لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۳

ادامه خشونت و درگیری متقابل میان اسرائیل و فلسطینیان


در ادامه رویدادهای خشونت‌بار میان اسرائیل و فلسطینیان در شرق اورشلیم، بیت‌المقدس، و کرانه باختری، در حالی که اسرائیل شهر رام‌الله را محاصره و ده‌ها فلسطینی را بازداشت کرده، در تازه‌ترین حمله به اسرائیلی‌ها، یک نظامی دیگر این کشور شدیدا زخمی شده و اسرائیلی‌ها نیز یک راننده عرب را مجروح کردند.

به گزارش ارتش اسرائیل، یک فلسطینی بامداد جمعه،‌۲۳ آذرماه، یک سرباز را در پست دید‌بانی یکی از شهرک‌های اسرائیلی‌نشین کرانه باختری با زدن سنگ به سر او و سپس با ضربه چاقو، زخمی کرد و خود گریخت.

سرباز زخمی با انتقال به بیمارستانی در اورشلیم از ناحیه سر مورد عمل جراحی قرار گرفت.

در پی این اتفاق، نیروهای امنیتی اسرائیل در جستجوی مهاجم به مناطق اطراف محل حمله اعزام شدند.

یک فلسطینی نیز عصر پنج‌شنبه، ۲۲ آذر، با خودرو چند نظامی اسرائیلی را در منطقه البیره زیر گرفت و یکی از آنها را زخمی کرد؛ این راننده توسط سربازان اسرائیلی کشته شد.

در این میان، یک راننده عرب شهروند اسرائیل، ظاهرا «به خاطر عرب بودن»، شامگاه پنج‌شنبه با حمله یهودی‌نشین‌ها شدیدا زخمی شد و به بیمارستان انتقال یافت.

یک کودک چهار ساله فلسطینی نیز که در حمله روزهای گذشته اسرائیلی‌ها به یک دهکده فلسطینی زخمی شده بود، جان خود را از دست داده است.

در همین حال، ارتش اسرائیل به محاصره رام‌الله، مهم ترین شهر کرانه باختری، در جستجوی عاملان حمله روز پنج‌شنبه به نظامیان و غیرنظامیان در یک ایستگاه اتوبوس، ادامه داده و ده‌ها تن از فلسطینیان را بازداشت کرده است.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، حامیان حماس و از جمله دو عضو مجلس فلسطینی در میان بیش از ۴۰ فلسطینی بازداشتی در رام‌الله هستند.

ارتش اسرائیل تایید کرده که اکثر بازداشتی‌ها حامی حماس هستند؛ حماس می‌گوید اسرائیل در یک هفته، بیش از ۷۰ حامی این جنبش را در کرانه باختری دستگیر کرده است.

در حمله روز پنج‌شنبه در نزدیکی یک یهودی‌نشین، دو نظامی کشته، و یک نظامی و یک دختر غیرنظامی زخمی شدند؛ حال سرباز زخمی بعد از عمل جراحی همچنان «وخیم» است.

رسانه‌های اسرائیل گزارش دادند که ارتش این کشور حمله مسلحانه در ایستگاه اتوبوس یادشده را نظر به عملکرد مهاجم فلسطینی، «وخیم‌ترین» رخداد دوره اخیر تلقی کرده است.

بر اساس تحقیق ارتش اسرائیل، یک مرد فلسطینی از یک خودرو با رسیدن به ایستگاه اتوبوس پیاده شد، نظامیان مسلح و غیرنظامیان ایستاده در ایستگاه را زیر رگبار گلوله گرفت، تیربار یکی از سربازان کشته شده را به غنیمت برد؛ سوار خودروی روشن که راننده در آن منتظر بود، شد و آنها به اطراف گریختند.

خودروی یادشده پس از ساعتی در نزدیکی شهر رام الله، در حالی که رها شده بود، به دست آمد،‌ امری که موجب شد ارتش اسرائیل فرمان محاصره رام الله را بدهد.

ارتش اسرائیل و نیروهای سازمان امنیت داخلی این کشور چهارشنبه شماری از عوامل حملات اخیر به اسرائیلی‌ها را در نقاط مختلف کرانه باختری یافته و کشته بودند؛ سازمان‌های فلسطینی گفته اند که حمله پنج‌شنبه واکنشی به کشتن عوامل حملات پیشین بوده است.

اشرف نعالوه دو ماه پیش دو اسرائیلی را کشته و صالح عمر برغوثی یک‌شنبه گذشته به یک خانواده اسرائیلی در جاده ای در کرانه باختری حمله کرده و موجب مرگ جنین مادر باردار شد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و وزیر دفاع اسرائیل، پنج‌شنبه با گفتن اینکه کشتن عوامل حملات قبلی «یک دستاورد» و رخداد پنج‌شنبه «یک خسران» بود، همزمان دستور داد که خانه فلسطینیایی که در این حملات نقش دارند، حتی اگر هنوز خود آنها پیدا نشده‌اند، در ۴۸ ساعت تخریب شود.

دولت اسرائیل همزمان رشته تصمیماتی برای «تنبیه» کرانه باختری درنظر گرفت و نتانیاهو این را نیز گفت که اسرائیل بدون اعتنا به مخالفت دیوان کیفری لاهه، به ساخت یهودی‌نشین‌ها ادامه می‌دهد و هزاران خانه در این شهرک ها را که تا حال از نظر خود اسرائیل نیز قانونی نبودند، قانونی می‌کند.

سران یهودی‌نشین‌های کرانه باختری نیز از نتانیاهو خواسته‌اند پست‌های مرزی و مقررات سختگیرانه علیه فلسطینیان کرانه باختری را، که مدتی است برچیده شده، دوباره برقرار کند.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، روز پنج‌شنبه گفت: «تهاجمات کور ارتش اسرائیل و نبود افق صلح وضعیت کرانه باختری را وخیم کرده است.»

اسماعیل هنیه، رهبر حماس، پنج‌شنبه با تجلیل از عاملان حملات اخیر به اسرائیلی‌ها گفت: «کرانه باختری فصلی تازه را در مبارزه با دشمن آغاز کرده است.»

حماس روز جمعه، ۲۳ آذر، در سی و یکمین سال برپایی این جنبش، به برگزاری تظاهرات در غزه و کرانه باختری فراخوان داده است.

تشدید وضعیت کرانه باختری در حالی است که تظاهرات ده ماه اخیر فلسطینیان در مرزهای غزه و اسرائیل حدود ۲۷۰ کشته و بیش از ۲۰ هزار تن زخمی داشته است.

XS
SM
MD
LG