لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۵

مقام‌های امدادی ایران از «کاهش» مصدومان چهارشنبه‌سوری خبر دادند


وزارت بهداشت ایران می‌گوید شمار مصدومان حوادث چهارشنبه‌سوری سال جاری در مقایسه با سال‌های گذشته کاهش داشته‌است. رئیس اورژانس ایران می‌گوید شمار مصدومان ۶۵ درصد کم‌تر از سال پیش است و مدیرعامل آتش‌نشانی تهران گفته شمار حریق‌ها به نصف رسیده است.

اورژانس ایران شمار مصدومان و زخمی‌هاس امسال را تا ساعت ۲۳ شب گذشته ۱۱۳۴ نفر عنوان کرده‌است. مسئول کمیته چهارشنبه سوری وزارت بهداشت ایران شمار مصدومان تا همان ساعت را ۱۵۰۹ نفر عنوان کرده‌است که ۱۰۶۷ نفر آن‌ها «سرپایی درمان شده‌اند».

آن‌طور که مقام‌های امدادی و بهداشتی گفته‌اند شمار مصدومان و حوادث بیشتر از ۶۰ درصد کاهش داشته‌است. این رقمی‌ست که خبرگزاری‌های داخل ایران به نقل از مقام‌ها تا عصر یا نیمه‌شب روز سه‌شنبه اعلام کرده‌اند.

آن‌طور که خبرگزاری دولتی ایرنا گزارش داده دست‌کم سه نفر، در مشهد، زنجان و اندیمشک، در حوادث چهارشنبه سوری امسال جان خود را از دست داده‌اند و دست کم چهار نفر در بخش‌های مراقبت ویژه هستند.‏

سال پیش شمار مصدومان تا ساعت‌های پایانی شب بیش از دو هزار نفر و شمار کشته‌شدگان دست‌کم شش نفر اعلام شده بود. در سال ۱۳۹۵ شمار مصدومان در حدود ۲۶۰۰ نفر عنوان شده بود؛ رقمی که به گفته اورژانس ایران کم‌تر از سال ۱۳۹۴ بود.

مدیر عامل آتش‌نشانی تهران نیز گفته‌است امسال «بهترین» چهارشنبه سوری از لحاظ کاهش حوادث در سال‌های اخیر بود.

مهدی داوری ساعت ۱۰ شب به وقت تهران در گفت‌وگو با خبرنگاران ضمن اشاره به «کاهش قابل ملاحظه‌» حوادث افزود: «۱۴۰ مورد حریق جزئی مرتبط داشتیم که نسبت به سال گذشته کاهش ۵۰ درصدی داشت».

چهارشنبه سوری هر سال در واپسین سه‌شنبه سال برگزار می‌شود. به گفته کوروش نیکنام، موبد زرتشتی، پنج روز مانده به نوروز، مردمان ایران‌زمین آتش روشن می‌کردند تا فروهر درگذشتگان به سوی آنها بيايند و روز نخست نوروز اين آتش را به پشت‌بام‌ها يا بلندی‌ها می‌بردند تا فرورها را بدرقه کنند.

افروختن آتش، نمایش نور، یا ترقه‌بازی در جشن‌های مختلف در برخی فرهنگ‌های کهن دیگر در قاره آسیا نیز رایج است. مردمان سرزمین چین، سال نو -که در تقویم قمری چینی آغاز بهار به‌شمار می‌رود- را با آتش‌بازی و ترقه‌بازی می‌گذرانند تا «هیولایی» افسانه‌ای را بترسانند و سال خوبی داشته باشند.

دیوالی یا دیپاوالی، یکی از مهم‌ترین و برجسته‌ترین جشن‌های هندوان، نیز با خانه‌تکانی و نمایش نور فرا می‌رسد. واژگان «دیپا» در سانسکریت به‌معنی فانوس یا چراغ است و این جشن نمادی از پیروزی نیکی و دانش (روشنایی) بر بدی و نادانی (تاریکی) است.

ایسنا، مهر، تسنیم، ایرنا، رادیو فردا|ت
XS
SM
MD
LG