لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۸

یک فرمانده سپاه از خنثی شدن «بیش از هزار توطئه تروریستی» در یک ماه خبر داد


مرتضی میریان، مسئول اداره زمینی عملیات کل سپاه پاسداران
مرتضی میریان، مسئول اداره زمینی عملیات کل سپاه پاسداران

مرتضی میریان، مسئول اداره زمینی عملیات کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، روز چهارشنبه، ۱۸ مهرماه، مدعی شد که در ایران طی یک ماه «بیش از هزار توطئه تروریستی» کشف و خنثی‌سازی شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، وی همچنین گفت که «دشمن» برای انتقال یک بمب از شرق و انفجار آن در تهران «نزدیک به ۲۰ میلیون دلار» هزینه کرده است.

او همچنین گفت که فردی به نام «ملامحمدشاهی» برای برهم زدن مراسم تاسوعا و عاشورا فتوای جهاد صادر کرده، اما توضیحی در مورد هویت این فرد نداد.

مرتضی میریان که در یک مصاحبه رادیویی سخن می‌گفت، اظهار داشت: «در ماه محرم بیش از هزار توطئه کشف شد، از جمله خودروهای انتحاری که قصد داشتند چه از سمت غرب و چه شرق وارد پایتخت کنند که به نوعی خنثی شد و دشمن نتوانست نقشه‌هایش را عملی کند.»

آقای میریان توضیح دیگری در مورد گروه یا گروه‌هایی که در این «توطئه‌ها» دست داشتند نداد.

مقام‌های جمهوری اسلامی سال‌های گذشته نیز درباره خنثی‌سازی طرح‌های حمله به مراسم عزاداری عاشورا به‌ویژه در تهران و استان فارس خبر داده‌اند، اما آمار «بیش از هزار توطئه» رقم تازه و بسیار بالایی است.

در همین حال مقام‌های ایران به طور معمول توضیح بیشتری درباره بیشتر این موارد نمی‌دهند و این گونه اخبار و گزارش‌ها در حد ارائه آمار باقی می‌ماند.

مرتضی میریان در ادامه به حادثه اهواز نیز اشاره کرده و گفت: «در موضوع حادثه تروریستی اهواز نیز منشأ آن از خارج است و بهترین سند آن فضای انتخابات میان ترامپ و کلینتون بود که در آنجا کلینتون رسماً به ابداع داعش اعتراف کرد. الاحوازیه را نیز آنها تشکیل دادند و در حال حاضر حمایت می‌کنند و مصیبت‌های مانند حادثه تروریستی اهواز را به وجود می‌آورند.»

حمله به رژه نظامی در اهواز در روز ۳۱ شهریور امسال به کشته‌ شدن دست‌کم ۲۵ نفر انجامید، و گروه داعش مسئولیت آن را برعهده گرفت.

اتهامات این مقام سپاه به مقام‌های آمریکایی در حالی بیان می‌شود که وزارت خارجه ایالات متحده در واکنش به خبر حمله اهواز ضمن ابراز همدردی با مردم ایران تصریح کرد که هر نوع اقدام تروریستی از سوی آمریکا محکوم است.

«الاحوازیه» از گروه‌های جدایی‌طلب عرب در خوزستان است. مرتضی میریان هیچ سندی در مورد ادعای «تشکیل» این گروه یا گروه داعش توسط آمریکا ارائه نکرد.

منابع: خبرگزاری مهر و رادیوفردا/ پ. پ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG