لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۰

نخستین سفر مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران برای مذاکره درباره برجام


جوزپ بورل (راست) مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دیدار با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران
جوزپ بورل (راست) مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دیدار با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران

همزمان با سفر مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران، سخنگوی وزارت خارجه ایران خبر داد که محمد جواد ظریف، وزیر خارجه، نامه‌ای ۱۴ صفحه‌ای درباره مکانیسم ماشه به اتحادیه اروپا نوشته است.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز دوشنبه ۱۴ بهمن به تهران سفر کرد. این نخستین سفر آقای بورل به ایران به عنوان جانشین فدریکا موگرینی است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عصر روز دوشنبه با محمد جواد ظریف دیدار و گفت‌وگو کرد.

بر اساس گزارش وزارت خارجه ایران، در این دیدار علاوه بر برجام و اینس‌تکس موضوعاتی چون لزوم کاهش تنش‌های منطقه‌ای و طرح معامله قرن مطرح شده است.

این سفر مدتی پس از تهدیدهای متقابل ایران و اتحادیه اروپا درباره اجرای مکانیسم ماشه انجام شده است.

در همین حال عباس موسوی روز دوشنبه گفت که اتحادیه اروپا قصد فعال کردن مکانیسم ماشه را داشت اما «با استدلاهای ایران منصرف شدند».

به گفته سخنگوی وزارت خارجه ایران، محمد جواد ظریف «یک نامه‌ ۱۴ صفحه‌ای حقوقی» به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشته و «استدلالات کشورهای اروپایی را زیر سوال برده است».

او توضیحی درباره جزئیات این نامه نداده است. آقای ظریف نیز درباره این نامه گفته است: «این نامه بسیار مفصل است و در ۱۴ صفحه با متن و شکل به آن‌ها نشان دادیم که چه اشتباهی مرتکب شده‌اند».

به‌دنبال خروج ایالات متحده از برجام در ۱۸ اردیبهشت ۹۷ که با بازگشت تحریم‌های این کشور علیه ایران همراه شد، کشورهای اروپایی اعلام کردند تا زمانی که ایران به تعهداتش در چارچوب توافق هسته‌ای پایبند باشد آنها نیز بدان پایبندند.

سه کشور آلمان، فرانسه و بریتانیا اعلام کردند که برای بهره‌مند شدن ایران از مواهب اقتصادی برجام، سازوکاری مالی برای مبادلات تجاری میان طرفین راه‌اندازی می‌کنند.

ولی ایران می‌گوید کشورهای اروپایی به تعهدات‌شان عمل نکرده‌اند و در نتیجه از اردیبهشت امسال طی پنج مرحله از تعهدات خود در برجام عقب‌نشینی کرده است.

سه کشور اروپایی در واکنش به این اقدامات تهران روز ۲۴ دی‌ خبر دادند که مکانیسم حل اختلاف را علیه ایران فعال می‌کنند، مکانیسمی که می‌تواند در نهایت باعث اعمال دوباره تحریم‌های سازمان ملل علیه کشور بشود.

این سه کشور با اشاره به عدول مرحله به مرحله تهران از تعهدات برجامی‌اش گفته بودند که «به دلیل اقدام‌های ایران چاره‌ای نمانده» جز این‌‌که مکانیسم حل اختلاف را فعال کنیم.

مقام‌های جمهوری اسلامی در واکنش به این تصمیم تهدید کردند که در صورت ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت، «از ان‌پی‌تی خارج می‌شویم».

پس از آن جوزپ بورل روز چهارم بهمن در بیانیه‌ای از تمدید بازه زمانی برای فعال کردن مکانیسم ماشه​ خبر داد.

با این حال مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مهلت و ضرب‌الاجلی را مشخص نکرده است.

XS
SM
MD
LG