لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۱

ایران تنها در پارس جنوبی ۱.۵ میلیارد دلار از گاز مایع خود را با سوزاندن هدر داد


خبرگزاری فارس بر اساس گزارشی از صورت مالی مجتمع گازی پارس جنوبی نوشت که محدودیت‌های صادراتی گاز مایع «ال‌پی‌جی» و پر شدن مخازن ذخیره‌سازی این هیدروکربن از آبان ماه سال ۹۷ تا انتهای آن سال باعث شده است، ۳ میلیون تن گاز مایع تولیدی از ۶ پالایشگاه گازی در خطوط لوله هدر برود.

گاز مایع، بعد از صادرات نفت و فرآورده‌های پتروشیمی، سومین منبع بزرگ درآمد صادراتی ایران است.

جزئیات آمارهای گمرکی سال ۹۷ نشان می‌دهد که متوسط قیمت صادرات گاز مایع کشور در همین سال بیش از ۵۰۰ دلار برای هر تن بوده است. همین سال ایران ۵.۳ میلیارد دلار گازهای نفتی (پروپان، بوتان و غیره) صادر کرده بود.

بدین ترتیب هدررفت ۳ میلیون تن گاز مایع ۱.۵ میلیارد دلار برای ایران زیان داشته است. البته این تنها بخشی از اتلاف منابع انرژی در ایران است.

آمارهای بانک جهانی و گزارش‌های رسمی وزارت نفت ایران نشان می‌دهد که در سال ۹۷ حدود ۱۷.۷ میلیارد متر مکعب گاز تولیدی کشور در همان مرحله تولید در مشعل‌ها سوزانده و هدر داده شده است.

بخشی از گاز ایران، از میادین نفتی تولید می‌شود که به اصطلاح «گاز همراه» گفته می‌شود. ایران به خاطر عدم موفقیت در سرمایه‌گذاری و جذب تکنولوژی، بخش قابل توجهی از گازهای همراه تولید شده از میادین نفتی را نمی‌تواند جمع‌آوری کند و در مشعل‌ها می‌سوزاند.

ارزش این میزان از گاز با نرخ قیمت‌های منطقه‌ای سال ۹۷ حدود ۴.۵ میلیارد دلار و با نرخ بازارهای آسیای شرقی و اروپا بیش از ۵.۵ میلیارد دلار است و البته هزینه آلایندگی هوای آن نیز کمتر از ارزش این گاز نیست.

بر اساس آمارهای بانک جهانی، سهم ایران از مشعل‌سوزی جهانی حدود ۱۳ درصد است و با اختلاف اندکی بعد از روسیه و عراق در مقام سوم جهانی قرار دارد.

بدین ترتیب ایران در سال ۹۷ تنها از مشعل‌سوزی گاز و هدررفت گاز مایع در خطوط لوله پارس جنوبی حدود ۶ میلیارد دلار دچار زیان شده است و از طرفی سوزاندن این گازها سالانه ده‌ها میلیون تن گازهای گلخانه‌ای مانند دی‌اکسید کربن تولید کرده و باعث آلودگی هوا و گرمایش زمین می‌شود.

پروژه جهانی کربن گزارش داده که پارسال ایران با تولید ۷۸۰ میلیون تن دی‌اکسید کربن، ششمین جایگاه جهانی را از لحاظ انتشار گازهای گلخانه‌ای داشته که ۷۶ میلیون تن آن مستقیما به خاطر مشعل‌سوزی گاز در میادین نفتی بوده است.

این امر در کنار عوامل دیگر باعث شده است که ایران در کنار آمریکا و عربستان بدترین عملکرد را در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان داشته باشد.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فارس، بانک جهانی، پروژه جهانی کربن و رادیو فردا؛ ف.ق / پ.پ
XS
SM
MD
LG