لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۲

کارنامه آبان ماه ۹۸

تازه‌ترین رویدادهای صنفی و کارگری ایران در آبان ماه ۹۸ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۲۱:۴۸ ۱۸.۸.۱۳۹۸

دهها کارگر شرکت قند شوش تجمع کردند

دهها تن از کارگران شرکت قند شوش روز شنبه در محوطه این واحد صنعتی تجمع کردند و خواستار رسیدگی به مشکلات و بازگشت به کار خود شدند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، یکی از کارگران گفت که آنها از حدود ۱۰ روز پیش به دلیل نبود چغندرقند، دو روز در هفته کار می‌کنند.

وی افزود: مدیریت کارخانه اعلام کرده است اگر تا ۱۰ روز آینده چغندرقند تامین نشود، ۲۰۰ کارگران این شرکت اخراج خواهند شد.

همچنین به گزارش خبرگزاری ایلنا، تجمع کنندگان گفتند در پی افزایش مشکلات شرکت قند شوش، کارفرما، گروهی از کارگران را به مرخصی اجباری فرستاده است و مشخص نیست این وضعیت تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.

این کارگران اشاره کردند که شمار زیادی از کارگران شرکت قند شوش، قراردادی هستند و این نگرانی وجود دارد که کارفرما قرارداد کار آنها را تمدید نکند.

۱۶:۵۲ ۱۶.۸.۱۳۹۸

۳۰ گروه صنفی بازنشستگان خواستار حل مشکلات بازنشستگان شدند

بیش از ۳۰ گروه از بازنشستگان از سراسر ایران با انتشار بیانیه‌ای مشترک به فقدان‌های معیشتی اشاره کردند و خواستار حل مشکلات بازنشستگان شدند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، این گروه‌های صنفی، از دولت حسن روحانی و مجلس به دلیل آنچه سرباز زدن از اجرای قوانین نیم‌بند تصویب شده‌ به بهانه عدم تامین بودجه کافی نامیدند، انتقاد کردند.

آنها دولت و مجلس را متهم کردند که تعرض مداوم به سطح زیست و معیشت بازنشستگان را ادامه می‌دهند و هیچ اقدام جدی از جمله برای کاهش نرخ تورم و افزایش و ترمیم حقوق بازنشستگان و پرداخت بدهی‌های دولت به صندوق های بازنشستگان انجام نداده‌اند.

این ۳۰ گروه صنفی بازنشستگان همچنین از این موضوع که مشکلات بهداشت و درمان عمق بیشتری یافته و مطالبه درمان مناسب و بیمه کارآمد و موثر همچنان بی‌پاسخ مانده است، انتقاد کردند.

آنها در بیانیه خود نوشتند که مانند سایر اقشار زحمتکش جامعه، سال‌هاست با زندگی حداقلی و زیر خط فقر دست و پنجه نرم کرده و به جز تصویب افزایش دستمزدی تحقیرآمیز برای هرسال و سرکوب، بازداشت، وثیقه و زندانی کردن فعالان جنبش های مطالباتی، پاسخ دیگری نگرفته‌اند.

در سالیان اخیر،‌ بازنشستگان بارها در مقابل ساختمان های دولتی تجمع کرده و خواستار بهبود وضعیت معیشتی خود شده‌اند.

۱۴:۳۰ ۱۴.۸.۱۳۹۸

پرداخت نشدن مطالبات مزدی کارگران نیشکر هفت‌تپه، تجمع آنها را به دنبال داشت

کارگران بخش‌های کشاورزی و صنعتی نیشکر هفت‌تپه روز سه‌شنبه در اعتراض به آنچه پرداخت نشدن مطالبات مزدی خود از سوی کارفرمای خصوصی این شرکت نامیدند،‌ تجمع کردند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، تجمع کارگران رسمی، قراردادی و روزمزدی در مقابل دفتر مدیریت شرکت نیشکر هفت‌تپه برگزار شد.

تجمع‌کنندگان به پرداخت نشدن دو ماه دستمزد سال جاری خود اعتراض کردند و گفتند که کارفرما هنوز به وعده‌هایی که در پرداخت به موقع مطالبات کارگران به آنها داده‌‌ بود، عمل نکرده است.

آنان ضمن اعتراض به حذف و کاهش مزایای عرفی و قانونی کارگران هفت‌تپه از سوی کارفرما در چند سال اخیر افزودند که حق بیمه آنها از سوی کارفرما به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نشده است.

شرکت نیشکر هفت‌تپه که در سالیان اخیر شاهد اعتراض‌های کارگری بوده است. این اعتراض‌ها به ویژه پس از خصوصی‌سازی این شرکت و افزایش مشکلات کارگران در زمستان سال ۹۴ شدت گرفته است.

۱۸:۲۲ ۶.۸.۱۳۹۸

سندیکای کارگران شرکت اتوبوس‌رانی تهران برخوردها با کارگران، معلمان و حامیان کارگری را محکوم کرد

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران آنچه برخوردهای پلیسی و امنیتی با کارگران نیشکر هفت‌تپه، هپکو، آذر آب و معلمان و حامیان کارگران نامید، محکوم کرد و خواستار آزادی تمامی کارگران و فعالان کارگری زندانی شد.

این تشکل با اشاره به اعتراض‌ها در کارخانه‌ها و شرکت‌ها و آنچه سرکوب کارگران معترض از سوی عوامل امنیتی و قضایی توصیف کرد، نوشت: ده‌ها فعال کارگری یا در زندان هستند و یا با پرونده‌سازی‌های سنگین منتظر صدور و اجرای احکام هستند.

این سندیکا اضافه کرد که سرکوب کارگران در حالی صورت می‌گیرد که فقر، گرانی و تورم در جامعه بیداد می‌کند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران با اشاره به خالی‌تر و کوچک‌تر شدن سفره روزانه کارگران و حداقل‌بگیران افزود که میانگین شکاف طبقاتی در ایران بی‌سابقه است.
این تشکل کارگری با انتقاد از خصوصی‌سازی در ایران، نتیجه آن را به تاراج رفتن سرمایه‌های کشور و ورشکستگی کارخانه‌های مطرح در خاورمیانه دانست.
سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران از کارگران خواست به سوی ایجاد تشکل‌های مستقل از کارفرمایان و دولت و نهادهای دولتی کارگری حرکت کنند تا بتوانند برای معیشت و زندگی بهتر تلاش کنند.

۱۷:۴۴ ۶.۸.۱۳۹۸

بدهی دولتی به سازمان تامین اجتماعی به ۲۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است

نایب رئیس هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی روز دوشنبه اعلام کرد که بدهی دولتی به این سازمان تا پایان سال ۹۷ به ۲۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، علی حیدری همچنین گفت که بدهی جاری سالانه دولت که به بدهی‌های قبلی اضافه می‌شود، حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان است.

او اشاره کرد که دولت موظف است بدهی ۳۰ هزار میلیارد تومانی خود را در طول سال ۹۷ یا ابتدای سال ۹۸ پرداخت کند اما تاکنون آن را تسویه نکرده است.

۱۷:۴۴ ۶.۸.۱۳۹۸

سندیکای کارگران شرکت اتوبوس‌رانی تهران خواستار آزادی اسماعیل بخشی، ‌ندا ناجی و عسل محمدی شد

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه با استقبال از آزادی شش تن از حامیان کارگران، خواستار آزادی اسماعیل بخشی،‌ نماینده کارگران نیشکر هفت‌تپه، و ندا ناجی و عسل محمدی، دو تن دیگر از حامیان کارگران، شد.

سپیده قلیان، فعال مدنی،‌ امیرحسین محمدی‌فرد،‌ ساناز الهیاری و امیر امیرقلی، ‌از بازداشت‌شدگان هفت‌تپه،‌ و عاطفه رنگریز و مرضیه امیری، ‌از بازداشت‌شدگان روز جهانی کارگر در تهران، روز شنبه از زندان آزاد شدند.

آزادی موقت آنان با وثیقه های چند صد میلیون تومانی انجام شده است.

۱۷:۴۳ ۶.۸.۱۳۹۸

«قانون کار برای چهار میلیون کارگر کارگاه‌های کوچک ایران اجرا نمی‌شود»

غلامرضا عباسی، قائم‌مقام دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران، اعلام کرد که قانون کار برای چهار میلیون کارگر شاغل در کارگاه‌های کوچک ایران اجرا نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم،‌ او با درخواست برای اصلاح قانون کار افزود که کارگران مناطق آزاد هم همین شرایط را دارند.

قائم‌مقام دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران در عین حال اشاره کرد که قراردادهای کوتاه مدت با کارگران، امنیت شغلی آنها را آسیب‌پذیر کرده است.

به گفته شماری از تشکل‌های کارگری، دستکم ۹۷ درصد کارگران در ایران با قرارداد موقت، کار می‌کنند.

XS
SM
MD
LG