لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۱

جمهوری‌خواهان از تشکيل کميسيون تحقيق درباره حمله به کنگره جلوگيری کردند


حمله گروهی از طرفداران دونالد ترامپ به کنگره ایالات متحده پنج کشته بر جای گذاشت
حمله گروهی از طرفداران دونالد ترامپ به کنگره ایالات متحده پنج کشته بر جای گذاشت

اعضای جمهوری‌خواه مجلس سنا روز جمعه هفتم خرداد از تشکيل کميسيون تحقيق فراحزبی در مورد حمله مرگبار طرفداران دونالد ترامپ به ساختمان کنگره در روز ۶ ژانويه جلوگيری کرده و با وجود انتقادهای شديد از موضع حزب در مورد اين حادثه، خشونت مهاجمان را کم اهميت دانستند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، پيشنهاد تشکيل يک کميسيون تحقيق ويژه و فراحزبی در مورد حوادثی را که به حمله به ساختمان کنگره منجر شد، دمکرات‌ها و جمهوری خواهان ميانه‌رو طرح کردند.

روز ۶ ژانويه صدها تن از هواداران آقای ترامپ پس از پايان سخنرانی او در واشینگتن که در آن یک بار ديگر سلامت و مشروعيت نتايج انتخابات رياست جمهوری را زير سئوال برد، همزمان با بررسی پيروزی جو بايدن در جلسه کنگره به اين ساختمان حمله کرده و پس از درگيری با پليس وارد بخشی از کنگره شدند. در اين درگيری پنج نفر از جمله يک مامور پليس کشته شدند.

اين پيشنهاد که تصويب آن مستلزم حداقل ۶۰ رای از مجموع ۱۰۰ کرسی مجلس سنا است، ۵۴ رای موافق و ۳۵ رای مخالف کسب کرد.

چاک شومر رهبر فراکسيون دمکرات‌ها در مجلس سنا پس از رای گيری گفت: «همه می‌دانيم که چه اتفاقی افتاد. جمهوری‌خواهان مجلس سنا تصميم گرفتند از دروغ بزرگ دفاع کنند چون می‌ترسند هر آنچه که دونالد ترامپ را ناراحت کند از نظر سياسی به آنها ضربه بزد.»

طبق مقررات پارلمانی موسوم به «سد رای» تصويب لوايح در مجلس سنا به درخواست تعدادی از سناتورها می‌تواند به کسب حداقل ۶۰ رای موافق مشروط شود. اين اولين باری است که جمهوری خواهان در کنگره جديد آمريکا از اين مقررات برای شکست دادن يک لايحه استفاده کردند.

نتيجه اين رای‌گيری چالش بزرگی را که دمکرات‌ها به دليل برابری کرسی‌های دو حزب در مجلس سنا برای تصويب لوايح و سياست‌گذاری‌های مهم با آن روبرو هستند، به نمايش گذاشت.

ميچ مک‌کانل، رهبر فراکسيون جمهوری‌خواه مجلس سنا استدلال کرد که تشکيل يک کميسيون ويژه در مورد حمله به کنگره دوباره کاری تحقيقاتی است که کميته‌های دائمی اين مجلس انجام می‌دهند و تاکنون به بازداشت بيش از ۴۴۰ انجاميده است.

علاوه بر اين، جمهوری‌خواهان نگران بودند که يک کميسيون ويژه که قرار بود بر اساس مدل کميسيون فراحزبی و ويژه تحقيق در مورد ترامپ حملات تروريستی سال ۲۰۰۱ تشکيل شود، با تمرکز روی ادعاهای بی‌اساس دونالد ترامپ در مورد نتايج انتخابات رياست جمهوری و نقش تبليغات او در تشويق به خشونت، موقعيت جمهوری‌خواهان در انتخابات ميان دوره‌ای سال آينده را تضعيف کند.

لايحه تشکيل اين کميسيون در مجلس نمايندگان آمريکا با رای تمامی دمکرات‌ها و يک ششم از جمهوری خواهان تصويب شده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر/س.ن

XS
SM
MD
LG