرداخت و گفت: «مهندس ایرانی بیابان را آباد می‌کند. نفت را از ما بگیرند می‌توانیم خودمان روی پای خودمان بایستیم، اما از همسایگان ما که نفت زیادی دارند اگر نفت را بگیری باید شتر سوار شوند.»

به گفته آقای رحیمی، این علم ایالات متحده آمریکا است که باعث برتری آن در جهان شده و نه قدرت نظامی آن، در حالی که «آمریکا را ۱۳ مهاجر تبعیدی انگلیسی ساختند، یک مشت لات. اما یک آدم عاقل رفت آنجا و آدم‌های نخبه را جمع کرد و حالا شده آمریکا».

او با بیان این که رتبه علمی ایران نیز در چند سال آینده تک‌رقمی خواهد شد، اضافه کرد: «چند سال پیش یکی از مقامات آمریکایی به یکی از مقامات ایرانی نامه‌ای فرستاد و گفت ما دو قدرت. بقیه را آدم حساب نکرده. گفته ما و شما هستیم.»

پیش از این نیز اظهار نظرات محمدرضا رحیمی درباره یهودیان و کتاب مقدس آنان جنجال‌ساز شده بود. آقای رحیمی گفته بود که گسترش مواد مخدر در جهان ریشه در کتاب «تلمود» یهودیان دارد، ادعایی که واکنش منفی اسرائیل و سازمان ملل متحد را در پی داشت.
XS
SM
MD
LG