لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۶

وزیر دفاع ایران از آمادگی برای «تأمین نیازهای» نیروهای مسلح عراق خبر داد


دیدار وزیر دفاع عراق و ایران در تهران
دیدار وزیر دفاع عراق و ایران در تهران

وزیر دفاع ایران گفته است آماده «تامین نیازمندی‌ها نیروهای مسلح عراق» و «مشارکت در بازسازی این کشور» هستیم.

به گزارش ایرنا، امیر حاتمی روز یک‌شنبه ۲۵ آبان در دیدار با جمعه عناد سعدون وزیر دفاع عراق، خواستار «تعمیق روابط گسترده» دو کشور شد و بر لزوم خروج نیروهای آمریکایی از این کشور تاکید کرد.

علاوه بر وزیر دفاع، محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نیز با اشاره به تدوین سند همکاری‌های دفاعی دو کشور گفته است: «تهران نیازهای دفاعی بغداد را تامین می‌کند».

​در گزارش‌هایی که خبرگزاری‌های ایرنا و ایسنا منتشر کرده‌اند، از وزیر دفاع عراق اظهارنظری در واکنش به پیشنهاد «تامین نیازمندی‌های نیروهای مسلح عراق» منتشر نشده است.

خبرگزاری ایرنا نوشته است که وزیر دفاع عراق در دیدار با وزیر دفاع ایران گفته است هدف از این دیدار «کسب تجارب» در حوزه دفاعی است.

اما اظهارنظر وزیر دفاع ایران درباره تامین نیازهای نیروهای نظامی عراق معطوف به بحث‌های مرتبط با «تحریم تسلیحاتی» ایران است که به گفته مقام‌های حکومت ایران از ۲۷ مهرماه امسال پایان یافته است.

ایالات متحده در ماه‌های پیش تلاش کرد که تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید کند ولی موفق به جلب نظر اعضای شورای امنیت سازمان ملل نشد.

دولت ایران می‌گوید با توجه به پایان یافتن این مهلت، حق خرید و فروش سلاح دارد. ایالات متحده در مقابل گفته که تحریم یاد شده به قوت خود باقی است و هر طرفی که اقدام به خرید یا فروش اسلحه از یا به ایران کند هدف مجازات‌های ثانوی آمریکا قرار می‌گیرد.

تاکنون گزارش رسمی از خرید و فروش سلاح بین ایران و عراق منتشر نشده ولی حکومت ایران در سال‌های گذشته نقش اصلی را در تامین سلاح گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به خود در عراق را بر عهده داشت.

قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران تیرماه سال ۹۶ با اشاره به روند تشکیل گروه شبه‌نظامی حشدالشعبی در عراق گفت: «فرمانده حشدالشعبی توانست کلید درب انبارهای تسلیحات جمهوری اسلامی را در خدمت خودش بگیرد».

او همچنین تاکید کرد «وزارت دفاع ایران به صورت سه شیفت برای عراق سلاح تولید و به آنجا ارسال کرد» و «هزاران تن سلاح از طرف جمهوری اسلامی در خدمت آنها داده شد.»

آقای سلیمانی اشاره دقیقی به نحوه دریافت پول این سلاح‌ها نکرد ولی با توجه به اینکه عمده این سلاح‌ها برای تجهیز گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به حکومت ایران اختصاص یافته است، انتظار نمی‌رود دولت یا گروه‌های عراقی بابت آن پولی پرداخته باشند.

دولت آمریکا نیز در طول سال‌های گذشته بارها به موضوع ارسال سلاح از سوی حکومت ایران به عراق کرده است.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا فروردین امسال در یک نشست خبری حکومت ایران را متهم کرد «منابعی که اکنون باید هزینه مردم ایران شود تا در بحران کرونا از سلامت آن‌ها مراقبت شود، هزینه فرستادن جنگ‌افزار به عراق» می‌کند.

ایالات متحده همچنین در مواردی اقدام به تحریم شرکت‌ها و شهروندان عراقی کرده است که به گفته آنها در «قاچاق اسلحه» به نیروی قدس سپاه پاسداران کمک کرده‌اند.

آخرین نمونه این تحریم‌ها مربوط به امیر دیانت، شهروند ایرانی-عراقی بود که به گفته مقام‌های دولت آمریکا در تأمین مالی و همچنین قاچاق اسلحه به نیروی قدس سپاه نقش داشت و اردیبهشت امسال در فهرست تحریم‌های دولت آمریکا قرار گرفت.

XS
SM
MD
LG