لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۹

واکنش دمکرات‌ها به عدم حضور پومپئو در کمیته سیاست خارجی مجلس نمایندگان


مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا
مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا

الیوت انگل، رییس دمکرات کمیته سیاست خارجی ملجس نمایندگان آمریکا روز دوشنبه ۲۳ دی نارضایتی شدید خود از عدم حضور مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا در جلسه روز سه شنبه این کمیته برای بررسی سیاست دولت در قبال ایران را اعلام کرد.

به گزارش رویترز٬‌ الیوت انگل در بیانیه ای گفت:«هر روز که می گذرد سئوالات بیشتری در مورد حمله منجر به کشتن قاسم سلیمانی مطرح می شود. آیا واقعا یک تهدید بلادرنگ وجود داشت؟ آیا این بخشی از یک عملیات بزرگتر بوده؟ توجیه های قانونی این عملیات چه بوده اند؟ از این به بعد چه سیاستی در پیش گرفته می شود؟»

کمیته سیاست خارجی مجلس نمایندگان که اکثریت آن با دمکرات‌هاست هفته گذشته و همزمان با افزایش فشار کنگره بر دولت دونالد ترامپ برای ارائه اطلاعات بیشتر در مورد کشتن قاسم سلیمانی اعلام کرد که از مایک پومپئو، وزیر خارجه خواسته است به این کمیته گزارش دهد.

وزارت خارجه تاکنون درمورد اظهارات روز دوشنبه رییس کمیته سیاست خارجی مجلس نمایندگان آمریکا واکنش نشان نداده است.

مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه به ابتکار و با حمایت دمکرات‌ها قطعنامه ای برای محدود کردن اقدامات نظامی بعدی علیه ایران تصویب کرد. بسیاری از اعضای دمکرات کنگره آمریکا از توضیحات ناکامل و متناقض دولت در مورد حمله به یک فرمانده ارشد ایرانی در خاک عراق ناراضی هستند.

هنوز زمان بررسی این قطعنامه در مجلس سنا مشخص نشده است.

الیوت انگل، رییس کمیته سیاست خارجی مجلس نمایندگان که مسئول بررسی عملکرد وزارت خارجه آمریکاست اظهار امیدواری کرد که آقای پومپئو در آینده نزدیک به درخواست این کمیته پاسخ دهد.

همزمان روز دوشنبه دونالد ترامپ گفت مسئله تهدید بلادرنگ آمریکا از سوی قاسم سلیمانی «اهمیت چندانی ندارد.»

رییس جمهور آمریکا ضمن دفاع از تصمیم خود برای کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران گفت که سردار سلیمانی یک تهدید جدی برای آمریکا بوده ولی در عین حال افزود با توجه به سوابق او مسئله تهدید بلادرنگ اهمیت چندانی ندارد.

آقای ترامپ در توئیتی نوشت:«رسانه های اخبار جعلی و شرکای دمکرات ها سخت تلاش می کنند نشان دهند که آیا احتمال حملات بعدی توسط سلیمانی تروریست بلادرنگ بوده یا نه و آیا تیم من در این مورد توافق داشته یا نه. پاسخ هر دو نکته یک آری قاطعانه است. ولی به دلیل سوابق وحشتناک او این موضوع چندان مهم نیست.»

خبرگزاری رویترز می افزاید از زمان کشته شدن قاسم سلیمانی در حمله پهپادی آمریکا در نزدیکی فرودگاه بغداد مقامات دولت دونالد ترامپ گفته‌اند که دلیل انجام این عملیات تهدیدهای بلادرنگ علیه دیپلمات ها و نظامیان آمریکایی در عراق و کل منطقه بوده است.

دمکرات ها و تعدادی از جمهوری خواهان در کنگره آمریکا توجیه دولت برای انجام این عملیات را زیر سئوال برده و می‌گویند توضیحاتی که دولت تاکنون در این زمینه ارائه داده قانع کننده نیست.

هفته پیش آقای ترامپ در مصاحبه ای گفت که ایران قبل از کشته شدن قاسم سلیمانی در حال آمادگی برای حمله به چهار سفارت آمریکا بوده است. ولی روز یکشنبه وزیر دفاع آمریکا گفت هیچ شواهد مشخصی در اثبات طراحی این حملات ندیده است.

مایک اسپر، وزیر دفاع آمریکا گفت:«منظور رییس جمهور این بود که احتمالا ممکن است حملات دیگری علیه سفارتخانه های آمریکا روی دهد. من با این دیدگاه موافقم. رییس جمهور به هیچ شواهد مشخصی در این زمینه اشاره نکرد.»

وقتی از او دوباره سئوال شد که آیا ماموران امنیتی آمریکا مدارک مشخصی در این زمینه ارائه داده اند مایک اسپر گفت:«من هیچ مدریک در رابطه با چهار سفارتخانه ندیده ام.»

با استفاده از رویترز؛ ش. ر
XS
SM
MD
LG