لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۵

کارنامه مرداد ۹۸

تازه‌ترین رویدادهای صنفی و کارگری ایران در مرداد ماه ۹۸ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۱۶:۱۷ ۸.۵.۱۳۹۸

کارگران اعتصابی نگهداری خط و ابنیه فنی برای دومین روز، خط آهن بندرعباس را مسدود کردند

کارگران اعتصابی نگهداری خط و ابنیه فنی راه‌آهن در بندر عباس روز سه‌شنبه و در چهارمین روز اعتصاب خود،‌ خط آهن را مسدود کردند. آنها روز دوشنبه نیز خط راه‌آهن بندرعباس را مسدود کرده بودند.

به گفته کانال رسمی کارگران و کارکنان نگهداری خط و ابنیه فنی راه‌آهن،‌ این کارگران در اعتراض به پرداخت نشدن سه ماه دستمزد خود از روز شنبه در اعتصاب هستند.

بر اساس این گزارش، مسئولین خط راه‌آهن بندرعباس تا بعدازظهر روز سه‌شنبه پاسخ روشنی به کارگران نداده‌اند.

همچنین کارگران نگهداری خط و ابنیه فنی راه‌آهن در نورآباد شازند هم به دلیل پرداخت نشدن دستمزد و مزایای خرداد خود روز سه‌شنبه اعتصاب کردند.

روز یکشنبه هم کارگران راه‌آهن زاگرس در تجمعی به پرداخت نشدن دستمزد و بیمه‌شان اعتراض کردند.

در این ارتباط،‌ به گزارش خبرگزاری ایلنا،‌ شماری از کارگران نگهداری خط و ابنیه فنی راه‌آهن در احمدآباد، رفسنجان و سیرجان هرمزگان در روزهای شنبه و یکشنبه به پرداخت نشدن معوقات مزدی خود اعتراض کردند.

در این حال، شماری از کارگران شرکت مهندسی خط و ابنیه فنی راه‌آهن (تراورس) ناحیه تهران در نامه‌ای اعلام کردند که چهار ماه دستمزدشان پرداخت نشده است.

پیش ازاین، شورای هماهنگی کارگران و کارکنان نگهداری خط و ابنیه فنی راه‌آهن در بیانیه‌ای با اعلام اینکه کارگران راه‌آهن از کمترین حقوق و مزایا برخودارند و دستمزدشان پرداخت نمی‌شود،‌ از مراجع ذیصلاح خواسته بود به این وضعیت پایان دهند.

این شورا با اشاره به اینکه هفت هزار کارگر نگهداری خط و ابنیه فنی راه‌آهن در صورت دریافت نکردن دستمزد و مزایا به وضعیت بد معیشتی دچار می‌شوند،‌ افزوده بود: مناطقی از راه‌آهن در اعتصاب هستند.

بر اساس این گزارش،‌ پرداخت مطالبات مزدی این گروه از کارگران بین دو تا سه ماه به تاخیر افتاده است و آنها از عملکرد بخش خصوصی نیز رضایت ندارند.

به گفته کارگران، مشکلات‌ نگهداری خط و ابنیه فنی راه‌آهن از زمانی آغاز شد که شرکت تراورس به بخش خصوصی واگذار شد و در این مدت، «به دلیل بی‌توجهی مسئولان، نه تنها وعده‌ها بی‌عمل مانده که بر مشکلات افزوده نیز شده است».

شرکت تراورس در اردیبهشت سال ۸۹ به بخش خصوصی واگذار شد.

واگذاری کارخانه‌ها و شرکت‌ها به بخش خصوصی در ایران انتقاد کارگران این واحدها و شماری از اقتصاددانان و نمایندگان مجلس را به همراه داشته است. با این همه، ‌دولت حسن روحانی از سیاست خصوصی سازی دفاع می‌کند.

۱۸:۱۱ ۷.۵.۱۳۹۸

نامه به خامنه‌ای؛ ۸۰ سندیکای کارگری خواستار آزادی فعالان کارگری و صنفی شدند

۸۰ سندیکای کارگری در جهان در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی،‌ خواستار آزادی تمامی فعالان کارگری و صنفی و روزنامه‌نگاران زندانی، ‌از جمله روزجهانی کارگر در تهران و بازداشت‌شدگان نیشکر هفت‌تپه شدند.

به گزارش سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه،‌ این سندیکاها، آنچه بازداشت و آزار و اذیت بازداشت‌شدگان روز جهانی کارگر و زندانیان هفت‌تپه نامیدند،‌ محکوم کردند.

در این نامه از اتهام‌های امنیتی به آنیشا اسدالهی، عاطفه رنگريز و ندا ناجی از فعالان کارگری و همچنین مرضیه امیری، روزنامه‌نگار، که در تجمع روز جهانی کارگر بازداشت شدند و همچنین ساناز الهیاری، امیرحسین محمدی‌فرد، ‌اسماعیل بخشی و سپیده قلیان،‌از جمله بازداشتی‌های نیشکر هفت‌تپه انتقاد شده است.

این ۸۰ سندیکای کارگری همچنین از حکومت جمهوری اسلامی ‌خواستند به مقاوله‌های بین‌المللی امضا شده از سوی ایران، از جمله حق ايجاد تشکل‌های مستقل، برگزاری تجمع، اعتصاب و قراردادهای جمعی احترام بگذارد.

۱۷:۰۴ ۷.۵.۱۳۹۸

کارگران خط و ابنیه فنی راه‌آهن در بندر عباس، خط راه‌آهن را مسدود کردند

کارگران اعتصابی خط و ابنیه فنی راه‌آهن در حوضه بندر عباس روز دوشنبه به دلیل پرداخت نشدن سه ماه دستمزدشان، خط راه‌آهن را مسدود کردند.

به گزارش کانال رسمی کارگران و کارکنان نگهداری خط و ابنیه فنی راه‌آهن،‌ اعتصاب این کارگران از روز شنبه شروع شده است.

بر اساس این گزارش، شورای هماهنگی کارگران و کارکنان نگهداری خط و ابنیه فنی راه‌آهن در بیانیه‌ای با اعلام اینکه کارگران راه‌آهن از کمترین حقوق و مزایا برخودارند و دستمزدشان پرداخت نمی‌شود،‌ از مراجع ذیصلاح خواست تا به این وضعیت پایان دهند.

این شورا با اشاره به اینکه کارگران راه‌آهن در صورت دریافت نکردن دستمزد و مزایا به وضعیت بد معیشتی دچار می شوند،‌ افزود: مناطقی از راه‌آهن در اعتصاب هستند. اما توضیح بیشتری در این مورد نداد.

در این ارتباط،‌ به گزارش خبرگزاری ایلنا،‌ شماری از کارگران نگهداری خط و ابنیه فنی راه‌آهن در احمدآباد، رفسنجان و سیرجان هرمزگان در روزهای شنبه و یکشنبه به پرداخت نشدن معوقات مزدی خود اعتراض کردند.

بر اساس این گزارش،‌ پرداخت مطالبات مزدی این گروه از کارگران بین دو تا سه ماه به تاخیر افتاده است و آنها از عملکرد بخش خصوصی نیز رضایت ندارند.

به گفته کارگران، مشکلات‌ نگهداری خط و ابنیه فنی راه‌آهن از زمانی آغاز شد که این بخش زیربنایی راه‌آهن به بخش خصوصی واگذار شد و در این مدت، «به دلیل بی‌توجهی مسئولان، نه تنها وعده‌ها بی‌عمل مانده که بر مشکلات افزوده نیز شده است».

در این حال،شماری از کارگران شرکت مهندسی خط و ابنیه فنی راه آهن (تراورس ) ناحیه تهران در نامه ای اعلام کردند که چهار ماه دستمزدشان پرداخت نشده است.

۱۶:۴۵ ۷.۵.۱۳۹۸

وعده پرداخت دو ماه از دستمزدهای معوقه به کارگران کارخانه قند فسا

فرماندار ویژه فسا اعلام کرد: مدیران کارخانه قند فسا در استان فارس وعده پرداخت دستمزد معوقه فروردین و اردیبهشت سال جاری را به ۲۶۰ کارگر این واحد داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، سلیمان کرمی که روز یکشنبه، یک روز پس از تجمع کارگران قند فسا در مقابل فرمانداری فسا سخن می‌گفت، افزود که قرار شده است دستمزد این دو ماه تا روز سه‌شنبه پرداخت شود. کارگران قند فسا از ابتدای سال جاری تاکنون، پنج بار در اعتراض به پرداخت نشدن دستمزد خود تجمع کرده‌اند.

به گفته او، در حال حاضر کارخانه قند فسا به دلیل تعمیرات تعطیل است و دستمزد خرداد و تیرماه کارگران در روزهای آینده پرداخت خواهد شد.

مرتضی شیخ نیا، مسئول روابط عمومی کارخانه قند فسا، گفت: ماهیانه برای پرداخت دستمزد ۲۶۰ کارگر این واحد به بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان منابع مالی نیاز است.

او توضیح بیشتری درباره دلایل پرداخت نشدن چهار ماه دستمزد کارگران نداد.

به نوشته ایرنا، کارگران قند فسا می‌گویند تا پیش از واگذاری این کارخانه به بخش خصوصی، از امنیت شغلی و حمایت بیشتری برخوردار بودند.

این کارخانه در دی ماه سال ۹۵ به بخش خصوصی واگذار شد.

در سالیان اخیر،‌ انتقادها از واگذاری کارخانه‌ها و شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی افزایش یافته است. در این ارتباط،‌ منتقدین به ورشکستگی و تعطیلی شمار زیادی از این واحدها اشاره می کنند.

۱۶:۳۶ ۷.۵.۱۳۹۸

تجمع دهها کارگر پخش فرآورده های نفتی در بندر ماهشهر

دهها کارگر پخش فرآورده های نفتی «انبار شهید نوربخش» بندر ماهشهر روز دوشنبه در اعتراض به استخدام نیروی کار غیر بومی در مقابل فرمانداری این شهرستان تجمع کردند.

خبرگزاری ایرنا با اشاره به اینکه ۳۰ کارگر در این تجمع شرکت داشتند،‌ نوشت که به آنچه «به کار نگرفته نشدن نیروی بومی با بیش از چهار سال سابقه در انبار شهید نوربخش پخش فرآورده های نفتی بندر ماهشهر نامیدند، معترض بودند.

آنها خواستار آن شدند که «اولویت برای جذب نیرو باید به کارگران بومی منطقه داده شود ولی مدیران شرکت شهید نوربخش این اصل را نادیده گرفتند».

ایرنا نوشت که تلاشش برای برقراری ارتباط به مسئولان انبار شهید نوربخش و فرماندار شهرستان ماهشهر بی‌نتیجه ماند.

انبار شهید نوربخش ماهشهر سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های سنندج، کرمانشاه، «بی او تی» شیراز، حافظ شیراز، سیکل ترکیبی کازرون، افق ماهشهر، گناوه و عسلویه را تامین می‌کند.

۱۶:۲۸ ۷.۵.۱۳۹۸

نیروهای امنیتی شاپور احسانی راد،‌ عضو هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران، را بازداشت کردند

اتحادیه آزاد کارگران ایران در بیانیه‌ای خبر داد که نیروهای امنیتی، روز دوشنبه شاپور احسانی‌راد، از اعضای هیئت مدیره این تشکل کارگری،‌ را در محل کارش بازداشت کرده‌اند.

در این گزارش به دلیل بازداشت آقای احسانی‌راد اشاره نشده و تنها گفته شده است که نیروهای امنیتی او را به مکان نامعلومی انتقال داده‌اند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران با اشاره به آنچه «موج گسترده حمله به کارگران و فعالان سایر عرصه‌های اجتماعی»‌ نامید نوشت که در ماه‌های اخیر و همزمان با به توصیف این تشکل، «سرکوب دیگر تشکل‌های کارگری و اجتماعی، تعرض جدی به اعضای اتحادیه آزاد کارگران ایران» انجام شده است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران اشاره کرد که جعفر عظیم‌زاده، دبیر هیئت مدیره این تشکل کارگری،‌ در زندان به سر می‌برد و برای پروین محمدی، ناهید خداجو، نسرین جوادی، فرهاد شیخی، هادی سلیمانی و مهدی فخری،‌از دیگر اعضای این تشکل کارگری، نیز پرونده‌های قضایی در جریان است.

۱۸:۴۲ ۵.۵.۱۳۹۸

تجمع شماری از فرهنگیان بازنشسته در مقابل سازمان برنامه وبودجه

شماری از فرهنگیان بازنشسته روز شنبه با تجمع در مقابل سازمان برنامه و بودجه در تهران، خواستار پرداخت پاداش پایان خدمت خود شدند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، این فرهنگیان که در سال گذشته بازنشسته شدند، ‌گفتند: تاخیر در پرداخت پاداش پایان خدمت، ارزش آن را به شدت کاهش می‌دهد.

آنها اضافه کردند که با توجه به نرخ تورم، ماهانه از ارزش واقعی پاداش کاسته می‌شود و این، به ضرر بازنشستگان است.

همچنین به گزارش گروه اتحاد بازنشستگان، تجمع‌کنندگان بنرهایی در دست داشتند که بر روی آنها نوشته شده بود: «فرهنگی می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد»، «پاداش بازنشسته حق مسلم ماست» و «پاداش فرهنگیان پرداخت باید گردد».

به نوشته ایلنا، تجمع‌کنندگان از مسئولان سازمان برنامه و بودجه خواستند بودجه کافی در اختیار آموزش و پرورش قرار دهد تا این وزارت‌خانه بتواند پاداش پایان خدمت بازنشستگان را پرداخت کند.

۰۲:۲۶ ۲.۵.۱۳۹۸

نامه پنج سندیکای فرانسوی به خامنه‌ای:‌ فعالان صنفی و روزنامه‌نگاران زندانی آزاد شوند

پنج سندیکای فرانسوی در نامه ای به رهبر جمهوری اسلامی آنچه که «اعمال سرکوبگرانه و غیرقابل تحمل»‌ علیه فعالان کارگری و صنفی نامیدند،‌ محکوم کردند.

آنها از رژیم ایران خواستند به مقاوله‌نامه‌های بین‌المللی امضا شده از سوی دولت ایران احترام بگذارد و خواستار آزادی بدون قید و شرط و فوری همه فعالان کارگری و صنفی و روزنامه‌نگاران شدند.

کنفدراسیون دموکراتیک فرانسوی کار، کنفدراسیون عمومی کار، کنفدراسیون متحده سندیکایی، اتحاد سندیکایی همبستگی و اتحاد ملی سندیکاهای مستقل در این نامه در اعتراض به بازداشت دهها تن از تجمع کنندگان روز جهانی کارگر اشاره کردند که از ۵۰ نفر بازداشت شده که «اکثریت آنان با قرار وثیقه و کفالت بطور موقت آزاد شده بودند اکثرا به دادگاه احظار شده و تحت فشار قرار دارند».

در این نامه به بازداشت موقت عاطفه رنگریز، ندا ناجی، مرضیه امیری و آنیشا اسدالهی اشاره شده و آمده است که «این افراد، برابر قانون و رویه جاری قضایی، باید آزاد می شدند اما متأسفانه آنها کماکان در زندان به سر می‌برند».

این پنج سندیکای فرانسوی در نامه خود همچنین به بازداشت اسماعیل بخشی،‌ نماینده کارگران نیشکر هفت تپه، و سپیده قلیان، فعال مدنی، در سال گذشته اشاره کردند و نوشتند که آقای بخشی «شدیدا زیر فشار است تا ادعاهایش در مورد شکنجه شدنش در زندان را پس بگیرد و سپیده قلیان نیز در وضعیت مشابهی قرار دارد».

آنها از بازداشت ساناز الهیاری، امیر امیرقلی و امیرحسین محمدی‌فرد،‌ اعضای نشریه اینترنتی «گام» در سال گذشته انتقاد کردند.

این روزنامه نگاران در ارتباط با انعکاس اخبار اعتراض صنفی کارگران نیشکر هفت‌تپه بازداشت شده‌اند؛‌ اعتراضی که در آبان ماه سال ۹۷ و حدود سه هفته ادامه داشت.

پنج سندیکای کارگری فرانسه با اشاره به اینکه این سه تن «خودسرانه و بدون دسترسی به وکیل مدافع در زندان به سر می‌برند»‌ افزودند:‌ «آنها به «تجمع و تبانی علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام، نشر اکاذیب و عضویت در یک گروه با فعالیت علیه امنیت ملی» متهم شده‌اند.

به نوشته این نامه،‌ این روزنامه‌نگاران به وظیفه خود عمل کرده بودند.

۰۲:۰۱ ۲.۵.۱۳۹۸

تجمع کارگران کنتورسازی ایران در قزوین

حدود ۲۰۰ کارگر کارخانه کنتورسازی ایران در قزوین در اعتراض به اقدام مدیر داخلی این واحد در جلوگیری از ورودشان تجمع کردند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، یکی از کارگران معترض کنتورسازی ایران گفت: مدیر داخلی کارخانه به دلیل پایان قرارداد کاری کارگران، از ورود حدود ۲۰۰ کارگر به محل کارشان خوداری می‌کند.

او با اشاره به اینکه سابقه کار برخی از کارگران به بیش از ۲۵ سال می‌رسد، افزود: چندین سال است که کارفرمای اصلی کارخانه به دلایلی که ما کارگران از آن بی‌اطلاعیم، در زندان است و بدین ترتیب، کارخانه و کارگران بلاتکلیف رها شده‌اند.

به نوشته ایلنا، کارگران کنتورسازی ایران با اعلام اینکه در این کارخانه هیچ مسئولی نیست که پاسخگوی کارگران باشد، گفت: پیش از این، کارخانه کنتورسازی حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ کارگر داشت که طی دو تا سه سال گذشته تعداد کارگران به حداکثر ۲۰۰ کارگر تقلیل یافت.

به گفته یکی دیگر از کارگران، حدود یک سال پیش، یکی از اعضای شورای اسلامی کارگران کارخانه که مطالبات کارگران را پیگیری می‌کرد بعد از سال‌ها تلاش صنفی با ۲۲ سال سابق کار به بهانه اتمام قرارداد کار از سوی کارفرما تعدیل شد و از آن زمان تاکنون کارگران نماینده واقعی برای پیگیری مطالبات صنفی خود نداشته‌اند.

بر اساس این گزارش، از سال ۹۵ تاکنون حدود ۲۵ ماه مزد معوقه کارگران پرداخت نشده است و پرداخت حق بیمه‌های‌ آنها با مشکل جدی مواجه است.

XS
SM
MD
LG