لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۶

ایران مذاکره درباره برنامه موشکی بالستیک و برجام را رد کرد


علی اکبر ولایتی مشاور رهبر جمهوری اسلامی می‌گوید ادعاهایی که رئیس‌جمهوری آمریکا دارد به هیچ وجه مورد قبول ایران نیست.
علی اکبر ولایتی مشاور رهبر جمهوری اسلامی می‌گوید ادعاهایی که رئیس‌جمهوری آمریکا دارد به هیچ وجه مورد قبول ایران نیست.

مقامات جمهوری اسلامی در واکنش به تاکید رئیس‌جمهوری آمریکا بر لزوم اصلاح توافق هسته‌ای و توقف برنامه موشکی ایران، عنوان کردند که تهران به هیچ وجه نه درباره برجام و نه درباره برنامه موشکی خود مذاکره نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، علی اکبر ولایتی عضو تشخیص مصلحت نظام و مشاور رهبر ایران روز چهارشنبه ۲۷ دی در جمع خبرنگاران گفت: «ادعاهایی که رئیس‌جمهوری آمریکا دارد به هیچ وجه مورد قبول جمهوری اسلامی ایران نیست. یکی از ادعاهای آنها و مطالبات ناحق‌شان این است که ما دفاع موشکی نداشته باشیم که این یک زیاده‌خواهی است و آقای ترامپ با گذاشتن این شروط، پایش را از گلیم خود دراز کرده است».

به گفته وی، خواسته آمریکا بازدید از مراکز نظامی ایران بوده است، اما «نه به آنها و نه به هیچ کس دیگر اجازه داده نخواهد شد که از این مراکز نظامی که به حقیقت، مراکز حساس دفاعی ما است، بازدید کنند».

آقای ولایتی در ادامه افزود: «برجام نه قابل مذاکره و نه بازنگری و نه اصلاح و یا کم کردن بعضی از شرایط آن است و باید همان‌طور که مورد توافق طرفین بوده است، بند به بند اجرا شود. زیاده خواهی‌های آمریکا نیز هیچ تأثیری در مقاومت جمهوری اسلامی ایران در رابطه با برجام و مطالبات ایران ندارد».

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا با تعیین یک مهلت ۱۲۰ روزه به کنگره ایالات متحده و اتحادیه اروپا خواستار بازنگری در برجام و اصلاح آنچه «ایرادهای» این توافق اتمی نامیده است، شد. وی روز جمعه ۲۲ دی ‌ماه اعلام کرد که برای آخرین بار تعلیق تحریم‌های ایران را در راستای توافق اتمی تمدید می‌کند.

در این شرایط اتحادیه اروپا عنوان کرده که اظهارات آقای ترامپ را «به دقت بررسی می‌کند». این اتحادیه اما بر خلاف خواسته واشنگتن تاکید دارد که موضوعی مانند برنامه موشکی ایران جدای از توافق اتمی باید مورد مذاکره قرار گیرد و نه در ساختار آن.

با این حال مقامات اتحادیه اروپا گفته‌اند که در نشست پنج‌شنبه گذشته با محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران، او را بر سر برخی موضوعات نظیر جمله تنش‌ها در خاورمیانه، برنامه موشکی ایران و اعتراضات اخیر در ایران به چالش کشیده‌اند.

اما خبرگزاری صداوسیما روز چهارشنبه ۲۷ دی گزارشی را به نقل از بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران منتشر کرده است که بحث گفت‌وگو میان اتحادیه اروپا با آقای ظریف درباره برنامه موشکی جمهوری اسلامی را تکذیب می‌کند.

آقای قاسمی گفت: «سیاست و موضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص برنامه دفاعی موشکی کشور کاملا مشخص و روشن است و دیگر کشورها نیز به خوبی از این موضع جمهوری اسلامی ایران آگاهی دارند».

وی افزود: «موضع جمهوری اسلامی ایران بدون توجه به جوسازی‌‌ها، تهدیدات، مواضع و دیدگاه‌های ایالات متحده امریکا و دیگران، هیچ تغییری نکرده و همچنان که بارها اعلام شده است برنامه موشکی ایران کاملا جنبه دفاعی و بازدارندگی دارد و علیه هیچ کشوری نیست و طرح ادعاهای واهی و بی پایه و اساس، تغییری در این موضع اصولی و اساسی کشور ایجاد نخواهد کرد».

سخنگوی وزارت خارجه ایران در نهایت تاکید کرده که «جمهوری اسلامی ایران به هیچ کشوری اجازه دخالت در امور داخلی و سیاست‌های دفاعی به ویژه برنامه موشکی خود را نخواهد داد».

این در حالی است که اتحادیه اروپا اعلام کرده که برنامه موشکی ایران اگرچه ارتباطی با توافق اتمی ندارد اما باید حل‌وفصل شود.

با استفاده از گزارش خبرگزاری‌های صداوسیما و ایرنا و وبسایت رادیو فردا/ س.ن/ ک.ر
XS
SM
MD
LG