لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۵

وقوع سیل در برزیل، استرالیا و سریلانکا صدها قربانی گرفت


گزارش‌ها حاکی از آن است که سیل و رانش زمین در چندین شهر ناحیه کوهستانی برزیل، تا کنون دستکم ۳۴۸ کشته برجای گذاشته است و انتظار می‌رود که شمار کشت‌شدگان افزایش یابد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، سیل و رانش زمین در ساعات شبانه چهارشنبه در شهر‌های کوهستانی نزدیک به ریودوژانیرو، بسیاری از خانه‌های این مناطق را به زیر گل و لای فرو برد و بر اساس آخرین آمار روز پنجشنبه، دستکم ۳۴۸ نفر از ساکنین این منطقه که بسیاری از آن‌ها در زمان وقوع حادثه در خواب بودند، قربانی این سانحه شدند.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد میزان بارش باران در کمتر از ۲۴ ساعت در این مناطق برابر با بارش یک‌ماه باران بوده است و همین امر موجب طغیان رودخانه‌ها و تخریب منطقه شده است.

انتظار می‌رود که بارش باران در روزهای آینده بار دیگر آغاز شود.

در حال حاضر عملیات نجات در این مناطق ادامه دارد و حدود ۸۰۰ نیروی امداد در مناطق مختلف در حال پاکسازی منطقه هستند.

بر اثر سیل و تخریب معابر، هزاران نفر از مردم این مناطقه حاضر به ترک محل نیستند و این در حالی است که دسترسی آنان به برق و تلفن نیز قطع شده است.

در همین زمینه حکمران ریو دو ژانیرو خواستار اعزام هواپیماهای نیروی دریایی به این مناطق شده است تا عملیات نجات به صورت هوایی صورت بگیرد.

جیلما هوسِف، رئیس جمهوری برزیل نیز که قرار بر این است روز پنجشنبه به مناطق آسیب دیده سفر کند، بودجه‌ای برابر با ۴۶۰ میلیون دلار را به بازسازی این مناطق آسیب دیده اختصاص داده است.

سیل در استرالیا؛ منطقه‌ای به وسعت مجموع آلمان و فرانسه در زیر آب

سیل در استرالیا

x
سیل در استرالیا
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:50 0:00
سیلاب‌های قدرتمند در ایالت کوئینزلند، در شمال شرقی استرالیا نیز منطقه‌ای به وسعت مجموع آلمان و فرانسه را به زیر آب برده است.

به گفته مقامات استرالیا، سیلاب‌های فصلی که از بیش از یک ماه است در کوئینزلند آغاز شده است، در سه روز گذشته ۱۵ کشته برجای گذاشته و حدود ۷۰ نفر نیز تا کنون ناپدید شده‌اند.

شهر بریزبن، مرکز ایالات کوئینزلند و سومین شهر پرجمعیت استرالیا، یکی از مناطقی است که به شدت بر اثر این سیل تخریب شده است.

در حال حاضر بیش از سه هزار نفر از ساکنین این منطقه، خانه‌های خود را ترک کرده و به قرارگاه‌های موقت پناه برده‌اند. مقامات استرالیا اعلام کرده‌اند که امکان دارد این افراد تا مدت‌ها نتوانند به محل سکونت خود بازگردند.

به گزارش خبرگزاری‌ها دستکم ۲۰۰ هزار نفر در اثر جاری شدن سیل در استرالیا آسیب دیده‌اند.

سیل در استرالیا
به نوشته خبرگزاری فرانسه بیش از ۳۰ هزار ملک در این شهر بر اثر سیل آسیب دیده‌اند که در این میان ۱۲ هزار منزل مسکونی به طول کامل تخریب و برخی از آن‌ها نیز کاملا به زیر آب فرو رفته‌اند.

در حال حاضر حجم آب جمع شده در پشت سد این منطقه یک متر پایین تر از حد خطر آفرین است و این در حالی است که پیش‌بینی‌های هواشناسی حاکی از آن است که بارش همچنان در این مناطق ادامه خواهد داشت.

شهر بریزبن پیش از این نیز بر اثر سیل تخریب شده بود. در سال ۱۹۷۴، وقوع سیل در این شهر، که همچنان بدترین سیل بریزبن به شمار می‌رود، اثرات مخرب شدیدی به بار آورد.

سیل در سریلانکا؛ ۲۱ کشته و ۲۷۰ هزار بی‌خانمان

همچنین باران‌های موسمی سریلانکا که درطول هفته گذشته به وقوع سیل در سریلانکا انجامیده‌است، بیش از ۲۱ کشته و ۲۷۰ هزار بی‌خانمان بر جای گذاشته است.

این در حالی است که به گفته مقامات سریلانکا، وقوع سیل به ویژه به شرق و مرکز این کشور آسیب زده است و در حال حاضر بیش از یک میلیون نفر مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند.

عملیات نجات همچنان در سریلانکا ادامه دارد و نیروهای امنیتی نیز به گروه امدادگران پیوسته‌اند.

به گفته مقامات در حال حاضر حدود سه هزار سرباز در مناطق شرقی مستقر شده‌اند و هلیکوپترهای نیروی هوایی و قایق‌های‌ نیروی دریایی نیز در حال کمک به آسیب دیدگان هستند.

باران‌های موسمی پدیده‌ رایجی در سریلانکا است و معمولا در بازه‌های زمانی ماه مه تا سپتامبر و دسامبر تا فوریه، سریلانکا شاهد این نوع بارش‌هاست.
XS
SM
MD
LG