لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۲

معاون روحانی:‌ شان گردشگر ایرانی حفظ نشود، سفر به گرجستان متوقف خواهد شد


علی اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایران از «پیگیری بین‌المللی» موضوع «بدرفتاری» با شهروندان ایرانی در گرجستان خبر داد
علی اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایران از «پیگیری بین‌المللی» موضوع «بدرفتاری» با شهروندان ایرانی در گرجستان خبر داد

علی اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران در واکنش به «بدرفتاری دولت گرجستان با شماری از مسافران ایرانی» گفت: «اگر شان گردشگران ایرانی حفظ نشود، سفر به گرجستان متوقف خواهد شد.»

معاون رئیس جمهوری ایران با انتشار توئیتی در صفحه توئیتر خود، با تایید «چند مورد بدرفتاری با ایرانیان در مرزهای ورودی گرجستان» نوشت: «تداوم رفتارهای نادرست، می‌تواند به توقف سفر گردشگران به این مقصد بینجامد.»

علی‌اصغر مونسان در عین حال تاکید کرد که «در حال پیگیری بین‌المللی» این مسئله است.

در روزها و هفته‌های گذشته، موضوع بدرفتاری ماموران پلیس یا گمرک گرجستان در مبادی ورودی به این کشور موضوع بحث های بسیاری شده است.

شماری از مسئولان وزارت خارجه ایران در هفته های گذشته از راه‌های گوناگون به این موضوع واکنش نشان داده‌اند.

یوسب چاخواشویلی، سفیر گرجستان در تهران روز دوشنبه به وزارت خارجه ایران، فراخوانده شد تا «مراتب گلایه‌مندی و اعتراض» ایران، از «رفتارهای ناشایست برخی ماموران مرزی گرجستان با اتباع ایرانی» به او ابلاغ شود.

غلامرضا باقری مقدم، دستیار وزیر خارجه و مدیرکل اوراسیای وزارت خارجه، برخوردهای نامتعارف بعضی از ماموران مرزی گرجستان و افزایش میزان بازگرداندن اتباع ایرانی را مغایر با روابط دوستانه فیمابین اعلام کرد و تداوم این روند را برای روابط و ارتباطات خوب مردم دو کشور مضر دانست.

سفیر گرجستان در تهران نیز در آن دیدار، با ابراز تاسف از برخی برخوردهای صورت گرفته، گزارشی از وقایع پیش آمده ارائه کرد و قول داد شخصا به تفلیس سفر و موارد را پیگیری و نتیجه را اعلام کند.

پیشتر بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه، از ایرانی‌ها خواسته بود از هرگونه سفر غیرضروری به گرجستان خودداری کنند.

او در عین حال تاکید کرده بود: «برای احقاق حقوق اتباع ایرانی در حال رایزنی با گرجستان هستیم.»

روز جمعه، حرمت‌الله رفیعی، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران، گفت: «از دولت، وزارت خارجه و سفیر ایران در گرجستان توقع داریم نتیجه هشدارها و برخوردهایی که از ناحیه گرجستان متوجه اتباع ایرانی شده است را پیگیری و به مردم اعلام کنند.»

به گفته این فعال صنعت گردشگری، «باید مشخص شود چه برخوردهایی با خاطیان شده است. آنها باید به دادگاه‌های صالحه و محاکم قانونی معرفی شوند.»

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران، همچنین تاکید کرد که «دولت گرجستان نیز از مردم ایران عذرخواهی کند.»

طی روزهای اخیر ویدیوی گفت‌وگو با یکی از مسافران ایرانی در شبکه های اجتماعی منتشر شده است که در آن یک خانم گردشگر ایرانی درباره تجربه برخورد خشن و بدرفتاری ماموران گرجی در فرودگاه تفلیس با خود، توضیح می دهد.

این زن ۳۵ ساله با طرح شکایتی خواستار «اعاده حیثیت و بازگرداندن اموالش شده است»، تصاویری از آسیب‌دیدگی جسمی این شهروند ایرانی همراه با تاییدیه پزشکی قانونی در خصوص ضرب و شتم او در خبرگزاری‌ها نیز منتشر شده‌ است.

معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده نیز در واکنش به این اتفاق، در نامه‌ای از وزارت امور خارجه ایران خواسته بود تا موضوع برخوردهای پلیس فرودگاه تفلیس را مورد بررسی قرار داده و واکنش مناسب با موضوع را نشان دهد.

به گفته حرمت الله رفیعی، این ویدیو فقط یک مورد از «برخوردهای چالش‌برانگیز و نامحترمانه با اتباع ایرانی در مرزهای گرجستان» است و «موارد دیگری هم بوده است.»

این فعال صنعت گردشگری ایران پرسید: «چرا مسافر ایرانی که مدارک کاملی داشته ۲۰ ساعت در فرودگاه گرجستان بازداشت شده است، اگر این شخص تخلفی داشته قانونی رسیدگی می‌کردند اگر هم متخلف نبوده، پس علت این برخورد چه بوده است.»

رفیعی از سفیر ایران در گرجستان خواست تا «سریع‌تر از ادامه این رفتار توهین‌آمیز جلوگیری کند.»

جواد قوام شهیدی، سفیر ایران در تفلیس روز جمعه با داوید زالکانیانی، وزیر خارجه گرجستان دیدار و گفت‌وگو کرد. بررسی موضوع تردد ایرانیان به گرجستان از جمله موضوعات گفت‌وگو با وزیر خارجه این کشور اعلام شده‌ است.

به گفته سفیر ایران در گرجستان، با معاون وزارت خارجه گرجستان، معاون وزارت دادگستری، مشاوران نخست‌وزیر، رئیس گروه دوستی پارلمانی گرجستان و ایران و اداره کل کنسولی وزارت خارجه گرجستان درباره مشکلات ایجاد شده برای ایرانیان، گفت‌وگو کرده است.

قوام شهیدی گفت: «با هر دستگاهی صحبت می‌کنیم قول‌هایی می‌دهند، ولی عملا شاهد تحولی در بحث تردد ایرانی‌ها نیستیم.»

یکی از مقام های گرجی گفته بود ویزای ۴۵ روزه سفر به گرجستان برای ایرانیان، صرفا ویزای گردشگری است که شماری از مسافران از آن به عنوان ویزای کاری و تجاری استفاده می‌کنند.

سفیر ایران در تفلیس در پاسخ به این انتقاد، مشکل را ناشی از ضعف قوانین گرجستان دانسته و گفته بود: «هر ایرانی که بخواهد با هدف غیر جهانگردی به گرجستان بیاید هیچ انتخابی به غیر از ورود ۴۵ روزه ندارد و طبیعی است که هزینه نقص و خلاء قوانین گرجستان را ایرانیان نباید پرداخت کنند.»

یکی از مشکلات ماه‌های اخیر بر سر راه ورود ایرانیان به گرجستان بحث‌های مرتبط با کنترل سوءپیشینه مسافران ایرانی عنوان شده است که به گفته قوام شهیدی، سفیر ایران در تفلیس، تصمیم شبانه مسئولان گرجی و بدون اطلاع قبلی، عامل به وجود آمدن این مشکل بوده است.

روز دوشنبه شماری از شهروندان ایرانی که در روزهای اخیر از ورود آنان به گرجستان ممانعت به عمل آمده و اصطلاحا دیپورت شده بودند در مقابل سفارت این کشور در تهران تجمع کردند.

گرجستان از جمله کشورهایی است که سفر ایرانیان به آنجا بر اساس توافق دوجانبه بین دو کشور بدون ویزا انجام می‌شود.

به گزارش نهاد ملی گردشگری گرجستان، در ۱۱ ماهه سال ۲۰۱۸ میلادی، حدود ۲۸۰ هزار شهروند ایرانی به این کشور سفر کرده‌اند.

منابع: خبرگزاری فارس، ایرنا، رادیوفردا/ آ. ن./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG