لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۸

«افزایش تعداد» ماهیگیران گروگان گرفته شده ایرانی در سومالی


مدیرعامل تعاونی صیادان چابهار اعلام کرد که ۲۰ ملوان دیگر ایرانی در سومالی به گروگان گرفته شده‌اند.

علیم افشار روز سه‌شنبه، ۲۵ مهر، در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا، خبر داد که روز یک‌شنبه، ۲۳ مهر، ۲۰ ملوان دیگر ایرانی به دست دزدان دریایی در سومالی به گروگان گرفته شده‌اند.

وی اضافه کرد: «دزدان دریایی برای آزادی هر یک از صیادان دربند ۱۵۰۰ دلار خواسته‌اند که اگر به زندگی این صیادان نگاهی بیندازیم حتی ۱۰۰ دلار هم ندارند، بپردازند».

آقای افشار همچنین اعلام کرد که تعداد ملوانان به گروگان گرفته شده در این منطقه به ۴۴ نفر رسیده‌است.

ارائه آمار ۴۴ ملوان گروگان گرفته شده درحالی است که دربارهٔ وضعیت ۱۶ نفر از آنان گزارش‌های متفاوتی منتشر شده‌است.

آقای افشار روز ۱۸ مهر گفته بود که دزدان دریایی سومالیایی ضمن قتل ناخدای یک لنج ایرانی، ۱۶ صیاد را به گروگان گرفته‌اند.

با این حال مدیرکل شیلات استان سیستان و بلوچستان گفته بود که این ناخدا در اثر تیراندازی گارد ساحلی سومالی جان باخته‌است.

در همین حال محمد عبدی حاشی، فرمانده نیروهای حفاظت از بندر بوصاصوی سومالی، اعلام کرده بود که ملوانان این قایق ایرانی به فرمان گارد ساحلی «بی‌توجهی» کرده و «قصد فرار داشتند» که ناخدای آن کشته و هفت نفر دیگر دستگیر شده‌اند.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، نیز روز ۱۹ مهر اعلام کرده بود که جمهوری اسلامی «از کانال‌های موجود» اعتراض خود را به دولت سومالی در این ارتباط اعلام کرده‌است.

آقای قاسمی وعده داده بود که وزارت خارجه وضعیت این ملوانان را پیگیری می‌کند. با این حال از آن تاریخ وزارت خارجه گزارشی دربارهٔ وضعیت این ملوانان ارائه نکرده‌است.

در سال‌های گذشته نیز تعدادی از صیادان ایرانی توسط دزدان دریایی در سومالی ربوده شده‌اند.

۲۱ صیاد ایرانی بهمن‌ماه ۹۳ از کُنارک در استان سیستان و بلوچستان با یک لنج به آب‌های دریای عمان رفته و روز ششم فروردین‌ماه ۹۴ به دست دزدان دریایی سومالی ربوده شدند.

آن طور که روزنامه اعتماد در آبان‌ماه سال ۹۵ نوشته بود، هشت نفر از این صیادان به علت «شکنجه‌های جسمی» دزدان دریایی کشته شده، چهار نفر از آنها به کمک دولت سومالی موفق به فرار شدند و یک نفر نیز به تنهایی از دست دزدان دریایی فرار کرده‌است.

این روزنامه افزوده که دزدان دریایی برای آزادی ناخدای این لنج و نزدیکان او ۱۵۰ هزار دلار و برای آزادی چهار نفر دیگر ۳۰ هزار دلار خواسته‌اند.

شهر هابو در سومالی در سال‌های گذشته یکی از پایگاه‌های اصلی دزدان دریایی سومالی برای حمله به کشتی‌های تجاری و ماهیگیری بوده‌است.

علی شیره، شهردار شهر هابو گفته بود که کشتی‌های ایرانی مجوز ماهیگیری در منطقه را ندارند و ماهیگیران محلی از بازگشت کشتی‌های ماهیگیری فاقد مجوز به آب‌های سومالی عصبانی هستند.

با این حال مدیرعامل تعاونی صیادان چابهار پیش از این گفته بود: «شناورهای ژاپنی و چینی همیشه در این آب‌ها صید می‌کنند و به دلیل اینکه دلالان منطقه با دزدان دریایی رابطه خوبی دارند، کاری به آنها ندارند».

به گفته آقای افشار، به دلیل کوچک بودن شناورهای ایرانی و اینکه صیادان ایرانی «رابطه‌ای با دزدان دریایی ندارند و پولی هم ندارند که به آنها بدهند»، این دزدان «برای تثبیت قدرت خود در منطقه و نشان دادن خشونت به سمت شناورهای ایرانی شلیک کرده و خدمه آنها را به گروگان می‌گیرند».

جمعی از خانواده‌های ماهیگیران ایرانی اسیر در دست دزدان دریایی سومالیایی خردادماه در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، از وی و وزیر امور خارجه خواسته بودند برای نجات جان هشت صیاد زنده‌مانده کاری بکنند.

با این حال بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران، دربارهٔ اقدامات این وزارتخانه برای رهایی صیادان ایرانی گرفتار، تأکید کرده بود که «کار آزادی این صیادان، کار دشواری است».

سومالی از جمله کشورهایی است که پس از حمله به سفارت عربستان سعودی در تهران، روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد و سفیر خود را از تهران فراخواند.

بر همین اساس حسن قشقاوی معاون کنسولی وزارت خارجه، اعلام کرده که امکان حضور فیزیکی در سومالی برای پیگیری امور مربوط به صیادان ایرانی وجود ندارد.

به گفته آقای قشقاوی، ایران هیچ سفارتخانه، سرکنسول و حتی حافظ منافعی در این کشور ندارد که از طریق آن موضوع ماهیگیران گروگان گرفته شده را پیگیری کند.

XS
SM
MD
LG