لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۵۱

واکنش‌ها در ایران به هشدار آمریکا: همه شرکت‌های بیمه از آمریکا حرف‌شنوی ندارند


از جمله روش‌های ایران برای دور زدن تحریم‌ها، خاموش کردن دستگاه‌های ردیابی نفت‌کش‌ها برای دور ماندن از نظارت بوده است
از جمله روش‌های ایران برای دور زدن تحریم‌ها، خاموش کردن دستگاه‌های ردیابی نفت‌کش‌ها برای دور ماندن از نظارت بوده است

رئیس کمیته بین‌الملل کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، روز پنج‌شنبه در واکنش به هشدار یک مقام آمریکایی در مورد پرخطر بودن کشتی‌های ایرانی به خاطر وضعیت بیمه آنها، گفت: «شرکت‌های بیمه بین‌المللی از سود بیمه کردن نفتکش‌های ایرانی صرف نظر نخواهند کرد.»

جلیل رحیمی جهان آبادی، در گفت‌وگو با ایسنا، در توضیح این نظر خود ادامه داد: «این‌گونه نیست که تمام شرکت‌های بیمه با آمریکا دارای روابط اقتصادی باشند.»

به گفته این نماینده مجلس، بحث بیمه نفت‌کش های ایرانی که مقام‌های آمریکایی در روزهای گذشته بر آن اصرار دارند، «موضوع حقوقی نیست بلکه بیشتر یک موضوع اقتصادی است.»

وی عنوان کرد: «تمام شرکت‌های بیمه با آمریکا دارای روابط اقتصادی گسترده نیستند که بخواهند از ایالت متحده حرف‌شنوی کنند.»

برایان هوک، مسئول گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه گفت که شرکت‌های بیمه بین‌المللی از ارائه خدمات به کشتی‌های ایرانی منع شده‌اند و جمهوری اسلامی به احتمال زیاد، مجبور خواهد شد که برای بیمه کشتی‌ها به شرکت‌های داخلی متکی شود.

اما به گفته آقای هوک، بیمه‌گران ایرانی «قادر به پرداخت غرامت فاجعه‌های زیست‌محیطی که مبلغ آن به میلیاردها دلار می‌رسد، نیستند».

او در عین حال هشدار داد که ادامه فعالیت نفتکش‌های ایران می‌تواند به «فاجعه زیست‌محیطی» منجر شود، چون نفتکش‌های جمهوری اسلامی برای فروش مخفیانه نفت و احتراز از دیده شدن، «سامانه شناسایی خودکار» خود را خاموش می‌کنند و در عین حال تحت بیمه، بیمه‌گران بین‌المللی هم نیستند.

جلیلی رحیمی جهان آبادی، در واکنش به این سخنان مسئول گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا معتقد است: «شرکت‌های بیمه داخلی شاید نه در حد شرکت‌های بین‌المللی ولی توان بیمه نفتکش‌ها را دارند.»

آمریکا هشت کشور خریدار نفت ایران را به طور موقت، از تحریم‌های علیه ایران، معاف کرده است که به معنای ادامه یافتن صادرات نفت ایران به این کشورهاست، هرچند که مشکلات حمل و نقل نفت فروخته شده و همچنین مبادلات بانکی ناشی از این دادوستد به قوت خود باقی است.

کمالی‌پور در مورد دور زدن تحریم با کشتی‌ها: متأسفانه آمریکا موارد را شناسایی کرده

روز پنج‌شنبه هم‌چنین یحیی کمالی‌پور، نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی، با اظهار این‌که بر این‌که «هشدار آمریکا به بیمه‌گذاران نفتکش‌های ایرانی با عرف و قوانین بین‌المللی سازگاری ندارد» خطاب به دولت و دستگاه دیپلماسی خواست که در این خصوص به دنبال راهکار باشند.

یحیی کمالی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا افزود: «البته باید توجه کنیم آمریکا در تحریم‌های خود خیلی پایبند مقررات، معاهدات و اعمال‌های بین‌المللی نیست. مطمئناً طبیعی است که کشتی‌های در آب‌های منطقه‌ای، فرامنطقه‌ای و آزاد دچار خسارات احتمالی می‌شوند و اگر بیمه نباشند دچار مشکل خواهند شد. همچنین مقررات بین‌المللی هم اجازه نمی‌دهد آن‌ها بدون بیمه در آب‌ها حرکت کنند؛ بنابراین با این وجود باید به دنبال راهکاری حقوقی و بین‌المللی در این خصوص باشیم. همانگونه که در سایر موارد تحریم‌ها را دور می‌زدیم باید کاری کنیم تا بیمه نفتکش‌ها هم دچار مشکل نشود. البته در گذشته هم این مسائل بوده‌است. ما از کشتی‌هایی که تحت حمایت کشورهای دیگر بودند استفاده می‌کردیم، ولی متأسفانه آمریکا آن‌ها را شناسایی کرده و این راه هم برای ما بسته شده‌است.»

با استفاده از ایسنا / آ.ن / پ.پ
XS
SM
MD
LG