کدام شرکت‌ها و نهادهای مالی ایران تحریم شدند؟

بر اساس اعلام وزیران خارجه و خزانه‌داری آمریکا دور جدید تحریم‌ها ده‌ها بانک و مؤسسه مالی ایران، بیش از ۲۰۰ نفر و کشتی در حوزه کشتیرانی، و نیز شرکت هواپیمایی ملی ایران، ایران‌ایر و ده‌ها هواپیماهای آن را هدف تحریم قرار خواهد داد.

جزئیات بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران

مایک پومپئو و استیو منوچین، وزیران خارجه و خزانه‌داری آمریکا، روز دوشنبه ۱۴ آبان در نشستی خبری جزئیات بازگشت تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران را اعلام کردند.

به گفته مایک پومپئو دور جدید تحریم‌ها شامل ۵۰ بانک ایرانی و شرکت‌های تابعه، و در بخش کشتیرانی شامل بیش از ۲۰۰ نفر و کشتی می‌شود. شرکت هواپیمایی ملی ایران، ایران‌ایر و ۶۷ فروند از هواپیماهای آن نیز هدف تحریم قرار می‌گیرد.

نهادهای مالی و بانکی

تحریم‌هایی که از روز ۱۴ آبان برقرار شد، به گفته وزارت خرانه‌داری آمریکا بزرگترین اقدام این کشور در تحریم نهادهای مالی ایران به واسطه نقش آنها در «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده» جمهوری اسلامی توصیف شده است؛ از جمله به واسطه تأمین مالی نیروی قدس سپاه پاسداران.

در این چارچوب آمریکا بیش ۷۰ مؤسسه و نهاد مالی ایران و شرکت‌های داخلی و خارجی تابعه آنها را به فهرست تحریم‌های خود افزود.

علاوه بر بانک مرکزی ایران، بانک ملی، بانک آرین، بانک آینده، بانک توسعه صادرات ایران، بانک قوامین، بانک سپه، بانک صنعت و معدن، بانک ایرانی-اروپایی هاندلز بانک وابسته به بانک صنعت و معدن، پست بانک، بانک تجارت و بانک دی، بانک سپه اینترنشنال، بانک کشاورزی، بانک بین‌المللی کیش، بانک قرض‌الحسنه رسالت، موسسه مالی و اعتباری قوامین، بانک خاورمیانه، بانک شهر و بانک رفاه کارگران، از جمله بانک‌های تحریمی هستند. شاخه‌های خارجی و داخلی این بانک‌ها نیز تحریم‌ شده‌اند.

شماری از موسسات مالی و سرمایه‌گذاری نیز در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌اند: موسسه آتیه‌سازان دی، شرکت سرمایه‌گذاری بوعلی، شرکت هلدینگ توسعه دیدار ایرانیان، شرکت تجارت‌گستر فرداد، صرافی دی، شرکت لیزینگ دی، شرکت کارگزاری بانک دی، شرکت سرمایه‌گذاری رویای روز کیش، شرکت بازرگانی الکترونیکی دی، شرکت توسعه دنیا شهر کهن، شرکت تولید نیروی برق دماوند، شرکت خدمات بیمه امید بنیان دی، شرکت عمران و مسکن آباد دی و شرکت خدمات مالی و حسابداری دی ایرانیان.

بانک بین‌المللی پرشیا، بانک فرست ایست اکسپورت، شرکت سهامی خاص بانک ملت از دیگر مؤسسه‌های مالی و بانک‌های ایرانی هستند که هدف تحریم قرار گرفته‌اند.

همچنین بانک سامان و خاورمیانه و موسسه سرمایه گذاری غدیر نیز به این فهرست تحریمی افزوده شده‌اند.

کشتیرانی

وزارت خزانه‌داری آمریکا از روز دوشنبه، ۶۵ فرد و ۱۲۲ شناور مرتبط با «کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران» را مشمول تحریم قرار داد، که از میان آنها نام دو شرکت پیش از این نیز در فهرست تحریم‌های ویژه آمریکا قرار داشت: «کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران» و «شرکت ملی نفتکش ایران».

در بین خطوطی که با «کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران» همکاری دارند، از جمله به «شرکت کشتیرانی والفجر» اشاره شده که «به طور مرتب در حال جابه‌جایی نیروها و تجهیزات سپاه پاسداران در منطقه خلیج فارس است». «شرکت کشتیرانی حافظ دریا آریا» نیز که «دست‌کم یک بار از آن به عنوان پوششی برای سازمان صنایع دفاعی استفاده شده» مشمول تحریم قرار گرفته است.

نام «شرکت کشتیرانی سفیران پیام دریا» نیز که سال گذشته به دلیل انتقال ده‌ها هزار تُن نفت ایران به سوریه تحریم شده بود در فهرست جدید وزارت خزانه‌داری دیده می‌شود. همچنین ۵۲ شناور دیگر نیز که در «انتقال نفت و گاز ایران، به عنوان منبعی عمده برای تأمین مالی اقدامات شرورانه رژیم» شرکت دارند به فهرست تحریم‌ها افزوده شده است.

سازمان انرژی اتمی ایران

آمریکا سازمان انرژی اتمی ایران را به همراه ۲۳ شخص و نهاد زیرمجموعه به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد. همچنین مرتضی احمدعلی بهزاد در ارتباط با نقش او در شرکت پیشرو، فعال در زمینه برنامه هسته‌ای ایران، تحریم شده است. وزیر خارجه آمریکا همزمان با اعلام اعمال این تحریم‌ها، به صدور معافیت برای سه پروژه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران نیز اشاره کرد اما تأکید کرد که این مجوز فعالیت بسیار محدود است. از جمله این سه پروژه، یکی از فازهای نیروگاه اتمی بوشهر است.

هوانوردی

آمریکا از روز ۱۴ آبان، شرکت هواپیمایی ملی ایران، ایران‌ایر را به فهرست تحریم‌های خود بازگرداند. در چارچوب تحریم ایران‌ایر همچنین ۶۷ فروند هواپیمای متعلق به این شرکت تحریم شده‌اند.