لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۴

انتقاد مرکل از توهین دیپلمات ارشد آمریکا به اتحادیه اروپا


آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، مکالمه افشاشده ویکتوریا نولاند را «غیرقابل قبول» خوانده است
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، مکالمه افشاشده ویکتوریا نولاند را «غیرقابل قبول» خوانده است
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، توهین یک دیپلمات ارشد آمریکا در یک مکالمه تلفنی به اعضای اتحادیه اروپا را غیر قابل قبول خوانده است.

این مکالمه میان ویکتوریا نولاند، معاون وزیر امور خارجه آمریکا با سفیر این کشور در اوکراین انجام شده است که در جریان آن خانم نولاند با اشاره به رویکرد اتحادیه اروپا در قبال رویدادهای اوکراین به این اتحادیه ناسزا می‌گوید.

اما این مکالمه شنود و سپس در وبسایت یوتیوب منتشر می‌شود تا ماجرا به یک تنش دیپلماتیک میان آمریکا و اتحادیه اروپا بینجامد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سخنگوی آنگلا مرکل روز جمعه ۱۸ بهمن ماه گفت، صدراعظم آلمان، مکالمه ویکتوریا نولاند را «کاملا غیرقابل قبول» دانسته است.

به گفته او، «صدراعظم آلمان می‌خواهد دوباره تاکید کند که کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، کار بزرگی را انجام می‌دهد. و اتحادیه اروپا نیز همچنان به تلاش‌های گسترده خود برای آرام کردن شرایط در اوکراین ادامه می‌دهد.»

اوکراین روزهای ملتهب و پرآشوبی را پشت سر می‌گذراند که آغاز آن به ماه نوامبر و زمانی بازمی‌گردد که یانوکوویچ، رئیس جمهوری اوکراین، معاهده با اتحادیه اروپا را به خاطر روابط قدیمی کی‌یف و مسکو نپذیرفت.

این ماجرا به یک بن‌بست دیپلماتیک در روابط میان اتحادیه اروپا و آمریکا از یک‌سو و اوکراین و روسیه از سوی دیگر منجر شده است، اما مکالمه تلفنی ویکتوریا نولاند حکایت از آن دارد که آمریکا از سیاست‌های اتحادیه اروپا هم در این زمینه رضایت چندانی ندارد.

او در این مکالمه به صراحت می‌گوید که چهره‌های اپوزیسیون اوکراین باید وارد دولت جدید این کشور بشوند و سپس با بیان یک ناسزا، ناراحتی خود را از نقش اتحادیه اروپا در این زمینه بیان می‌کند.

اما انتشار این مکالمه و بازتاب گسترده آن واکنش وزارت امور خارجه آمریکا را به دنبال داشت تا جایی که سخنگوی این وزارتخانه اعلام کرد، خانم نولاند با همتایان اروپایی خود تماس گرفته و پوزش خواسته است.

با این حال خانم نولاند در جمع خبرنگاران گفته است که حاضر نیست درباره «یک مکالمه دیپلماتیک خصوصی» توضیحی بدهد.

آمریکا انگشت اتهام را به جانب روسیه گرفته و آن را مسئول انتشار مکالمه خانم نولاند می‌داند.
XS
SM
MD
LG