لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۰

رئیس پلیس فتا: جرایم سایبری ۶۳ درصد افزایش یافته است


رئیس پلیس فتا با اعلام «افزایش ۶۳ درصدی جرایم سایبری» در سال ۹۶ در ایران٬ گفت که بیشترین میزان این جرایم در شبکه اجتماعی تلگرام رخ می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر،‌ کمال هادیان‌فر روز چهارشنبه چهارم مرداد افزود که ۴۳ درصد از جرایم سایبری رخ داده در سال جاری در تلگرام و ۲۰ درصد در اینستاگرام صورت گرفته است.

آن‌طور که رئیس پلیس فتا گفته است٬ در «شبکه تلگرام ۷۶ درصد در حوزه سرگرمی فعالیت می‌کنند و کسب و کارهایی که در این حوزه انجام می‌شود بیشتر فریبنده و تبلیغاتی است و جنبه کسب درآمد ندارد».

کمال هادیان‌فر با استقبال از آنچه «ساماندهی کانال‌های تلگرامی بیش از پنج هزار عضو» نامید نیز گفت که به دنبال ابلاغ این مصوبه٬ «تاکنون بیش از ۱۰ هزار نفر نیز از صاحبان کانال‌ها و ادمین‌ها برای دریافت مجوز مراجعه کرده‌اند».

وی پیش‌بینی کرد با توجه به توسعه زیرساخت‌ها و تجهیزات٬ جرایم در فضای مجازی نیز افزایش داشته باشد و افزود: «مسئولان وزارت ارتباطات همزمان با توسعه رشد اینترنت به امنیت شهروندان نیز توجه کنند تا مردم دچار مشکل نشوند».

سخنان رئیس پلیس فتا در پی اختلاف نظر مقام‌های دولت و قوه قضائیه درباره فیلترینگ این شبکه اجتماعی مطرح شده است.

عبدالصمد خرم‌آبادی٬ معاون قضایی دادستان کل کشور و دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، از محمود واعظی٬ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، انتقاد کرده بود که «دستور فیلتر کردن کانال‌های مجرمانه در تلگرام را نادیده گرفته است».

آقای خرم‌آبادی تهدید کرده بود اگر این دستورات اجرا نشود، علیه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات «اعلام جرم» خواهد کرد.

آقای واعظی نیز معاون قضایی دادستان کل کشور را به طرح اظهارات «نامعقول» و «نظرات شخصی» متهم کرده و افزوده بود: «معلوم است مشکل جای دیگری است و وقتی ما می‌گوییم تفکر ایشان بر انسداد فضای مجازی است، واکنش نشان می‌دهند».

دولت حسن روحانی و مقام‌های قوه قضائیه پیش از این نیز بر سر فیلتر شدن تلگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام با یکدیگر اختلاف نظر داشتهاند.

آقای روحانی پیش از برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفته بود کسانی که به گفته او بارها برای فیلتر کردن شبکه‌های مجازی به دولت فشار آوردند، اکنون هنگام انتخابات، پیشتاز استفاده از فضای مجازی هستند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز اسفند ۹۵ گفته بود که این وزارتخانه تحت تأثیر «فشارها» و «تلاش عده‌ای خاص» برای فیلتر شدن تلگرام قرار نخواهد گرفت و این پیام‌رسان در ایام انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ فیلتر نخواهد شد.

به نوشته مهر٬ رئیس پلیس فتا در بخش دیگری از سخنانش٬ در مورد فعالیت‌ گروه‌های تروریستی در فضای مجازی نیز گفت که «از ابتدای سال ۹۳ داعش و القاعده و گروه‌های تروریستی فعالیت خود را در فضای مجازی آغاز کرده و ما اینها را در نظر داشته‌ایم».

وی افزود: پلیس ایران در سال ۲۰۱۶ «طی ۱۵۰ مرحله، ۷۵ هزار نفر از عوامل اصلی داعش در سراسر جهان که افراد ایرانی در بین‌شان بودند را در فضای مجازی شناسایی کرده و اطلاعاتش را به اینترپل داد و اینترپل نیز این موضوع را تائید کرده و با برخی از آنان نیز برخورد شده است».

جواد آذری جهرمی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، به تازگی خبر داده بود که به طور متوسط در هر هفته ۳۳۰۰ کانال تلگرامی با مصادیقی همچون «داعش و خشونت و کودک‌آزاری و توهین علیه مقدسات نظام، مسدود می‌شوند».

XS
SM
MD
LG