لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۹

انتقاد یک مسئول دولتی از حمایت مقام‌های محلی از شکارچیان غیرمجاز


یک مقام سازمان محیط زیست با انتقاد از حمایت نمایندگان شهرستان فریدون‌کنار در مجلس شورای اسلامی و امام جمعه این منطقه از «شکارچیان غیرمجاز» پرندگان مهاجر٬ هشدار داد در صورت ادامه این روند٬ نسل این پرندگان٬ «منقرض» خواهد شد.

علی تیموری٬ مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست این خبر را روز شنبه ۲۵ آذر، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایلنا بیان کرده است.

آقای تیموری با انتقاد از «صید بی‌رویه» پرندگان مهاجر در منطقه فریدون‌کنار٬ گفته با وجودی که سازمان محیط زیست متولی برخورد با متخلفان شکار و صید است٬ بدون همراهی سایر نهادها موفق به انجام وظیفه خود در این زمینه نمی‌شود.

او افزوده است که فریدون‌کنار و بابلسر٬ «حدود ۱۰ محیط‌بان [دارد] که به صورت شیفتی فعالیت می‌کنند. عقل سلیم هم می‌گوید با این تعداد کم محیط‌بان نمی‌توان با افراد زیادی که برای شکار به این منطقه می‌آیند مقابله کرد».

آقای تیموری از «حمایت» عده‌ای از مسئولان از این شکارچیان خبر داده و افزوده که سازمان محیط‌زیست استان نامه‌های متعددی به نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و امام جمعه شهرستان «در زمینه تخلفاتی که در این منطقه در حال انجام است» ارسال کرده است.

او با بیان اینکه «هیچ کمکی از سوی این مسئولان به سازمان حفاظت محیط زیست نشده»٬ اضافه کرده که «نمایندگان استان و امام جمعه شهرستان از این افراد متخلف حمایت کرده‌اند. با این وجود سازمان حفاظت محیط زیست نمی‌تواند در این منطقه اقدامی علیه این متخلفان انجام دهد».

این مقام سازمان محیط زیست٬ از جمله مشکلات این سازمان در منطقه فریدون‌کنار برای برخورد با متخلفان را مالکیت زمین‌های تبدیل‌شده به تالاب در سال‌های اخیر از سوی متخلفان عنوان کرده و گفته که «تصور مالکان این زمین‌ها این است که چون این زمین‌ها شخصی است پس می‌توانند پرندگان مهاجر را که در این زمین‌ها هستند شکار کنند».

او ضمن اعلام مخالفت سازمان محیط زیست با روش‌های صید «جدید پرخطری مانند شب‌دام‌ها، دام‌های هوایی و ...»٬ افزوده است که این روش‌ها ۳۰ سال است که ابداع شده و از معایب آن، صید همه انواع پرندگان مهاجر است.

آقای تیموری اضافه کرده که با این روش‌های غیرسنتی٬ «بیش از ۹۰ درصد گونه‌های پرندگان مهاجر توسط دام‌های هوایی در آسمان صید می‌شوند و عده معدودی که به سطح زمین می‌رسند نیز توسط روش‌های دوما و دیگر روش‌ها صید می‌شوند».

او با اشاره به آنچه «حرص و طمع» افراد متخلف نامیده٬ گفته که آنها «اگر در روز ۵۰۰ پرنده مهاجر به آن منطقه وارد شود می‌خواهند همه آن‌ها را صید کنند» و هشدار داده که «اگر شکار بی‌رویه پرندگان به همین گونه ادامه پیدا کند، قطعا با مشکل انقراض پرندگان نیز مواجه خواهیم شد».

به گفته تیموری٬ در صورت ادامه این روند٬ «در سال‌های آتی دیگر شاهد غاز پیشنانی سفید که از گونه‌های در معرض انقراض است نخواهیم بود و همچنین گونه‌های دیگر که در حال حاضر وضعیت عادی دارند به گونه‌های در حال انقراض تبدیل می‌شوند.»

هشدار نسبت به احتمال انقراض پرندگان مهاجر در مناطق شمالی ایران در حالی صورت گرفته که پیش‌تر مدیرکل حفاظت محیط زیست استان لرستان گفته بود طی چهار دهه گذشته، «۸۰ درصد گونه‌های جانوری» در ایران از بین رفته‌اند.

مهرداد فتحی بیرانوند٬ ۱۸ آبان‌ماه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایسنا همچنین از اینکه «به واسطه بی‌مهری‌ها و زیاده‌خواهی‌ها» نسبت به محیط زیست، چالش‌های مخاطره‌انگیزی در کشور ایجاد شده، انتقاد کرده‌ است.

سال ۹۴ نیز محمد درویش، مدیرکل آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان محیط زیست گفته بود بیش از ۹۰ درصد حیات وحش کشور طی چهار دهه از دست رفته‌ است.

آقای درویش گفته بود: «زمانی که کلنگ سازمان محیط زیست زمین‌خورد، یک میلیون و سیصد هزار آهو، گوزن، گورخر، قوچ و میش و کل و بز و … در ایران زندگی می‌کردند اما اکنون این آمار به کمتر از ۱۱۰ هزار رسیده‌است.»

به گفته فرهاد دبیری، معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست در سال ۹۴ نیز وجود «دو میلیون اسلحه شکاری مجاز و غیرمجاز، شکار بی‌رویه و تخریب زیستگاه‌ها موجب تهدید و انقراض حیات وحش کشور است.»

هوشنگ ضیایی، یک کارشناس ارشد محیط زیست، «۷۰ درصد علل نابودی حیات وحش» کشور را مربوط به «شکار بی‌رویه» و «تنها ۳۰ درصد» آن را مربوط به تخریب زیستگاه‌ها می‌داند.

آقای ضیایی نسبت به افزایش تعداد شکارچی‌ها در کشور و باقی‌ماندن جمعیت محیط‌بانان به اندازه جمعیت آنها در قبل از انقلاب هشدار داده است.

طی سه دهه گذشته، دستکم ۱۱۹ محیط‌بان در ایران کشته و دست‌کم ۳۶۰ تن زخمی شده‌اند. همه این افراد در درگیری بین محیط‌بانان با شکارچیانی بوده که وارد مناطق ممنوعه شده‌اند و جایی که اجازه‌ نداشته‌اند، شلیک کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG