لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۱

عراق سفیر ترکیه را در اعتراض به «نقض حریم هوایی» احضار کرد


این تصویر یک جنگنده اف ۱۶ ارتش ترکیه را در ژوئیه ۲۰۱۵ نشان می‌دهد
این تصویر یک جنگنده اف ۱۶ ارتش ترکیه را در ژوئیه ۲۰۱۵ نشان می‌دهد

وزارت خارجه عراق روز جمعه، ۲۳ آذرماه، سفیر ترکیه در بغداد را در اعتراض به «نقض حریم هوایی» این کشور احضار کرد. این اقدام پس از حمله هوایی ارتش ترکیه به «مواضع» حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌.کا‌.کا)، در شمال عراق انجام شده است.

ارتش ترکیه روز جمعه خبر داد که هواپیماهای این کشور ۳۰ نقطه تجمع حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌.کا‌.کا) در مناطق کوهستانی کاراجاک و سنجار در شمال عراق را مورد هدف قرار داده و هشت نفر از نیروهای این گروه کشته شده‌اند.

با این حال براساس گزارش تلویزیون کردی روداو، یکی از مناطقی که مورد حمله قرار گرفته، محل زندگی ۱۲ هزار پناهنده کرد ترکیه‌ای است و در این منطقه سه زن و یک دختر ۱۴ ساله کشته شده‌اند.

ترکیه می گوید این عملیات بر اساس ماده ۵۱ سازمان ملل متحد و با هدف «تامین امنیت مرزی، ممانعت از حملات تروریستی و در راستای حق دفاع مشروع» انجام شده است.

با این حال وزارت خارجه عراق این حملات را «غیر قابل قبول»و نقض حاکمیت خود دانست.

جنگنده‌های ترکیه پیش از این نیز چندین بار به مواضع حزب کارگران کردستان، در شمال عراق، حمله کرده‌اند.

حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌.کا‌.کا)در سال ۲۰۱۴ میلادی و پس از اعزام نيروهايش برای کمک به اقلیت ایزدی ساکن ناحیه که مورد حمله گروه «خلافت اسلامی» قرار داشت در ناحیه سنجار مستقر شده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، همچنین روز جمعه به آمریکا هشدار داد، چنانچه حضور نیروهای کرد وابسته به یگان های مدافع خلق از منبج در شمال سوریه ادامه یابد نیروهای ترکیه به این شهر حمله خواهند کرد.

در همین حال روسای جمهور دو کشور روز جمعه در تماس تلفنی در اینباره گفت و گو کردند.

یگان های مدافع خلق بخشی از «نیروهای دموکراتیک سوریه» هستند و از مهم‌ترین متحدان ائتلاف به رهبری آمریکا در نبردها علیه گروه حکومت اسلامی، داعش، به‌شمار می‌روند. این در حالی است که ترکیه یگان های مدافع خلق را بخشی از حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) می نامد.

با استفاده از خبرگزاری‌های رویترز، شبکه‌های تی.آر.تی و روداو و رادیو فردا/ ا.م./ خ
XS
SM
MD
LG