لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۳

واکنش تشکیلات فلسطینی به اظهارات تازه نماینده ویژه ترامپ در خاورمیانه


جیسون گرینبلات (چپ) در گفت‌وگو با بنیامین نتانیاهو
جیسون گرینبلات (چپ) در گفت‌وگو با بنیامین نتانیاهو

وزارت امور خارجه تشکیلات فلسطینی در بیانیه‌ای اعلام کرد که هر طرح صلحی که احقاق حق فلسطینیان را در برنگیرد، «به زباله‌دان تاریخ» سپرده خواهد شد و فلسطینی‌ها آن را «قاطعانه رد می‌کنند».

بیانیه تشکیلات فلسطینی در روز شنبه، ۳۱ فروردین، در واکنش به اظهارات یک مقام ارشد آمریکایی در خصوص طرح موسوم به «معاهده قرن» انتشار یافت.

با نزدیک شدن موعد ارائه طرح صلح آمریکا به طرفین نزاع اسرائیلی- فلسطینی، جیسون گرینبلات، نماینده ویژه دونالد ترامپ در مذاکرات خاورمیانه، جمعه در مصاحبه با شبکه اسکای عربی توصیه کرد که از عبارت «راهکار دو کشوری» استفاده نشود.

به گفته آقای گرینبلات، طرفینِ نزاع برداشتی متفاوت از «راهکار دو کشوری» دارند و اصرار برای کاربرد این عبارت هرگز به صلح منجر نشده است.

وی گفت، واشینگتن آگاه است که در زمان رونمایی از طرح صلح، هر یک از دو طرف از بخش‌هایی از آن راضی و از بخش‌های دیگری ناخشنود خواهند شد.

آقای گرینبلات گفت از دست رفتن فرصت صلح، به ویژه برای فلسطینیان، زیان‌بار خواهد بود.

جرد کوشنر، مشاور ارشد رئیس جمهوری آمریکا، چهارشنبه گذشته در دیدار با سفیران خارجی در واشینگتن گفت، طرح صلح کشورش تا دو ماه دیگر، در پایان ماه رمضان و پس از تشکیل دولت جدید اسرائیل ارائه می‌شود.

خبرگزاری‌ها به نقل از منابع حاضر در نشست سفیران در کاخ سفید، به نقل از جرد کوشنر نوشتند، اجرای این طرح نیازمند «سازش‌های منطقی» از سوی هر دو طرف است و جهان نیز باید با «ذهن باز» با این طرح برخورد کند.

رسانه‌های اسرائیل روز شنبه متن ای‌میلی «محرمانه» از جرد کوشنر به تاریخ دی‌ماه ۱۳۹۶ را منتشر کردند مبنی بر این که «حق بازگشت فلسطینیان» به روند صلح «لطمه می‌زند».

اما وزارت امور خارجه تشکیلات فلسطینی در بیانیه شنبه خود نوشت: «هر طرح، پیشنهاد یا معامله که بر راهکار دو کشوری مبتنی نباشد، محکوم به شکست است و با مقاومت قاطع فلسطینیان، اعراب، کشورهای اسلامی، اروپایی و نیز جامعه بین‌المللی روبه‌رو خواهد شد».

روزنامه واشینگتن پست هفته گذشته جزئیاتی از طرح دولت آمریکا را منتشر کرد که بر اساس آن، بیشترین مشوق مالی به اردن، لبنان و مصر پیشنهاد می‌شود تا چند نسل از آوارگان فلسطینی را به عنوان شهروند خود قبول کنند.

با وجود این، آقای گرینبلات جمعه تکذیب کرد که «معاهده قرن» شامل سازش بر سر صحرای مصری سینا است یا بخشی از فلسطینیان آواره از غزه را ساکن سینا خواهد کرد.

محمد الاشتیه، نخست وزیر فلسطینی، چهارشنبه گفت، طرح آمریکایی «مرده به دنیا آمده» و نه یک طرح عادلانه صلح، بلکه یک برنامه «اقتصادی» است.

به گزارش رسانه‌های منطقه، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردانی، راهی قاهره شده تا شنبه با عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر، دیدار کرده و پیشاپیش مخالفت خود را با طرح آمریکا بیان کند.

در حالی که مقامات ارشد فلسطینی برای رد طرح آمریکا به تکاپو افتاده‌اند، اسرائیل در خصوص آن سکوت کرده است.

بنیامین نتانیاهو که در نتیجه انتخابات ۱۱ روز پیش اسرائیل، مامور تشکیل دولت جدید کشورش شده، هنوز واکنشی به این اخبار نداشته، اما برخی از رای‌دهندگان به او، خواسته‌اند وعده‌ای که وی چند روز قبل از انتخابات ۲۰ فروردین داد، در زمینه انضمام یهودی‌نشین‌های عمده کرانه باختری به اسرائیل، در دولت تازه‌اش محقق شود.

آخرین بار که آمریکا در مذاکرات اسرائیلی- فلسطینی دخالت کرد، سال ۲۰۱۴ در زمان دولت باراک اوباما بود که با ناکامی روبه‌رو شد؛ آقای اوباما در آن زمان گفت، پیگیری این کوشش‌ها فایده‌ای ندارد.

اما آخرین گفت‌وگوهای واقعی میان دو طرف در این دیرپاترین نزاع خاومیانه،در سال ۲۰۰۸ و در زمانی اتفاق افتاد که اهود اولمرت نخست وزیر میانه‌روی اسرائیل در قدرت بود، و پیشرفت‌ داشت، اما کناره‌گیری اولمرت به دلایل داخلی که در انتخابات بعدی منجر به روی کار آمدن بنیامین نتانیاهو شد، کوشش‌های صلح‌ را به محاق فراموشی برد.

دونالد ترامپ گفته است نزاع اسرائیلی – فلسطینی دشوارترین نزاع سیاسی دنیا است و اگر راهکاری برای آن به دست آید، «معاهده قرن» خواهد بود.

فارغ از نزدیکی موعد ارائه طرح صلح آمریکا، از یک ‌سو فلسطینیان به تظاهرات خود در مرزهای غزه با اسرائیل ادامه داده‌ و اسرائیل نیز حملات هوایی تازه‌ای به غزه کرده است.

در تظاهرات صدها فلسطینی در مرز غزه و اسرائیل در روز جمعه دست‌کم ۴۶ فلسطینی زخمی شدند. اسرائیل نیز در این روز به دو هدف که آنها را «مقرهای نظامی حماس» نامید، در غزه حمله هوایی کرد.

XS
SM
MD
LG