لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۰

آنکتاد: سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران ۲۸ درصد کاهش یافته است


بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول رشد اقتصادی ایران در سال گذشته منفی ۳.۹ درصد بوده است. (عکس بازار بورس تهران)
بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول رشد اقتصادی ایران در سال گذشته منفی ۳.۹ درصد بوده است. (عکس بازار بورس تهران)

بر اساس تازه‌ترین گزارش کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) میزان سرمایه‌های خارجی مستقیم جذب شده در اقتصاد ایران طی سال گذشته به ۴.۱ میلیارد دلار رسیده که که نسبت به سال ۲۰۱۷ حدود ۲۸ درصد کاهش نشان می‌دهد.

سرمایه گذاری مستقیم خارجی عبارت از سرمایه‌های حقیقی است که شرکت‌های خارجی در ایران انجام می‌دهند و مالکیت، کنترل و مدیریت دارایی‌ها در اختیار آن شرکت قرار می‌گیرد.

این گزارش می‌افزاید میزان کل سرمایه‌های مستقیم خارجی جذب شده به ایران تاکنون به ۵۶ میلیارد و ۹۶۸ میلیون دلار رسیده است.

میزان کل سرمایه‌گذاری مستقیم ایران در خارج از کشور نیز تاکنون حدود ۳ میلیارد و ۸۹۴ میلیون دلار بوده که طی چند سال گذشته تقریبا ثابت مانده است.

بدین ترتیب، ایران سرمایه‌گذاری چندانی در خارج از کشور بعد از توافق سال ۲۰۱۵ برجام نکرده است.

بعد از برجام، ایران در سال ۲۰۱۶ حدود ۳ میلیارد و ۳۷۲ میلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جذب کرده بود که نسبت به سال قبل آن بیش از ۶۴ درصد افزایش یافته بود.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری ایران مهرماه ۹۶ اعلام کرده بود که از ابتدای فعالیت دولت یازدهم در شهریور سال ۹۲ تا شهریور سال ۹۶، ۱۹ میلیارد و ۳۷۷ میلیون دلار طرح سرمایه‌گذاری مستقیم در وزارت امور اقتصادی و دارایی تحت حمایت قانون سرمایه‌گذاری خارجی کشور به تصویب رسیده است.

به گفته وی، بیش از ۱۱ میلیارد و ۶۶۰ میلیون دلار آن جذب شده و در واقع تبدیل به کارخانه و صنعت در ایران شده است.

آمارهای آنکتاد نشان می دهد که از سال ۲۰۱۳ تا پایان ۲۰۱۶ (تقریبا دوره‌ای که جهانگیری اشاره کرده) کلا ۱۰ میلیارد و ۶۶۲ میلیون دلار سرمایه مستقیم خارجی جذب اقتصاد ایران شده است.

آمریکا اردیبهشت پارسال از برجام خارج شد و تحریم‌هایی علیه ایران وضع کرد. تقریبا همه شرکت‌های غربی از خودروسازان تا شرکت‌های نفتی ایران را ترک کردند.

آذرماه پارسال سازمان ملل با انتشار گزارشی رشد اقتصادی ایران در سال‌های آینده را منوط به جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی، همچنین تحت تأثیر ریسک‌های چشمگیر سیاسی در سطح جهانی و برخی بلاتکلیفی‌ها دانست.

بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول رشد اقتصادی ایران در سال گذشته منفی ۳.۹ درصد بوده و در سال جاری به منفی ۶ درصد خواهد رسید.

منابع: آنکتاد، صندوق بین‌المللی پول، رادیو فردا. ف.ق

XS
SM
MD
LG