لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۰

انتقاد رئیس شورای شهر تهران از عملکرد شهرداری؛‌ نجفی:‌ استانداری نمره ۱۸ داد


شهردار تهران: استانداری تهران از نمره ۲۰ به ما ۱۸ داده است. بنابراین عملکرد ما قابل قبول بود
شهردار تهران: استانداری تهران از نمره ۲۰ به ما ۱۸ داده است. بنابراین عملکرد ما قابل قبول بود

محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران، نسبت به عملکرد شهرداری این شهر برای بازگشایی «کوچه پس‌کوچه‌ها» در پی بارش برف در پایتخت ایران انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، او روز سه‌شنبه دهم بهمن، در جلسه شورای شهر تهران گفت: با آنکه در پی بارش برف شدید٬ «اقداماتی در راستای بازگشایی معابر اصلی انجام شد اما متاسفانه شهرداری تهران نسبت به برف‌روبی و آماده‌سازی کوچه پس‌کوچه‌ها عملکرد خوبی نداشت».

به گفته وی٬ در پی بارش برف در تهران٬ «دو تا سه هزار نیرو و همچنین ۶۳ پایگاه برف‌روبی در سطح شهر تهران مورد استفاده قرار گرفت و شهرداری توانست خیابان‌های اصلی را با استفاده از نمک و شن بازگشایی کند».

محسن هاشمی با این حال افزود که شهرداری تهران «در کوچه پس‌کوچه‌ها، عملکرد خوبی را نداشت و دچار بحران بود».

پیش از این، مجید فراهانی، عضو شورای شهر تهران، در جلسه روز یکشنبه هشتم بهمن، این شورا اعلام کرده بود که شهرداری «غافلگیر شد و خدمات شایسته‌ای ارائه نشد».

در این میان، آن‌طور که رئیس شورای شهر تهران گفت، شکستگی شماری از درخت‌ها به‌دنبال بارش برف در تهران٬ نشان‌دهنده «خلأ همکاری بین شهروندان، شهرداری و دولت» بود که این موضوع باید «آسیب‌شناسی و برطرف» شود.

وی بدون اشاره به جزئیات افزود که بارش سنگین برف در تهران٬ «نشان داده شده که در مشارکت‌های اجتماعی ضعیف شده‌ایم».

این سخنان پس از آن ابراز شد که پس از بارش برف٬ محمدعلی نجفی٬ شهردار تهران، در توئیتی از شهروندان، به‌ویژه دانش‌آموزان و جوانان خواست برای جلوگیری از آسیب رسیدن به درختان٬ در تکاندن برف درخت‌ها با شهرداری همکاری کنند.

شماری از فعالان شبکه‌های مجازی از مشارکت در این موضوع خبر داده بودند٬ اما انتقادهایی نیز بابت همکاری در پارو کردن برف‌ها مطرح بود.

در حالی که برخی از کاربران توئیتر فارسی در ایران٬ پارو کردن برف‌ها را وظیفه شهرداری می‌دانستند٬ بسیاری از ایرانی‌های خارج از کشور از مشارکت شهروندان کشورهای محل اقامت خود در این زمینه و حتی گاهی جریمه مالی آنها به‌دلیل کوتاهی کردن در انجام این کار خبر داده بودند.

در این میان،‌ به گزارش خبرگزاری فارس، محمد علی نجفی به نقل از استانداری تهران٬ نمره مجموعه تحت مدیریت شهرداری به‌دنبال بارش برف را «۱۸ از ۲۰» اعلام کرده است.

محمدعلی نجفی گفت که «عملکرد شهرداری در این مورد را خودم ارزیابی نمی‌کنم، اما استانداری تهران از نمره ۲۰ به ما ۱۸ داده است. بنابراین عملکرد ما قابل قبول بود».

وی افزود که «روز بعد از برف سنگین٬ هیچ‌یک از خیابان‌ها و معابر اصلی شهر بسته نبود و حتی نمایندگانی هم که از عملکرد شهرداری انتقاد کرده بودند، نباید فراموش کنند که جلسه مجلس همان روز، راس ساعت ۸:۴۵ صبح تشکیل شد».

شهردار تهران اضافه کرد که «اگر خیابان‌ها و معابر اصلی شهر بند آمده بود، به طور قطع، جلسه آن ساعت شروع نمی‌شد».

آقای نجفی بخشی از مشکلات پیش آمده در این زمینه را نیز مربوط به شهر و شهرداری تهران ندانست و اضافه کرد که «مشکلات مربوط به اتوبان کرج-تهران یا قم- تهران ربطی به شهرداری تهران نداشت، اما شهرداری از ظهر روز اول برای باز کردن آن معابر به کمک راهداری رفت».

به گزارش خبرگزاری تسنیم، ‌محمدعلی نجفی، شهردار تهران، روز دوشنبه نهم بهمن، در کانال تلگرامی خود نوشته بود: بخشی از مشکلات ناشی از بارش برف، به دلیل ضعف امکانات است.

وی اشاره کرده بود که «بر اساس هشدار هواشناسی، آماده باش اعلام کرده بودیم».

بارش شدید برف در تهران با آنکه منجر به خوشحالی شهروندان این شهر شد٬ اما همچنان محدودیت‌های ترافیکی و انسداد بسیاری از راه‌هایارتباطی را در پی داشته است.

تعطیلی دو روزه مدارس استان تهران در روزهای یکشنبه و دوشنبه و تاخیر دو ساعته در زمان کار اداره‌ها و سازمان‌های دولتی استان درهمین مدت نیز از دیگر پیامدهای بارش برف بود.

علاوه بر این، سرما و یخبندان ناشی از بارش سنگین برف در تهران٬ موجب مرگ یک نفر و مصدومیت ۱۳۸ تن دیگر شد.

مدیر روابط عمومی مرکز اورژانس تهران در این مورد گفت که تکنسین‌های اورژانس تهران از عصر روز شنبه تا دوشنبه٬ ۱۳۸ تن را به‌دلیل سرمازدگی در نقاط مختلف شهر و همچنین معابر اصلی و بزرگراهی اطراف تهران به مراکز درمانی منتقل کردند.

به گفته محمدکرم درآبادی٬ یک نفر نیز به دلیل شدت سرمازدگی در تهران جان خود را از دست داد وبیشترین آمار مصدومین ناشی از سرمازدگی مربوط به «بزرگراه‌ها و محورهای مسدود شده اطراف تهران» بود.

در همین حال،‌ رئیس پلیس راه غرب استان تهران صبح روز سه‌شنبهاز بازشدن محور قدیم تهران-ساوه خبر داد٬ اما افزود که محور قدیم تهران-قم همچنان مسدود است و زمان بازگشایی آن نیز مشخص نیست.

حامد محمودی از تلاش برای بازگشایی این محور خبر داد و اضافه کرد که «وضعیت راه‌ها علی‌رغم سرمای هوا عادی است.»

از سویی،‌ عباس آخوندی، وزیر راه و شهر سازی، با اعلام از سر گرفته شدن پروازها در فرودگاه‌های «مهرآباد» و «امام خمینی» گفت که «بازگشت این فرودگاه‌ها به شرایط عادی دو، سه روز زمان می‌برد».

وی اختلال در پرواز هواپیماها از این دو فرودگاه را «مشکل نبود دید مستقیم خلبان» عنوان کرد و افزود: خلبان برای بلند شدن و نشستن به ترتیب به ۵۰۰ و ۸۰۰ متر دید مستقیم نیاز دارد که این دید در «مهرآباد به ۳۰۰ متر رسیده و در فرودگاه امام وضعیت بدتر بود».

خبرگزاری‌های تسنیم٬ فارس٬ ایرنا و مهر/ب.ب/ب.ک
XS
SM
MD
LG