لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۹

دیوان محاسبات حکم انفصال کامل ولی‌الله سیف از خدمت را تایید کرد


خبرگزاری رسمی قوه قضائیه ایران از تایید حکم «انفصال از خدمت» ولی‌الله سیف، رئیس کل سابق بانک مرکزی ایران، خبر داده و نوشت که وی به همین دلیل «نمی‌تواند حتی مشاور حسن روحانی باشد».

دیوان محاسبات مهرماه سال جاری اعلام کرده بود که دادستان این دیوان در بهمن سال ۹۶ «تخلفات» بانک مرکزی را محرز دیده و به انفصال رئیس کل بانک مرکزی و معاونان وی رأی داده است.

به دنبال اعتراض سیف، این حکم در مرحله تجدید نظر دیوان محاسبات دوباره بررسی شد و، به گزارش خبرگزاری رسمی قوه قضائیه، ۲۹ آبان‌ماه سال جاری دوباره تائید شد.

سیف که به دنبال نوسانات شدید بازار ارز ایران، سوم مردادماه از سمت خود برکنار شده بود،‌ شهریورماه همان سال به عنوان «مشاور رئیس جمهور در امور پولی و بانکی» منصوب شد.

دوم مهرماه سال جاری نیز غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، از ممنوع‌الخروج شدن ولی‌الله سیف و «تحقیق» از او خبر داده بود.

وی که پیش از این گفته بود که پس از دستگیری احمد عراقچی، معاون سابق امور ارزی، در مورد التهابات بازار ارز، پای سیف نیز به این پرونده باز شده، گفته بود که برخی موسسات مالی و اعتباری نیز از او شکایت کرده‌اند و وی در این زمینه نیز یک پرونده باز دارد.

آقای سیف خود آذرماه ۹۶ خبر داده بود که در مناقشه بین بانک مرکزی و موسسات مالی غیرمجاز، در برخی موارد دادگاه‌ها به نفع این موسسات حکم داده‌اند.

میزان نوشت: «با توجه به تایید حکم انفصال سیف در مرحله تجدید نظر او نمی‌تواند مشاور حسن روحانی در امور پولی و بانکی باشد.»

آقای سیف به تازگی در یک مصاحبه از اقدامات خود در زمان مدیریت بر بانک مرکزی دفاع کرده و گفت بانک مرکزی «صرفا مجری مصوبات دولت بود و سیاست‌گذاری مستقلی از مصوبات دولت، نمی‌توانست داشته باشد.»

آقای سیف به روزنامه دنیای اقتصاد گفت که برای بانک‌ مرکزی «قابل پیش‌بینی بود که سال ۹۶ سالی سخت و خصوصا نیمه دوم آن همراه با افزایش نرخ ارز باشد»، حتی «هشدارهای لازم هم به دولت و سایر مقامات داده شده بود اما اصرار بر حفظ نرخ ارز در دامنه مشخصی وجود داشت.»

رئیس کل پیشین بانک مرکزی معتقد است دولت آن طور که بانک مرکزی انتظار داشت به این هشدارها، واکنش نشان نداد.

به گفته ولی‌الله سیف، او بنا را بر آن گذاشته بود تا موضع بانک‌ مرکزی را در خصوص مسائل مختلف، شفاف و بی‌پرده، مطرح کند و از این رو گاه حتی اختلاف‌نظرهایی با حسن روحانی داشته است.

همزمان با افزایش نرخ ارز، سکه، خودرو و لوازم خانگی، ولی‌الله سیف «مسائل روانی» و «بزرگ‌نمایی برخی مسائل» را عامل افزایش قیمت سکه در بازار عنوان می‌کرد.

این اظهارات سیف و به طور کلی عملکرد وی در قبال کنترل نرخ ارز، نه تنها از سوی مقام‌های رسمی اصولگرا و شماری از نمایندگان مجلس، بلکه از سوی کاربران فضای مجازی نیز مورد انتقاد قرار گرفته بود و دولت روحانی نیز به همین دلیل تحت فشار قرار داشت.

منابع: خبرگزاری میزان و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG