لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۶

آلمان می‌گوید تحریم‌های بیشتر آمریکا علیه «نورد استریم ۲» دخالت در امنیت انرژی اروپا است


شناور لوله‌گذار متعلق به گازپروم روسیه در دریای بالتیک؛ ۳ مه ۲۰۲۰
شناور لوله‌گذار متعلق به گازپروم روسیه در دریای بالتیک؛ ۳ مه ۲۰۲۰

برلین می‌گوید طرح پیشنهادی تازه در آمریکا برای افزایش تحریم‌های مربوط به خط لوله گاز «نورد استریم ۲» بین روسیه و آلمان «باعث تاسف» و «دخالت» در امنیت انرژی اروپا است.

وزارت خارجه آلمان در بیانیه‌ای که ۲۵ خرداد منتشر شده می‌گوید «تحریم‌های تازه به دخالت جدی در امنیت انرژی اروپا و حق حاکمیت اتحادیه اروپا می‌انجامد».

گروهی فراحزبی از سناتورهای ایالات متحده اوایل ماه جاری میلادی طرحی را پیشنهاد کردند که هدف از آن جلوگیری از تکمیل پروژه جنجالی خط لوله گاز از طریق دریای بالتیک است.

خط لوله «نورد استریم ۲» قرار است گاز طبیعی روسیه را مستقیما از طریق دریای بالتیک به آلمان برساند.

البته ایالات متحده تا کنون نیز دست به اقداماتی برای جلوگیری از پیشرفت این پروژه ۱۱ میلیارد دلار ی زده است.

در تیر ماه ۱۳۹۷ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، دولت آنگلا مرکل را به دلیل بستن این قرارداد با روسیه شدیدا سرزنش کرده و گفته بود برلین «کاملاً به کنترل» روسیه در آمده است.

آنچه فورا با واکنش آلمان روبه‌رو شد و هایکو ماس، وزیر خارجه این کشور گفت «ما اسیر نیستیم، نه اسیر روسیه، نه اسیر آمریکا».

آمریکا می‌گوید این پروژه، اروپا را به گاز روسیه وابسته‌تر می‌کند، به افزایش نفوذ روسیه می‌انجامد و ضربه‌ای به استقلال و حاکمیت ملی اوکراین است. آلمان اما چنین چیزی را رد کرده و می‌گوید مخالف تحریم‌های فراسرزمینی آمریکا است.

در سال ۱۳۹۸ سنای آمریکا تحریم‌هایی را علیه «نورد استریم ۲» تصویب کرد.

طرح تازه در سنا نیز قرار است بر آن تحریم‌ها عمیق بیشتری بدهد؛ این طرح ارائه‌کنندگان بیمه، خدمات بندری، سرویس انتقال محموله‌ها و نیز شرکت‌هایی که به نورد استریم ۲ برای فعالیت مجوز می‌دهند را مشمول تحریم می‌کند.

سناتور جمهوری‌خواه تد کروز، حامی طرح، گفته نورد استریم ۲ «یک تهدید اساسی علیه امنیت ملی آمریکا است و نباید به فرجام برسد».

این خط لوله به روسیه امکان می‌دهد بدون نیاز به اوکراین گاز را به اروپا برساند، نتیجه آن‌که کی‌یف از میلیاردها دلار درآمد ناشی از ترانزیت گاز بی‌بهره می‌شود.

مسکو اما می‌گوید واشینگتن با استفاده از تحریم‌ها قصد دارد راه خود را برای انتقال گاز از آمریکا به اروپا هموار کند.

منابع: رادیو اروپای آزاد، رادیو فردا، خبرگزاری آلمان
XS
SM
MD
LG