لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۶

تهران رئیس جمهور فرانسه را به «رویکرد جانبدارانه» متهم کرد


بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، می‌گوید برنامه موشکی ایران «مبتنی بر سیاست‌های تدافعی» است
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، می‌گوید برنامه موشکی ایران «مبتنی بر سیاست‌های تدافعی» است

در واکنش به پیشنهاد رئیس جمهور فرانسه در مورد فعالیت موشکی ایران، وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز پنج‌شنبه، ۲۶ بهمن‌ماه، او را به «پیش‌داوری» و «رویکرد جانبدارانه» و تلاش برای «کاهش توان دفاعی» ایران متهم کرد.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، روز چهارشنبه در عین تاکید بر لزوم حفظ برجام چنین اظهار نظر کرد که باید بر موضوع استفاده از موشک‌های ساخت ایران در کشورهای یمن و سوریه متمرکز شد، چرا که این موشک‌ها «خطر و چالش امنیتی برای متحدان فرانسه» به ‌شمار می‌روند.

به گزارش رویترز، آقای مکرون گفت: «ما مذاکراتی را با طرف‌های منطقه‌ای و نیز اعضای دائم شورای امنیت آغاز کرده‌ایم، مانند آن‌ چه در مورد توافق اتمی شکل گرفت، ولی آن را به کشورهای منطقه نیز گسترش داده‌ایم تا بتوانیم از ناامنی کاسته و در نهایت آن را ریشه‌کن کنیم.»

او افزود: «لازم است برنامه موشک‌های بالیستیک ایران زیر نظارت بین‌المللی قرار گیرد. این موضوع برای امنیت منطقه ضروری ا‌ست و ما به مکانیزمی از تحریم‌ها و سازوکار نظارتی برای آن نیاز داریم.»

در واکنش به این اظهار نظر، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، روز پنج‌شنبه، ۲۶ بهمن‌ماه، به نقل از بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، هشدار داد که «جمهوری اسلامی هرگز اجازه نخواهد داد دیگران در جهت کاهش توان دفاعی و بازدارندگی ایران صلح‌جو تلاش کنند و همزمان کشورهای منطقه را به انواع سلاح‌های مرگبار تجهیز نمایند.»

به گفته آقای قاسمی، فعالیت موشکی ایران «در چارچوب دکترین نظامی ایران» انجام می‌شود که «مبتنی بر سیاست‌های تدافعی و بازدارندگی است».

او در ادامه چنین گفت: «آن چه خطر واقعی است، رقابت ایالات متحده و برخی کشور های اروپایی در فروش سلاح‌های پیچیده و پیشرفته به برخی کشورهای خاص منطقه است که اقدامی تحریک‌کننده به شمار می‌رود.»

او در جایی دیگر نیز از کشورهایی چون فرانسه خواسته است تا «از صدور انواع سلاح‌های کشتار جمعی» و «حمایت از کشورهای حامی تروریسم تکفیری» خودداری کنند.

در حالی که به گفته این مقام جمهوری اسلامی و مقام‌های دیگر فعالیت موشکی ایران تنها جنبه دفاعی دارد، چندین کشور منطقه از جمله اسرائیل از وجود تسلیحات نظامی جمهوری اسلامی در خاک کشورهایی چون یمن و سوریه ابراز نگرانی کرده‌اند.

اظهارات امانوئل مکرون چند روز پس از آن بیان می‌شد که اسرائیل از سرنگون کردن یک «پهپاد ایرانی» در خاک خود خبر داده بود.

ایران «دخالت در سرنگونی» جنگنده اسرائیلی و «پرواز پهپاد ایرانی در خاک اسرائیل» را تکذیب کرد.

اما چند روز بعد بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا، نیز در روز ۲۳ بهمن‌ماه در بیانیه‌ای گفت که لندن نگران نقش ایران در رویارویی‌های مرزی بین اسرائیل و سوریه است.

رسانه‌های اسرائیلی در همین زمینه گزارش دادند که «سه قدرت» اروپایی «پیام قاطع» اسرائیل به ایران را در ارتباط با سوریه و لبنان به حسن روحانی، رئیس‌ جمهور ایران رسانده‌اند.

XS
SM
MD
LG