لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۱

کارنامه دی ماه ۹۷

تازه‌ترین رویدادهای صنفی و کارگری ایران در دی ماه ۹۷ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۱۹:۳۰ ۱۹.۱۰.۱۳۹۷

کاهش ۸۲ درصدی قدرت خرید خانوارهای کارگری در هفت ماه گذشته

فرامرز توفیقی، رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار،‌ از کاهش ۸۲ درصدی قدرت خرید خانوارهای کارگری در هفت ماه اخیر انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای توفیقی با اعلام اینکه «فقط به دنبال این هستیم که دولت نسبت به این اتفاق پاسخگو باشد»‌ افزود: «وزیر کار می‌گوید ما تصمیم داریم در یک بازه زمانی پنج ساله سبد معیشت را به دستمزد نزدیک کنیم اما واقعاً این سوال مطرح است که با این رویه چطور ممکن است که این فرمول اجرایی شود».

این نماینده کارگری اضافه کرد: «بی‌تدبیری دولت، باز گذاشتن دست سوداگران و سوء استفاده‌کنندگان و صاحبان سرمایه و خودتحریمی داخلی باعث شد کارگران طی هفت ماه، ۸۲ درصد قدرت خرید خود را از دست بدهند، چطور می‌خواهند برنامه پنج‌ ساله بنویسند و سبد معیشت را به دستمزد نزدیک کنند».

او همچنین از بی توجهی شورای عالی کار به درخواست تشکل‌های کارگری برای تشکیل جلسه مربوط به افزایش دستمزد کارگران انتقاد کرد.

۱۹:۰۸ ۱۹.۱۰.۱۳۹۷

انتقاد وکیل اسماعیل بخشی از سخنان رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

فرزانه زیلابی، وکیل اسماعیل بخشی، از نمایندگان کارگران نیشکر هفت‌تپه، روز چهارشنبه از سخنان رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست خارجی مجلس درباره موکلش انتقاد کرد و گفت از این اظهارنظر که «در مرحله تحقیقات مقدماتی» ابراز شد، شگفت‌زده شده است.

او در عین حال، استناد حشمت الله فلاحت پیشه به فیلم اعترافات آقای بخشی را مصداق بارز بی‌قانونی در نهاد قانونگذاری دانست و افزود: «مجلس باید تریبون ملت باشد نه نهادهای خاص».

حشمت الله فلاحت پیشه روز سه‌شنبه در مصاحبه با خبرگزاری خانه ملت، متعلق به مجلس، با استناد به فیلم اعترافات اسماعیل بخشی، او را متهم کرد که به حزب کمونیست کارگری ایران وابستگی دارد و گفت که اسماعیل بخشی «در فیلمی به وابستگی به حزب کمونیست کارگری اعتراف کرده اما صدا کاملا مفهوم نبوده است».

در مقابل، اصغر کریمی، رئیس هیئت اجرایی حزب کمونیست کارگری ایران، با تکذیب این سخنان به رادیو فردا گفت: «صریحا وابستگی اسماعیل بخشی به حزب کمونیست کارگری را تکذیب می کنم. او نه تقاضای عضویت در حزب کمونیست کارگری کرده و نه عضو حزب است».

آقای کریمی در مورد استناد رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به اعتراف تلویزیونی آقای بخشی گفت: «هر نوع اعترافی که جمهوری اسلامی زیر شکنجه از فعالان کارگری و زندانیان سیاسی می گیرد، فاقد هر گونه اعتبار است».

به نوشته امتداد،‌ متعلق به حزب اتحاد ملت ایران اسلامی،‌ فرزانه زیلابی، وکیل آقای بخشی‌، با انتقاد از پخش فیلم اعترافات تلویزیونی موکلش در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اضافه کرد: «همه داستان این مستندسازی را خوب می‌دانیم و در پرونده ای که در مرحله تحقیقات مقدماتی قرار دارد، نباید منعکس می‌شد».

وی افزود: «وقتی که شکایت ما از ضابطین دادگستری (ماموران امنیتی و نیروی انتظامی و سایرین) در جریان رسیدگی است» سخنان رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی «مصداق بارز بی‌قانونی در نهاد قانونگذاری است».

فرزانه زیلابی همچنین حضور محمود علوی، وزیر اطلاعات، در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، را «مصداق یک طرفه به قاضی رفتن»‌ دانست و افزود که موکلش خواستار حضور در جلسه کمیسیون شده بود و به توصیف او، خوب بود که حشمت‌الله فلاحت‌پیشه اظهارات او را هم می‌شنید.

در این ارتباط، ‌کانال مستقل کارگران هفت‌تپه خبر داد که از حضور اسماعیل بخشی در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس «جلوگیری» شده بود.

خانم زیلابی در مصاحبه خود با امتداد همچنین اشاره کرد که یکی از موارد شکایت موکلش در دادسرا علیه ماموران، در کنار آنچه «اذیت و آزار بدنی و روحی» نامید، «اعتبار و ارزش قضایی همین مستندسازی‌ها در بازداشتگاه امنیتی و تلقین تهدید ضمنی به پخش آنها» در رادیو و تلویزیون بوده است.

۱۹:۰۲ ۱۹.۱۰.۱۳۹۷

معاون حقوقی روحانی: اگر ادعاهای بخشی درست باشد، خلاف قانون اساسی است

لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهور ایران، روز چهارشنبه گفت: «اگر ادعاهای بخشی درست باشد، اتفاقات رخ داده خلاف قانون اساسی است و باید به شدت با آن برخورد شود».

به گزارش خبرگزاری‌ها، او با اشاره به اینکه هیئت رسیدگی تشکیل شده از سوی حسن روحانی «کار خود را انجام می‌دهد و گزارشش را اعلام خواهد کرد»، اضافه کرد: «اگر هم اتفاقی رخ نداده و یا آنچه که ادعا شده همان گونه احراز نشود، بزرگترین سرمایه هر کشور که اعتماد است تخریب می‌شود».

معاون حقوقی حسن روحانی در این ارتباط خواستار «صبر و شکیبایی برای رسیدگی به این موضوع» شد.

آقای بخشی پنجشنبه گذشته در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرد که در مدت ۲۵ روز بازداشت خود از سوی ماموران اطلاعات تحت شکنجه‌های جسمی و روحی قرار داشته است و محمود علوی،‌ وزیر اطلاعات، دعوت کرد در یک مناظره زنده تلویزیونی شرکت کند. این دعوت تاکنون از سوی وزیر اطلاعات بی‌پاسخ مانده است.

۱۸:۴۶ ۱۹.۱۰.۱۳۹۷

شکایت از اسماعیل بخشی؛ واعظی: حق وزارت اطلاعات و نظام است

محمود واعظی،‌ رئیس دفتر رئیس‌جمهور ایران، روز چهارشنبه اعلام کرد که قرار شده است «این حق برای وزارت اطلاعات و نظام در نظر گرفته شود» که از اسماعیل بخشی، از نمایندگان کارگران نیشکر هفت تپه، «شکایت» شود.

او گفت که در پی گزارش وزیر اطلاعات از بررسی ادعاهای اسماعیل بخشی درباره شکنجه اش در بازداشتگاه آن وزارت‌خانه، مشخص شد این ادعا به گفته او، «به هیچ وجه درست نبوده است».

این مقام دولتی با اعلام اینکه قرار شده است قوه قضائیه شکایت وزارت اطلاعات از اسماعیل بخشی را بررسی ‌کند،‌ گفت: نمی‌شود که همین طور «بعضی ادعایی کنند و نظام زیر سئوال برود».

سخنان محمود واعظی در شرایطی ابراز شد که هنوز نتیجه بررسی‌های هیئت تشکیل شده از سوی دولت و نیز هیئت اعزامی قوه قضائیه به شهرستان شوش در استان خوزستان اعلام نشده است و به گزارش کانال تلگرامی امتداد،‌ پرونده شکایت اسماعیل بخشی، به گفته وکیل او، در «مرحله تحقیقات مقدماتی» قرار دارد.

۰۰:۱۲ ۱۹.۱۰.۱۳۹۷

حزب کمونیست کارگری وابستگی اسماعیل بخشی به این سازمان سیاسی را تکذیب کرد

اصغر کریمی، رئیس هیئت اجرایی حزب کمونیست کارگری ایران، سخنان رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مورد وابستگی اسماعیل بخشی به این حزب را تکذیب کرد.

آقای کریمی که در واکنش به سخنان حشمت‌الله فلاحت‌پیشه با رادیو فردا سخن می‌گفت، افزود: «صریحا وابستگی اسماعیل بخشی به حزب کمونیست کارگری را تکذیب می‌کنم. او نه تقاضای عضویت در حزب کمونیست کارگری را داده و نه عضو حزب ما است».

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، روز سه‌شنبه با استناد به فیلم اعترافات اسماعیل بخشی، از نمایندگان کارگران نیشکر هفت‌تپه، به خبرگزاری خانه ملت،‌ وابسته به مجلس، گفت که اسماعیل بخشی «در فیلمی به وابستگی به حزب کمونیست کارگری اعتراف کرده اما صدا کاملا مفهوم نبوده است».

وی اشاره کرد که «حزب کمونیست کارگری سیاست گسترش اعتراض ها را در ایران دنبال می‌کند و پایگاهش در یک کشور اروپایی است».

اصغر کریمی در مورد استناد رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به اعتراف تلویزیونی آقای بخشی گفت: «هر نوع اعترافی که جمهوری اسلامی زیر شکنجه از فعالان کارگری و زندانیان سیاسی می‌گیرد، فاقد اعتبار است».

رئیس هیئت اجرایی حزب کمونیست کارگری ایران با اشاره به اینکه در گذشته نیز اعترافات تلویزیونی در جمهوری اسلامی ایران گرفته شده و به نمایش درآمده است، گفت که مردم به آن میزان از آگاهی رسیده اند که به اینگونه اعترافات اعتماد نکنند».

آقای کریمی با اعلام اینکه حق مردم ایران است که عضو حزب کمونیست کارگری و یا هر جریان سیاسی شوند، اضافه کرد که «جمهوری اسلامی این حق را از مردم گرفته است».

سخنان رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مورد اعتراف اسماعیل بخشی به وابستگی به حزب کمونیست کارگری ایران در شرایطی ابراز شد که در سالیان اخیر، اتهام‌های امنیتی به کارگران، معلمان و فعالان کارگری و صنفی وارد شده است.

۱۹:۴۶ ۱۸.۱۰.۱۳۹۷

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: اسماعیل بخشی در یک فیلم به وابستگی به حزب کمونیست کارگری اعتراف کرده است

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، روز سه شنبه با استناد به فیلم اعترافات اسماعیل بخشی، از نمایندگان کارگران نیشکر هفت‌تپه، او را متهم کرد که به حزب کمونیست کارگری ایران وابستگی دارد.

این نماینده مجلس در مصاحبه با خبرگزاری خانه ملت،‌ وابسته به مجلس، گفت که اسماعیل بخشی «در فیلمی به وابستگی به حزب کمونیست کارگری اعتراف کرده اما صدا کاملا مفهوم نبوده است».

وی اشاره کرد که «حزب کمونیست کارگری سیاست گسترش اعتراض ها را در ایران دنبال می‌کند و پایگاهش در یک کشور اروپایی است».

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین با اعلام اینکه مقام های وزارت اطلاعات تاکید کرده اند که اسماعیل بخشی شکنجه نشده است،‌گفت: «در مسیر بازداشت و انتقال به زندان یکسری درگیری‌ها بین او و ماموران صورت گرفته اما شکنجه نبوده است».

آقای بخشی پنجشنبه گذشته در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرد که در مدت ۲۵ روز بازداشت خود از سوی ماموران اطلاعات تحت شکنجه‌های جسمی و روحی قرار داشته است و محمود علوی،‌ وزیر اطلاعات، دعوت کرد در یک مناظره زنده تلویزیونی شرکت کند.

این دعوت تاکنون از سوی وزیر اطلاعات بی‌پاسخ مانده است.

۱۴:۲۹ ۱۸.۱۰.۱۳۹۷

هیئت اعزامی قوه قضائیه در شهرستان شوش

یک هیئت کارشناسی ویژه از سوی قوه قضائیه برای رسیدگی به موضوع شکنجه اسماعیل بخشی، از نمایندگان کارگران نیشکر هفت‌تپه، روز سه‌شنبه در شهرستان شوش حضور یافت.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا به نقل از روابط عمومی دادستانی کل کشور، علی اکبر بختیاری،‌ رئیس دفتر دادستان کل کشور،گفت که این اقدام با توجه به دستور رئیس قوه قضاییه به منظور «بررسی شایعات و ادعاها درباره شکنجه یکی از کارگران بازداشتی شرکت نیشکر هفت تپه» انجام شده است.

در این ارتباط،‌ ایرنا نوشت: سه عضو هیات ویژه «هرگونه اظهار نظر در خصوص ادعای شکنجه کارگر هفت تپه را به بعد از بررسی کارشناسی موکول کردند».

آقای بخشی چند روز پیش اعلام کرد که در مدت ۲۵ روز بازداشت، از سوی ماموران وزارت اطلاعات شکنجه شده است و محمود علوی، وزیر اطلاعات، را به شرکت در یک مناظره زنده تلویزیونی دعوت کرد.

۱۴:۰۸ ۱۷.۱۰.۱۳۹۷

آزادی دو کارگر فولاد اهواز؛ شش کارگر دیگر هنوز زندانی هستند

مصطفی عبیات و کاظم حیدری، دو تن از کارگران بازداشتی گروه ملی صنعتی فولاد ایران، یکشنبه عصر با قرار کفالت آزاد شدند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، به خانواده‌های شش کارگر بازداشتی این مجتمع گفته شده است که آنها در روزهای آینده، به ترتیب آزاد می‌شوند. اتحادیه آزاد کارگران ایران در این مورد خبر داده که "قاضی مربوطه اعلام کرده ممکن است بطور روزانه یک یا دو نفر دیگر از آنان آزاد شود".

بر اساس گزارش این تشکل کارگری، آزادی آقایان عبیات و حیدری در حالی انجام شد که "علیرغم فضای شدید امنیتی در گروه ملی صنعتی فولاد ایران، جمعی از کارگران با توقف دو ساعته یکی از خطوط تولید به رئیس حراست اعلام کردند چنانچه همکاران شان فورا آزاد نشوند تولید در همه خطوط را متوقف خواهند کرد و تجمع های خود را در مقابل استانداری خوزستان از سر خواهند گرفت".

شش کارگر دیگر طارق خلفی، محمدرضا نعمت پور، بهزاد علیخانی، کریم سیاحی، میثم علی قنواتی و غریب حویزاوی همچنان زندانی هستند.

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، آقای علیخانی همچنان تحت بازداشت اراده اطلاعات اهواز است و هنوز به زندان شیبان منتقل نشده است.

۱۳:۴۴ ۱۷.۱۰.۱۳۹۷

تجمع کارگران راه‌آهن دورود-خرم‌آباد در مقابل ساختمان استانداری لرستان

کارگران راه‌آهن دورود-خرم‌آباد روز دوشنبه در مقابل ساختمان استانداری لرستان تجمع کردند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، این کارگران به "پرداخت نشدن مطالبات و دستمزد چندین ماه، نبود بیمه و ..." اعتراض داشتند و خواستار پیگیری مطالبات و رفع مشکلات شان از سوی مسئولان شدند.

در این ارتباط، سیامک کیانی، مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در استان لرستان، به ایسنا گفت: "از مجموع مطالبات آنها، دو ماه حقوق به کارگران پرداخت شده و حق‌وحقوق چندین ماهه ندارند". با این همه، او به میزان دقیق طلب کارگران اشاره نکرد.

وی افزود که "اگر کسی در راه‌آهن مشغول کار باشد قطعا قرارداد داشته و تحت پوشش بیمه نیز هست، چنانچه مواردی وجود داشته باشد جای تاسف دارد".

این مقام دولتی در عین حال قول داد که مشکلات این کارگران را پیگیری و آنها را رفع کند.

در سالیان گذشته، پرداخت نشدن دستمزدها و حق بیمه کارگران مناطق مختلف ایران به مدت طولانی، اعتراض و اعتصاب آنها را به دنبال داشته است.

۰۳:۴۵ ۱۷.۱۰.۱۳۹۷

حمایت ۷۰۰ فعال مدنی و سیاسی از دادخواهی اسماعیل بخشی

حدود ۷۰۰ فعال مدنی و سیاسی داخل و حارج از ایران در نامه سرگشاده ای از آنچه دادخواهی اسماعیل بخشی نامیدند، حمایت کردند. این نامه با عنوان "کمپین تنها نمان به درد" نوشته شده است.

در این نامه با اشاره به شکنجه جسمی و روحی اسماعیل بخشی، از نمایندگان کارگران نیشکر هفت تپه، و سپیده قلبان، فعال مدنی، و انکار آن از سوی رئیس قوه قضائیه آمده است که "طرفداران حکومت حتی خانم سپیده قلیان و آقای اسماعیل بخشی را به دروغگویی متهم و ضرب و شتم و بیداد و ظلم حاکمیت در زندان را انکار می کنند".

امضاکنندگان نامه گفته اند که "اسماعیل بخشی در نتیجه شکنجه های اعمال شده به خود بسیار رنج می برد. به این خاطر، نامه ای علنی نوشته و درخواست کرده است که به او حق داده شود، جایی دادخواهی کند و صدایش را به گوش مردم برساند".

در این نامه با اشاره به این موضوع که آقای بخشی "فردا ممکن است حتی به خاطر نوشتن این نامه باز هم دستگیر و شکنجه بشود" آمده است: "به همین خاطر ما در داخل و خارج کشور از نامه دادخواهی اسماعیل بخشی حمایت می کنیم".

امضاکنندگان نامه با اعلام اینکه "دیگر گذشت دوره ای که زندانی شکنجه می شد و انکار می شد" افزوده اند: "هیچ ظلمی بدتر از انکار ظلم نیست. تنها راه درمان زخم های اسماعیل بخشی و همه زندانیانی که در زندان مورد ضرب و شتم و شکنجه و آزار قرار گرفتند، بیان حقایق است. هیچ دارویی درمان زخمهای جسمی و روحی آدم زندانی نیست. باید عدالتخواهی شود و نامه اسماعیل بخشی، عدالت خواهی و دادخواهی است".

از جمله امضاکنندگان نامه، پرستو فروهر، منیره برادران، بانو صابری، مهرنوش موسوی، اصغر ایزدی، شهلا عیقری، نگین بانک، سولماز اسکندری، امیر امیرقلی، فخری شادفر، مینا احدی، راحله طارانی، شبنم شجری زاده، اردشیر زارعی قنواتی، حسن نایب هاشم، پروز دستمالچی، بهروز فراهانی، صادق کارگر، امیرعباس آزرم وند، منصوره بهکیش، زرنشت احمدی راغب، پروین اشرفی، میهن روستا، هادی پاکزاد و ناصر همتی هستند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG