لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۴

کارنامه اردیبهشت ماه ۹۸

تازه‌ترین رویدادهای صنفی و کارگری ایران در اردیبهشت ماه ۹۸ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۱۸:۵۷ ۲۰.۲.۱۳۹۸

بیشترین شکایت‌های کارگران در سال ۹۷ مربوط به پرداخت نشدن عیدی، پاداش و دستمزد بوده است

بررسی پرونده‌های شکایت‌های کارگران نشان می‌دهد که بیشترین میزان شکایت کارگران در سال گذشته مربوط به پرداخت نشدن عیدی و پاداش از سوی کارفرمایان و پس از آن، پرداخت نشدن دستمزد معوقه بوده است.

خبرگزاری ایسنا با اعلام این موضوع نوشت که در بررسی پرونده‌های شکایت در هیئت‌های تشخیص، بیشترین موارد دادخواست‌های مشمولین قانون کار در سال ،‌۹۷ مربوط به عیدی و پاداش بوده که نسبت به سال ،۹۵ با افزایش ۱۲.۶ درصدی روبرو بوده است.

بر اساس این گزارش، دادخواست‌های مربوط به دستمزد معوقه، سنوات خدمت و حق بیمه اجتماعی در رتبه‌های بعدی قرار دارند که نسبت به سال ۹۵، به ترتیببیش از ۲۴۳ درصد، ۲۵۷ درصد و ۹.۱ درصد افزایش یافته‌اند.

به نوشته ایسنا، در سال ۹۷ ، کمترین موارد دادخواست‌ها مربوط به تغییر شرایط کار با کاهش ۶۱.۴ درصدی و طرح طبقه‌بندی مشاغل با ۷۰۵۶ دادخواست بوده است.

۱۷:۳۲ ۲۰.۲.۱۳۹۸

چهار کارگر پس از اعتصاب در شرکت نیشکر هفت‌تپه بازداشت شدند

کانال مستقل کارگران هفت‌تپه از بازداشت چهار کارگر و احضار شمار زیادی از کارگران این واحد کشاورزی و صنعتی خبر داد.

این برخوردهای امنیتی و قضایی در پی اعتصاب روز پنجشنبه شماری از کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه انجام شده است.

دلیل این اعتصاب، نارضایتی کارگران از وضعیت قراردادها و درخواست آنان برای بازگشت به کار کیومرث کاظمی، مدیر عامل مستعفی این واحد،‌ بوده است. کارگران اعتصابی همچنین ضمن اعتراض به عملکرد شورای اسلامی کار شرکت نیشکر هفت‌تپه، خواستار استعفای اعضای آن شدند.

به نوشته کانال مستقل کارگران هفت‌تپه، پس از این اعتصاب، نیروهای امنیتی در روزهای پنجشنبه و جمعه شمار زیادی از کارگران را احضار و تهدید کردند.

این نیروها پنجشنبه شب نیز در تماس تلفنی با ده‌ها تن از کارگران، آنها را تهدید کردند.

بر اساس این گزارش، چهار کارگر نیشکر هفت‌تپه هم بازداشت شده‌اند.

۱۷:۱۵ ۲۰.۲.۱۳۹۸

انتقاد یک عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از سکوت مسئولان در مقابل گرانی‌های اخیر و مشکلات مردم

امیر خجسته، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، با انتقاد از گرانی‌های اخیر گفت که تیم اقتصادی دولت نسبت به این مشکلات بی‌تفاوت هستند و مردم هم به سکوت آنها شک کرده‌اند.

آقای خجسته در گفت‌وگو با وب‌سایت اعتماد آنلاین،‌ افزود که گرانی‌ها نشان از اوضاع‌ و احوال آشفته‌ای دارد که تیم اقتصادی دولت ایجاد می‌کند.

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ضمن انتقاد از صحبت نکردن مسئولان با مردم گفت: مسئولان موظفند در مورد اوضاع ‌واحوال به مردم گزارش دهند و با آنان به‌ صورت شفاف صحبت کنند.

امیر خجسته اشاره کرد مسئولانی که سکوت می‌کنند، مسئول نیستند و همچنین گفت که دلالان، کشور را مدیریت می‌کنند و مسئولان تنها نگاه می‌کنند.

افزایش قیمت‌ها از سال گذشته تاکنون، ‌انتقادهای شدیدی را متوجه عملکرد دولت کرده است. با این همه، حسن روحانی،‌ رئیس جمهور،‌ و دولتمردان او از علمکرد اقتصادی خود دفاع کرده‌اند.

۱۴:۵۷ ۲۰.۲.۱۳۹۸

یک میلیون ایرانی هنوز بسته‌های حمایتی سال گذشته را دریافت نکرده‌اند

خبرگزاری تسنیم خبر داد که در حال حاضر یک میلیون تن از واجدین شرایط دریافت بسته‌های حمایتی، آنها را دریافت نکرده‌اند.

محمدحسن زدا، سرپرست سازمان تامین اجتماعی، درباره وضعیت این یک میلیون تن گفت: هنوز از سوی وزارت رفاه و سازمان هدفمندی یارانه‌ها، بودجه‌ای داده نشده است و به محض اینکه اعتبارات را بدهند، در مدت ۲۴ ساعت، پرداخت‌ها انجام خواهند شد.

تسنیم نوشت:‌ توزیع این بسته‌های حمایتی با توجه به تامین نشدن اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه و سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، منتفی است و دولت برنامه‌ای برای این گروه ندارد.

در پی افزایش شدید قیمت‌ها در سال گذشته، توزیع بسته‌های حمایتی به مبلغ ۶۰۰ هزار تومان از سوی دولت در دستور کار قرار گرفت و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از توزیع آنها بین نیمی از جمعیت ایران خبر داد.

اما به نوشته تسنیم، تعداد قابل توجهی از مشمولان دریافت بسته‌ها از دریافت آنها محروم ماندند که پس از بررسی، قرار شد این بسته‌ها به یک میلیون تن دیگر تحویل داده شود.

۱۴:۱۶ ۲۰.۲.۱۳۹۸

کاهش وضعیت رفاهی کارگران در ایران

آمار سازمان تامین اجتماعی نشان می‌دهد وضعیت رفاهی کارگران در ایران در سال ۹۷، نسبت به سال قبل از آن، ‌نزدیک به ۷۴ درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، بیش از یک میلیون و ۱۷۷ هزار کارگر در سال ۱۳۹۶ تسهیلات رفاهی دریافت کرده بودند که این رقم در سال ۹۷ به حدود ۳۰۹ هزار کارگر رسید.
فصل هشتم قانون کار به خدمات رفاهی کارگران اشاره دارد و ماده ۱۴۷ این قانون، دولت را مکلف می کند خدمات بهداشتی و درمانی برای کشاورزان و کارگران مشمول این قانون و خانواده‌های آنها فراهم شود.

به نوشته ایرنا، براساس مواد دیگر قانون کار، کارفرما موظف است خدمات رفاهی برای کارگران فراهم کند.

آمار سازمان تامین اجتماعی در شرایطی انتشار یافت که تشکل‌ها و فعالان کارگری در سالیان اخیر از کاهش قدرت خرید کارگران انتقاد کرده‌اند. در حال حاضر، حداقل دستمزد ماهانه کارگران یک میلیون و ۷۶۰ هزار تومان است. این در شرایطی است که سبد معیشت ماهانه یک خانواده سه و سه دهم نفری کارگری در سال گذشته، سه میلیون و ۷۶۰ هزار تومان بوده است.

۲۰:۲۷ ۱۹.۲.۱۳۹۸

شورای بازنشستگان: حکومت، هزاران زندانی را با کمترین دستمزد به کار گرفته است

شورای بازنشستگان ایران در بیانیه‌ای اشاره کرد که حکومت از سال‌ها پیش با استناد به ماده ۱۳۰ آیین‌نامه اجرایی سازمان زندان‌ها، به بهانه کمک به خانواده زندانیان، هزاران تن از آنان را در مرکز اشتغال و حرفه‌آموزی با کمترین و نازل‌ترین دستمزد به کار گرفته است.

این شورا با استناد به آمار رسمی همچنین نوشت که بیش از ۲۴ هزار و ۵۰۰ تن از زندانیان مشغول کارند که شامل بخش‌های مختلف تولیدی، خدماتی، کشاورزی، صنایع دستی و اعزام به کار به مراکز عمومی و خصوصی خارج از زندان می‌شود.

شورای بازنشستگان ایران افزود که این کارگران «حق کوچک‌ترین اعتراض و ایجاد تشکل» را ندارند و بنابراین شرایط موجود، «جزیره بهشت» کارفرمایان به شمار می‌رود.

این تشکل صنفی همچنین با اعلام اینکه ﻣﺰد روزاﻧﻪ ﻣﺤﻜﻮﻣﺎن به صورت ﻛﺎرﻣﺰدی ﺑه ﻮﺳﻴﻠﻪ ﻣﺪﻳﺮﻛﻞ اﺳﺘﺎن‌ها ﺗﻌﻴﻴﻦ میﺷﻮد، اضافه کرد که مشخص نیست مبنای پرداخت و میزان آن چقدر است.

بر اساس این گزارش، نحوه پرداخت دستمزد هم طبق قوانین خاصی انجام می‌شود؛ ‌از جمله ۵۰ درصد درآمد ﺑﻪ ﺣﺴﺎب ﺳﺮﭘﺮﺳﺖ ﻣﻮﻗﺖ ﻋﺎﺋﻠﻪ ﺗﺤﺖ ﺗﻜﻔﻞ ﻣﺤﻜﻮم وارﻳﺰ می‌شود.

شورای بازنشستگان ایران نوشت که ۲۵ درﺻﺪ درآمد هم ﺑﻪ ﺣﺴﺎب ﻣﺤﻜﻮم وارﻳﺰ ﻣﻲﺷﻮد ﻛﻪ هنگام آزادی ﺑﻪ او ﭘﺮداﺧﺖ شود و ۲۰ درصد درآمد ﺑﻪ ﺣﺴﺎب ﺧﻮد ﻣﺤﻜﻮم ﺑﺮای ﻣﺨﺎرج ﺿﺮوری ﭘﺮداﺧﺖ می‌ﺷﻮد.

به نوشته این بیانیه، پنج درصد درآمد ﺑﺮای ﺟﺒﺮان ﺧﺴﺎرت و ﺣﻮادث ﻧﺎﺷﻲ از ﻛﺎر، ﺑﺮ اﺳﺎس ﻗﺮارداد ﻣﻴﺎن ﺳﺎزﻣﺎن و ﻣﺤﻜﻮﻣﺎن ﺷﺎﻏﻞ اﺧﺘﺼﺎص داده می‌شود و در ﺻﻮرتی ﻛﻪ ﻣﺤﻜﻮم، ﻓﺎﻗﺪ ﻋﺎﺋﻠﻪ ﺗﺤﺖ ﺗﻜﻔﻞ ﺑﺎﺷﺪ، ﻣﺒﻠﻎ ۵۰ درصد دﺳﺘﻤﺰد ذکر شده در ﺑﻨﺪ اول، ﺑﻪ ﺣﺴﺎبش وارﻳﺰ خواهد شد.

شورای بازنشستگان خواستار آن شد که نیروی کار در جامعه، چه زندانی یا آزاد، مشمول روابط تعریف شده‌ای از قانون کار، دارای دستمزد مشابه و قوانین بیمه ای و تمام حقوقی باشد که همه مزدبگیران جامعه را شامل می‌شود.

۱۶:۵۶ ۱۸.۲.۱۳۹۸

پنج اتحادیه کارگری و صنفی فرانسه از «سرکوب» تجمع روز جهانی کارگر انتقاد کردند

پنج اتحادیه کارگری و صنفی فرانسه در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، آنچه سرکوب تجمع روز جهانی کارگر در مقابل مجلس نامیدند، ‌محکوم کردند.

در تجمع روز جهانی کارگر، ‌اول ماه مه،‌ در تهران دهها تن از فعالان کارگری و دانشجویی و همچنین دو روزنامه نگار بازداشت شدند. تاکنون شماری از آنها با قید وثیقه یا کفالت آزاد شده‌اند.

کنفدراسیون دموکراتیک کار، کنفدراسیون عمومی کار (س ژ ت)، فدراسیون سندیکایی متحد، اتحادیه سندیکایی برای همبستگی و اتحادیه ملی سندیکاهای مستقل فرانسه همچنین خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط بازداشت شدگان روز جهانی کارگر شدند.

به نوشته کمیته پیگیری ایجاد تشکل‌های کارگری،‌ در نامه به حسن روحانی گفته شده است که مزدبگیران در ایران با بزرگداشت اول ماه مه، خواستار بهبود شرایط اقتصادی وخیم خود شدند.

پیش از این نیز کنفدراسیون اتحادیه‌های کارگری نروژ،‌ سندیکاهای کارگری سوئد،‌ اتحادیه معلمان بریتانیا و سازمان عفو بین‌الملل خواستار آزادی بازداشت شدگان اول ماه مه در ایران شده‌اند.

۲۱:۳۱ ۱۴.۲.۱۳۹۸

کنفدراسیون اتحادیه‌های کارگری نروژ خواستار آزادی بازداشت شدگان روز جهانی کارگر در ایران شد

کنفدراسیون اتحادیه‌های کارگری نروژ در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی، «سرکوب» فعالان کارگری معترض در تجمع اول ماه مه به دست نیروهای امنیتی را شدیدا محکوم کرد و خواستار آزادی فوری و بدون قید شرط همه بازداشت‌شدگان شد.

به گزارش سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه، این کنفدراسیون درنامه خود به آیت‌الله علی خامنه‌ای،‌ به نمایندگی از ۹۳۰ هزار عضو خود به نقض حقوق سندیکایی در ایران اعتراض کرد و نوشت:‌ چندین تن از اعضای جنبش مستقل کارگری تنها به دلیل فعالیت‌های مشروع سندیکایی مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند و در زندان به سر می‌برند.

کنفدراسیون اتحادیه‌های کارگری نروژ با اعلام اینکه در سالیان اخیر،‌ مبارزات کارگران در ایران برای ایجاد اتحادیه‌های کارگری مستقل و آزاد، دریافت دستمزدهای معوقه را پیگیری کرده است،‌اضافه کرد که در این ارتباط،‌ حکومت ایران را به دلیل پیگرد، اذیت و آزار، زندانی و شکنجه کردن فعالان کارگری محکوم کرده است.

این کنفدراسیون کارگری با اشاره به برخوردهای امنیتی و قضایی با کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه و گروه ملی صنعتی فولاد ایران در استان خوزستان و نیز شکنجه شماری از کارگران آنها، از جمله اسماعیل بخشی و علی نجاتی، فعالان کارگری، و سپیده قلیان، فعال مدنی، از بازداشت خشونت بار دهها تن از فعالان کارگری و دانشجویان در تجمع روز جهانی کارگر در تهران انتقاد کرد.

کنفدراسیون اتحادیه‌های کارگری نروژ تاکید کرد که «این حق مسلم کارگران است که به مناسبت روز جهانی کارگر و دیگر مناسبت‌ها و اهداف، گردهمایی داشته باشند تا صدا و خواسته‌های خود را اشکارا به گوش عموم برسانند».

در نامه این کنفدراسیون به رهبر جمهوری اسلامی همچنین گفته شده است که حق تشکل و آزادی بیان و انجمن از حقوق به رسمیت شناخته شده بین‌المللی است و ادامه سرکوب کارگران در ایران و اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه باید متوقف شود.

کنفدراسیون اتحادیه‌های کارگری نروژ در عین حال در مورد اتهام های امنیتی و قضایی به فعالان کارگری در ایران نوشت که «دولت ایران قوانین مربوط به اصطلاح امنیت ملی را به‌ کار می‌بندد تا به سرکوب فزاینده فعالیت‌های سندیکایی مشروعیت ببخشد و قربانیان سرکوب را از حق دفاع حقوقی مناسب محروم کند».

۲۱:۲۰ ۱۴.۲.۱۳۹۸

شش میلیون کارگر غیررسمی در ایران بیمه ندارند

وزیر سابق تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی از وجود شش میلیون کارگر غیر رسمی فاقد بیمه در ایران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا،‌ علی ربیعی، عضو شورای مرکزی خانه کارگر، اشاره کرد که این موضوع در لایحه نظام چند لایه تأمین اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است و ابراز امیدواری کرد که به نتیجه برسد.

پیشتر هادی ابوی، دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی،‌در بهمن سال گذشته گفته بود: شش میلیون کارگر بیمه نیستند و در کارگاه‌های فاقد بیمه و کارگاه‌های زیر پله ای مشغول کار هستند.

۲۲:۰۳ ۱۲.۲.۱۳۹۸

انتقال بازداشت‌شدگان روز جهانی کارگر به زندان‌های اوین، قرچک و فشافویه

اتحادیه آزاد کارگران ایران با اشاره به آزادی چهار تن از بازداشت‌شدگان تجمع روز جهانی کارگر در مقابل مجلس نوشت که سایر بازداشت‌شدگان به بند ۲۰۹ زندان اوین و نیز زندان‌های قرچک و فشافویه اعزام شده اند.

بر اساس این گزارش، ناهید خداجو، عضو هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران، مرضیه امیری و سمانه طاهری به بند ۲۰۹ اوین منتقل شده و سایر زنان بازداشتی به زندان قرچک انتقال داده شده‌اند.

در همین ارتباط،‌ رضا شهابی و حسن سعیدی، دو عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران به بند ۲۰۹ زندان اوین و سایر بازداشت‌شدگان مرد هم به زندان فشافویه منتقل شده‌اند.

در این حال، به خانواده‌های شماری از بازداشتی‌ها از جمله وحید فریدونی، از اعضای سندیکای شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه،‌ نیز اعلام شد که روز شنبه برای پیگیری آزادی شان مراجعه کنند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG