لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۰

واکنش علی شمخانی به اتهام «فساد اقتصادی نزدیکانش»


علی شمخانی که از جمله مبلغان ساده‌زیستی بوده، اکنون متهم به رانت‌خواری خانوادگی شده است.
علی شمخانی که از جمله مبلغان ساده‌زیستی بوده، اکنون متهم به رانت‌خواری خانوادگی شده است.

«یک منبع نزدیک» به علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، گفته است که برخی با «اغراض سیاسی» اقدام به «خبرسازی مغرضانه و هدفمند» درباره شمخانی و خانواده او می‌کنند.

این «منبع آگاه» به خبرگزاری صداوسیما گفته که اخبار مطرح شده درباره اموال خانواده شمخانی، «فضاسازی غیرمستند و بی‌اساس» بوده که هدف آن «ترور شخصیت» است.

این خبر در واکنش به پخش گزارش‌هایی درباره ساخت‌وسازهای خانوادگی آقای شمخانی منتشر شده است.

سید مهدی صدرالساداتی، طلبه‌ای که در اینستاگرام مطالبی درباره فساد در ایران منتشر می‌کند، طی دو روز گذشته سه پست درباره این ساخت‌وسازها منتشر کرده است. آقای صدرالساداتی داماد محمدرضا مدرسی، عضو شورای نگهبان، است.

او در مطالب تازه‌اش درباره خانواده شمخانی، با انتشار یک ویدئو ادعا کرد که یک مجموعه آپارتمانی به ارزش هزار میلیارد تومان در خیابان فرشته تهران متعلق به آذرمیدخت طباطبایی، همسر علی شمخانی، است.

به نوشته آقای صدرالساداتی، خانواده شمخانی همچنین مجوز ساخت‌وساز گسترده در تهران، لواسان، اهواز، شوش و شمال ایران دریافت کرده‌اند.

او همچنین تصاویر اسناد مالکیت خانواده شمخانی بر برخی از این مجتمع‌های ساختمانی در تهران را در اینستاگرام خود منتشر کرده است.

آقای صدرالساداتی مهرماه پارسال نیز گزارش‌هایی درباره حضور حسن و حسین شمخانی در شرکت کشتیرانی «آدمیرال» منتشر کرده و نوشته بود که برادر و برادرزاده‌های آقای شمخانی نیز از طریق رانت خانوادگی برخی سمت‌های دولتی گرفته‌اند.

علاوه بر این، در ماه‌های گذشته اتها‌م‌های گسترده‌ای درباره حسن میرمحمدعلی، داماد علی شمخانی، در خصوص ساخت‌وساز غیرمجاز مطرح شده است.

آقای میرمحمدعلی در منطقه لواسان تهران در حال ساخت یک ویلای بزرگ بود که انتشار تصاویر آن جنجال‌ساز شد.

۲۱دی‌ماه پارسال، یاشار سلطانی، روزنامه‌نگار منتقد، خبر داد که داماد علی شمخانی، «با بیل و کلنگ به همراه کارگران ساختمانی» به منزل خبرنگاری که درباره ویلاها افشاگری کرده بود، حمله کرده است.

پس از این ماجرا، میلاد گودرزی، خبرنگاری که برخی پرونده‌های فساد را تعقیب می‌کند، ویدئوهایی از گفت‌وگو با داماد شمخانی منتشر کرد که خود را پیمانکار ویلاها معرفی کرد و گفت در جریان ساخت‌وساز غیرمجاز در لواسان شش میلیارد تومان به عنوان خسارت پرداخت کرده است.

با افزایش ابهامات در این زمینه، کمیسیون ماده صد شهرداری لواسان چهارم اردیبهشت امسال رای به تخریب اضافه طبقات یک ویلای متعلق به آقای میرمحمدعلی را صادر کرد.

پس از انتشار این گزارش‌ها، روزنامه «فرهیختگان» وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی به نقل از «یک منبع آگاه در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی» نوشت که علی شمخانی از این سوءاستفاده‌ها «ناراضی» بوده و «در حال پیگیری موضوع از مجاری قانونی» است.

آقای شمخانی تاکنون گزارشی از نتایج پیگیری‌ها درباره تخلفات دامادش منتشر نکرده است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در دو سال اخیر از مقام‌های دولتی و حکومتی خواسته بود که کمتر اهل تشریفات باشند و تصاویر حضور او در مترو و خیابان در کنار مردم به عنوان نمادهایی از ساده‌زیستی مسئولان حکومت جمهوری اسلامی تبلیغ می‌شد.

در سال‌های اخیر گزارش‌های متعددی درباره فساد مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی و خانواده‌های آنها منتشر شده که در برخی موارد به تشکیل پرونده‌های قضایی منجر شده است.

گزارش تازه «شفافیت بین‌المللی» نشان می‌دهد که ایران در سال ۲۰۱۸ در میان ۱۸۰ کشور جهان، از نظر فساد مالی، گسترش و مقابله با آن، در جایگاه ۱۳۸ قرار گرفته‌است؛ این بدترین رتبه ایران طی چند سال اخیر بوده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو، باشگاه خبرنگاران جوان و گزارش‌های رادیوفردا / ر.ح / ک.ر
XS
SM
MD
LG