لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۷

«درخواست تحقیق برای بررسی منشا درز اطلاعات» درباره اقدام اسرائیل علیه ایران


نمایی از موتورخانه کشتی ساویز
نمایی از موتورخانه کشتی ساویز

گزارش رسانه‌های اسرائیل حاکی است که مقام‌های دفاعی این کشور روز شنبه خواستار تحقیق درباره منبع درز اطلاعات عملیات اسرائیل علیه ایران به رسانه‌های خارجی شدند.

نیویورک‌تایمز سه‌شنبه ۱۷ فروردین به نقل از یک مقام آمریکایی نوشته بود که اسرائیل، آمریکا را از حمله به کشتی ایرانی ساویز در دریای سرخ مطلع کرده است.

«جروزالم پست» نوشته است در حالی که تقریبا یک ماه پس از حمله به تاسیسات غنی سازی نطنز در سال گذشته برخی از رسانه‌های مدعی دخالت اسرائیل در این حمله شدند٬ اما در جریان حمله به کشتی ساویز در همان روز موضوع دخالت اسرائیل در این حمله در رسانه‌های خارجی منتشر شد که می‌تواند چشم انداز اقدامات تلافی جویانه ایران را افزایش دهد.

در همین زمینه، هاآرتص و دیگر رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند فردی كه اطلاعات عملیات را درز داده بود، از خبرنگار مربوطه درخواست کرده بود که این گزارش را منتشر نکند و یک روز صبر کند.

«جروزالم پست» می‌گوید دو روایت متفاوت از چگونگی درز خبر دخالت اسرائیل در حمله به کشتی ساویز به رسانه‌ها منتشر شده است. طبق یک روایت، اسرائیل بر اساس رویه معمول آمریکا را از این عملیات مطلع کرد و مقام‌های آمریکایی این خبر را به رسانه‌ها منتقل کرده‌اند.

براساس روایت دیگر، اسرائیلی‌ها خبر حمله را به آمریکا یا دیگر منابع در رسانه‌ها درز دادند و می‌بایست به این موضوع رسیدگی شود.

طبق این گزارش، برخی آمریکایی‌ها را به درز اطلاعات متهم می‌کنند و برخی دیگر مقام‌های امنیتی و اطلاعاتی اسرائیلی را متهم می‌کنند که به دلیل رقابت درونی این خبر را منتشر کرده‌اند.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، یک روز پس از حمله به کشتی ساویز گفته بود: «کشتی تجاری ایران با نام ساویز روز سه‌شنبه ۱۷ فروردین حدود ساعت ۶ صبح به وقت محلی در دریای سرخ و در نزدیکی سواحل کشور جیبوتی بر اثر انفجاری که منشأ و شیوه شکل‌گیری آن در دست بررسی است دچار آسیب جزئی شده است.»

مؤسسه نیروی دریایی ایالات متحده در سال ۲۰۲۰ در گزارشی نوشته بود، که ساویز یک کشتی تجسسی نظامی مخفی تحت خدمت سپاه پاسداران است.

برخی گزارش‌ها از جمله گزارش شبکه سعودی الحدث می‌گویند که آسیب وارده به کشتی ایرانی «شدید» است و احتمالا اسرائیل عامل حمله به آن باشد.

شبکه کان اسرائیل هم در برنامه خبری خود در شامگاه سه‌شنبه ۱۷ فروردین گفته بود که عامل حمله به کشتی ایرانی درصدد رساندن «پیامی خاص» به ایران بوده است.

سفر وزیر دفاع آمریکا به اسرائیل

در همین حال، زیر دفاع آمریکا قرار است یکشنبه به اسرائیل سفر کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سفر آقای لوید آستین به اسرائیل بالاترین سطح از دیدار مقامات دو کشور بعد از روی کار آمدن دولت جو بایدن در ژانویه امسال محسوب می‌شود.

سفر وزیر دفاع آمریکا به اسرائیل دو روزه خواهد بود و انتظار می‌رود وی با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر، و همچنین همتای اسرائیلی خود دیدار کند.

با استفاده از «جروزالم پست» و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG