لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۲

رئیس سازمان محیط زیست: آلودگی چند کلان‌شهر دیگر ایران از تهران بیشتر است


عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ایران
عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ایران

در حالی که آلودگی هوا در تهران مدارس این شهر را برای چهارمین روز پیاپی به تعطیلی کشانده، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ایران می‌گوید تهران «آلوده‌ترین شهر کشور» نیست و کلان‌شهرهای دیگری چون تبریز، ارومیه، اهواز و همدان آلودگی بیشتر از تهران دارند.

خبرگزاری ایسنا روز چهارشنبه (۲۹ آذر) گزارش کرده که عیسی کلانتری این خبر را در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت بیان کرده‌است.

آقای کلانتری در گفت‌وگو با خبرنگاران، دربارهٔ علل آلودگی اخیر هوا در شهرهای بزرگ ایران گفت که «احتراق ناقص سوخت» از جمله مهم‌ترین این عوامل است.

به گفته وی، وجود «ذرات ریز کمتر از ۲٫۵ میکرون که حاصل احتراق ناقص سوخت است تنها عامل آلودگی شهرها محسوب می‌شود.»

این مقام مسئول، علت این ناقص‌سوزی‌ها را وجود «نارسایی در خودروها» عنوان کرده و افزوده که «اکسید ازت، اکسید گوگرد و ریزگردها هیچ‌کدام عامل آلودگی هوا نیستند.»

وی «خودروهای سنگین، کامیون‌های فرسوده، اتوبوس‌ها و موتورسیکلت‌ها» را از اصلی‌ترین وسایل نقلیه عنوان کرد که با احتراق ناقص سوخت موجب ایجاد آلودگی هوا می‌شوند.

رئیس سازمان محیط زیست همچنین میزان آلودگی هوا در کلان‌شهرهایی چون تبریز، ارومیه، اهواز و همدان را بیشتر از تهران اعلام کرد.

چند روز پیش از این نیز، بدنبال افزایش کم‌سابقه آلودگی هوا در تبریز، اعلام شد که این شهر، در روز ۲۵ آذر، «آلوده‌ترین» شهر ایران بوده‌است.

پیشتر نیز بر اساس گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی، شهر اهواز چند بار در فهرست آلوده‌ترین شهرهای جهان، در رتبه نخست ایستاده بود.

اوایل هفته جاری، یک مقام سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرد شماری از کلان‌شهرها در ایران از جمله تهران، اصفهان، تبریز، ارومیه و اراک تا روزهای پایانی هفته جاری، کماکان در شرایط پایداری هوای آلوده به سر ببرند.

شهروندان ایران سال‌هاست که با انواع آلودگی هوا در شهرهای مختلف خود دست‌وپنجه نرم می‌کنند و هر ساله در زمستان به دلیل سردی و وارونگی هوا، میزان آلودگی افزایش می‌یابد.

پیشتر خبرگزاری تسنیم به نقل از رئیس کارگروه سلامت هوای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از مرگ چهار هزار و ۸۱۰ تن از ساکنان تهران بر اثر آلودگی هوا در سال ۹۵ خبر داده بود.

در همین رابطه، خبرگزاری فارس گزارش داده که شدت آلودگی هوا در چند روز گذشته، «علاوه بر سنگینی بار مراجعات به اورژانس بیمارستان‌ها، آمار سکته قلبی را نیز دو برابر کرده‌است.»

مریم عنایت، استادیار دانشگاه علوم‌پزشکی «شهید بهشتی» به فارس گفته که «به دلیل آلودگی هوا میزان مراجعات به بخش بیماری‌های تنفسی در بیمارستان‌های سطح شهر بسیار بیشتر از روزهای عادی شده» است.

مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس ایران نیز از افزایش ۱۰ درصدی تماس با اورژانس در روز سه‌شنبه نسبت به روز قبل از آن و افزایش ۲۰ درصدی تماس‌ها نسبت به هفته پیش خبر داده‌است.

به گفته آقای خالدی، «آمار سکته قلبی در اورژانس‌های پیش‌بیمارستانی نیز از هفته گذشته تاکنون دو برابر شده‌است.»

عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست روز ۲۸ آذر در واکنش به وضعیت آلودگی هوا در کلان‌شهرهای ایران گفته بود: «باید دعا کنیم باد بیاید تا آلودگی‌ها را جابجا کند».

XS
SM
MD
LG