لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۷

فرمانده نیروی دریایی سپاه: دشمنان اشتباه کنند، خلیج‌ فارس را برایشان باتلاق می‌کنیم


علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه، روز جمعه، ۲۱ دی‌ماه، با مخاطب قرار دادن «دشمنان» ایران تهدید کرد: «اگر دشمنان بخواهند در خلیج فارس محاسبات اشتباهی انجام دهند خلیج فارس را برای آنها به باتلاق گاوخونی تبدیل می‌کنیم.»

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران که با خبرگزاری صداوسیما گفت‌وگو می‌کرد، با نام آوردن از رخداد معروف به «خلیج خوک‌ها» در آمریکا ادامه داد: «قطعا دشمنان محاسبات غلطی انجام نمی‌دهند و اگر هم خطایی از آنها سر بزند تودهنی محکمی از ما خواهند خورد و یک بار دیگر حادثه خلیج خوک‌ها را برای آنها تکرار می‌کنیم و خلیج فارس را برای آنها به باتلاق گاوخونی مبدل می‌نماییم که در خون خود فرو روند.»

«عملیات خلیج‌ خوک‌ها» عملیات نظامی ناموفقی است که در سال ۱۹۶۱ به دست نیروهای کوبایی تحت حمایت آمریکا در منطقه‌ای به همین نام در دریای کارائیب در نزدیکی کوبا با هدف براندازی دولت فیدل کاسترو، رئیس جمهوری وقت کوبا، انجام شد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران نیز در بهار سال ۱۳۹۵، با کنایه به نیروهای آمریکایی گفته بود از خلیج فارس خارج شده و «به همان خلیج خوک‌ها بازگردند».

سرتیپ پاسدار علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه نیز حضور چند ساله، به گفته او، «دشمنان» در خلیج فارس را حضوری «نامشروع» خواند.

او همچنین حضور «بیگانگان» در خلیج ‌فارس را حاوی «پیام بدی برای ملت‌های مسلمان حاشیه خلیج‌ فارس» دانست.

به گفته این فرمانده ارشد سپاه پاسداران، «برخی شناورهای دشمن به دلیل آن که سوخت‌شان هسته‌ای است می‌تواند در خلیج فارس فاجعه زیست‌محیطی ایجاد کند.»

تنگسیری در ادامه سخنان خود توضیح داد: «خلیج فارس ۲۵۰ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد و یک خلیج بسته است و آنها در کشورهای خود که خلیج بسته ای دارند حضور پیدا نمی‌کنند، زیرا به لحاظ زیست‌محیطی سوخت هسته ای مشکلاتی را برایشان ایجاد می‌کند.»

در واپسین روزهای آذرماه امسال، ورود ناو هواپیمابر یو اس اس جان سی استنیس آمریکا به خلیج فارس همزمان با رزمایش سپاه پاسداران در این منطقه خبرساز شد.

هرچند که دریادار حبیب‌الله سیاری، معاون هماهنگ‌کننده ارتش ایران این اتفاق را «بی‌اهمیت» خواند اما در عین حال تاکید کرد که «ما هر لحظه آماده دفاع هستیم».

به گفته این فرمانده ارشد سپاه، «دشمنان ما در منطقه خلیج فارس، ما را بهتر از خودمان می‌شناسند، افکار ما را بررسی می کنند و اشراف دارند و همچنین به شجاعت بچه‌های ما آگاه هستند.»

علیرضا تنگسیری ضمن اشاره به اینکه «بیگانگان، مخل امنیت خلیج فارس هستند» بر آمادگی ایران برای برقراری امنیت خلیج فارس تاکید کرد.

به گفته فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران، «دشمنان بدانند که نمی توانند در این منطقه دائم حضور داشته باشند زیرا آنها دنبال منافع خود هستند و بارها اعلام کردند که می خواهند ملت های مسلمان ضعیف را بدوشند و وقتی که منطقه را دوشیدند می‌روند.»

اشاره سرتیپ پاسدار تنگسیری به سخنان دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری آمریکا در دوره رقابت‌های انتخابات ریاست‌ جمهوری سال ۲۰۱۶ است که عربستان سعودی را «گاو شیرده» آمریکا خوانده بود.

این توصیف دونالد ترامپ از عربستان سعودی، چند باری از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی ایران از جمله آیت الله علی خامنه‌ای، با هدف تحقیر این کشور مورد استفاده قرار گرفته است.

منابع: رادیوفردا، خبرگزاری صداوسیما/ آ. ن./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG