لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۹
Radio Farda -- Special Graphic for weekly program "Karnameh" کارنامه
Radio Farda -- Special Graphic for weekly program "Karnameh" کارنامه

کارنامه مردادماه ۹۹

تازه‌ترین رویدادهای صنفی و کارگری ایران در مردادماه ۹۹ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۰۱:۱۷ ۷.۵.۱۳۹۹

اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه ۴۳ روزه شد

کارگران نیشکر هفت‌تپه روز دوشنبه و برای چهل و سومین روز به اعتصاب، ‌راهپیمایی و تجمع خود در شهرستان شوش ادامه دادند.

کارگران خواستار ‌پرداخت دستمزدهای معوقه، لغو مالکیت خصوصی شرکت،‌ بازگشت به کار همکاران اخراجی به کار و بازداشت امیداسدبیگی، ‌مدیرعامل شرکت،‌ هستند.

تاکنون تنها دستمزد فروردین ماه پرداخت شده و در مورد دستمزدهای اردیبهشت و خرداد ماه وعده داده شده است که روز دهم مرداد پرداخت می‌شود. در عین حال، خبری در مورد زمان پرداخت دستمزد مردادماه انتشار نیافته است.

در این ارتباط، کارگران نیشکر هفت‌تپه با اشاره به آنچه بدقولی‌های بسیار کارفرمای خصوصی شرکت می‌نامند، خواستار پرداخت فوری مطالبات خود هستند.

بر اساس فیلم‌های انتشار یافته در شبکه‌های اجتماعی، کارگران در راهپیمایی و تجمع خود از جمله شعار می‌دادند: ‌«شریعتی حیا کن - خوزستان را رها کن» و «کارگر می‌میرد - ذلت نمی‌پذیرد».

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، ‌از سوی کارگران نیشکر هفت تپه متهم به حمایت گسترده از کارفرمایان حصوصی این شرکت است. بر اساس برخی گزارش‌های رسانه‌ای، استاندار خوزستان ۲۵ هزار دلار هزینه سفر خود و خانواده‌اش را از امید اسدبیگی دریافت کرده است. در این ارتباط، دادسرای تهران در روزهای نخست محاکمه متهمان پرونده سوء‌استفاده ۱.۵ میلیارد دلاری نیشکر هفت‌تپه این موضوع را اعلام کرد که اسدبیگی به پرداخت این مبلغ اعتراف کرده است. با این همه،‌ غلامرضا شریعتی دریافت این مبلغ را تکذیب کرده است.

در این دادگاه همچنین گفته ‌شد که همسر استاندار خوزستان،‌ ۲۰۰ هزار دلار هدیه به طور غیرمستقیم از امید اسدبیگی دریافت کرده، اما غلامرضا شریعتی در مصاحبه‌ای با رد این موضوع گفت که سندی در این مورد وجود ندارد.

در حال حاضر، امید اسدبیگی، متهم ردیف اول پرونده ۱.۵ میلیارد دلاری نیشکر هفت‌تپه، به این شرط آزاد است که مطالبات کارگران را بپردازد اما به دلیل انجام نشدن این شرط،‌ کارگران خواستار بازداشت او هستند. در این حال، گزارش‌هایی در کانال مستقل کارگران هفت‌تپه انتشار یافته است، مبنی بر اینکه او تاکنون ۷۰۰ میلیون دلار را به کانادا فرستاده است. این موضوع تاکنون از سوی مقام‌های اجرایی و قضایی تکذیب نشده است.

۰۰:۲۱ ۷.۵.۱۳۹۹

اعتراض کارگران بیکار شده صابون سازی خرمشهر

کارگران بیکار شده صابون سازی خرمشهر به پرداخت نشدن کامل مطالبات‌شان و عدم راه‌اندازی مجدد شرکت صنایع بهداشتی یاس اعتراض کردند.

این شرکت پس از واگذاری در سال ۸۷ از سوی بنیاد شهید با بحران مواجه شد و در سال ۹۳، تولید صابون در کارخانه صابون‌سازی متوقف شد و ۳۰۰ کارگر آن بدون پرداخت آنکه مطالبات‌شان پرداخت شود،‌ بیکار شدند.

این شرکت در همان سال در یک مزایده از سوی شرکت برنا تجارت خریداری شد. این شرکت متعهد شد دستمزد این ۳۰۰ کارگر را بپردازد.

به گزارش اتحاد بین‌المللی در حمایت از کارگران در ایران،‌ کارگران کارخانه صابون‌سازی خرمشهر در چند سال گذشته بارها در مقابل مراکز حکومتی در این شهرستان تجمع کردند ولی به رفم وعده و وعیدها تاکنون مطالبات‌شان به طور کامل پرداخت نشده است و از راه‌اندازی مجدد کارخانه هم خبری در میان نیست.

۱۴:۴۳ ۲.۵.۱۳۹۹

برای دسترسی به اخبار و رویدادهای صنفی و کارگری در تیرماه ۹۹، کارنامه تیرماه ۹۹ را دنبال کنید.

XS
SM
MD
LG