لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۵

رئیس‌جمهوری عراق از ایران به دیدار پادشاه عربستان رفت

لحظه به لحظه با مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

ریک اسکات پس از شمارش مجدد آراء فلوریدا به سنا راه یافت

ریک اسکات، فرماندار سابق ایالت فلوریدا، روز یکشنبه به عنوان برنده انتخابات سنای آمریکا اعلام شد.

آقای اسکات جمهوریخواه که با بیل نلسون دمکرات رقابت تنگاتنگی داشت، پس از شمارش مجدد آراء توانست به سنا راه یابد.

گزارش خبرگزاری رویترز حاکی است که وی توانست با ۱۰ هزار و ۳۳ رای بیشتر (۵۰.۰۵ درصد آراء) از رقیب دمکرات خود پیش بیفتد. هشت میلیون و ۱۹۰ هزار نفر در کل ایالت فلوریدا رای داده بودند.

آقای نلسون سه دوره کرسی سنا را در اختیار داشت. جمهوریخواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای روز ششم نوامبر، مجلس نمایندگان را از دست دادند ولی اکثریت کرسی‌های خود را در سنا حفظ کردند.

بنیامین نتانیاهو وزیر دفاع اسرائیل شد

نخست‌وزیر اسرائیل شامگاه یکشنبه در یک نشست خبری اعلام کرد که خود او از این پس وزیر دفاع نیز خواهد بود.

بنیامین نتانیاهو در حالی از به عهده گرفتن وزارت دفاع با حفظ سمت نخست‌وزیری خبر داد که نفتالی بنت، رهبر حزب «بیت یهودی»، بعد از استعفای آویگدور لیبرمن از پست وزارت دفاع، اصرار داشت که او باید وزیر دفاع شود.

همزمان با بیانیه نتانیاهو، رسانه‌های اسرائیل گزارش دادند که نفتالی بنت و سایر وزیران حزب «بیت یهودی» روز دوشنبه در یک نشست خبری کناره‌گیری خود را از دولت ائتلافی اسرائیل اعلام خواهند کرد اما خود این وزیران فعلا از واکنش نشان دادن به تفسیر رسانه‌ها خودداری کرده‌اند.

در این میان، کنست (پارلمان اسرائیل) خبر داد که درخواست ارائه شده از سوی حزب «اسرائیل خانه ما» برای انحلال مجلس را چهارشنبه این هفته بررسی می‌کند.

اوپوزیسیون پارلمانی نیز از انحلال دوره کنونی مجلس حمایت کرده است.

رئیس‌جمهوری عراق از ایران به دیدار پادشاه عربستان رفت

برهم صالح، رئیس‌جمهوری عراق، یک روز پس از دیدار با مقام‌های ایرانی به عربستان سعودی رفت و با ملک سلمان، پادشاه این کشور، دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، پادشاه سعودی مهمانی ناهاری به افتخار آقای صالح ترتیب داد که در آن وزیران و شاهزادگان بلندپایه عربستان نیز حضور داشتند.

تلویزیون دولت عربستان جزئیات چندانی درباره محتوای مذاکرات رئیس‌جمهوری عراق و پادشاه سعودی منتشر نکرده است.

آقای صالح روز شنبه در تهران با رهبر جمهوری اسلامی دیدار کرد که آیت‌الله علی خامنه‌ای در این دیدار خواستار «حفظ» حشد الشعبی، از گروه‌های شبه‌نظامی شیعه تحت حمایت ایران، شد.

سفر رئیس‌جمهوری عراق به عربستان پس از دیدارش از تهران به معنای آن ارزیابی شده که بغداد قصد دارد تا در مناسبات خود با این دو رقیب منطقه‌ای توازن ایجاد کند.

روحانی شیعه مرتبط با تظاهرات بصره مقابل خانه‌اش کشته شد

صدها نفر از مردم بصره روز یکشنبه جنازه یک روحانی شیعه را تشییع کردند که پلیس عراق می‌گوید مقابل خانه‌اش به ضرب گلوله فرد یا افراد ناشناس کشته شده است.

وسام الغراوی از چهره‌های سرشناس بصره در تظاهرات علیه وضعیت نابسامان خدمات عمومی از جمله آب اشامیدنی و برق بود.

در ویدئویی که منتشر شده است، وی روز جمعه گفته بود که روحانیون ظرف روزهای آینده فتوایی مبنی بر بدست گرفتن اسلحه صادر خواهند کرد. این ویدئو بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی عراق داشت.

پلیس بصره می‌گوید که آقای الغراوی اواخر روز شنبه مقابل خانه‌اش هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد. خانواده وی خواستار شناسایی و دستگیری عاملان این ترور شده‌اند.

استان بصره بیش از ۹۰ درصد نفت صادراتی عراق را تولید می‌کند ولی از دسترسی به آب تمیز و برق پایدار محروم است.

متلاشی شدن «شبکه اخلالگر محصولات پتروشیمی» در ایران

وزارت اطلاعات ایران می‌گوید که نیروهای اطلاعاتی «یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های دلالی و اخلالگر محصولات پتروشیمی را متلاشی کردند».

این نهاد امنیتی در گزارشی که روز یکشنبه در سایت رسمی خود منتشر کرد، گفته که حجم تخلفات مالی این شبکه «حدود ۵۰۰ میلیارد تومان» برآورد شده است و علاوه بر کشف ده هزار تن محصولات پتروشیمی، ۱۴ نفر از عوامل اصلی این شبکه دستگیر و به دستگاه قضایی معرفی شده‌اند.

در اطلاعیه این وزارتخانه آمده که «با اقدامات اخلالگران و دلالان، بازار مواد پتروشیمی در ماه‌های اخیر ملتهب شد و نرخ محصولات صنایع غذایی و نساجی رشد پنج برابری داشت که با اقدامات وزارت اطلاعات، اکنون شاهد روند کاهشی قیمت‌ها در این بازار هستیم و همچنان ادامه دارد».

محصولات پتروشیمی در بورس به فروش می‌رسد. روابط عمومی پتروشیمی ایران مهرماه گذشته گزارشی منتشر کرد که می‌گوید بورس کالا اخیرا شاهد جولان دلالان بوده و تقاضایی که برای محصولات پتروشیمی در بورس کالا وجود دارد واقعی نیست.

این گزارش افزوده که تقاضا نسبت به سال گذشته «بیش از سه برابر» شده است.

دونالد ترامپ: فایل صوتی لحظه قتل خاشقجی زجرآور است

رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید مایل نیست که فایل صوتی لحظه قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، را بشنود چون «نوار زجرآوری» است.

دونالد ترامپ به برنامه «یکشنبه فاکس نیوز» گفته است که در جریان کامل فایل ضبط شده از لحظه قتل خاشقجی قرار گرفته است ولی خودش دوست ندارد آن را بشنود.

وی درباره دلیل امتناعش اظهار داشت: «چون فایل زجرآوری است. وحشتناک است. خشونت زیادی دارد، جانفرسا و وحشتناک است».

جمال خاشقجی روز دوم اکتبر پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول توسط ۱۵ مامور سعودی به قتل رسید و بر اساس گزارش رسانه‌های ترکیه، جسد وی قطعه قطعه و از بین برده شد.

روزنامه واشینگتن‌پست روز جمعه گزارش داد سی‌آی‌ای به این نتیجه رسیده که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، دستور قتل خاشقجی را صادر کرده ‌است. اما دولت ترامپ می‌گوید هنوز در مورد این‌که چه فرد یا افرادی در قتل این روزنامه‌نگار منتقد دست داشته و آمر آن بوده‌اند، به نتیجه نهایی نرسیده‌ است.

رئیس‌جمهوری آمریکا روز شنبه اعلام کرد که گزارش نهادهای اطلاعاتی این کشور درباره قتل خاشقجی ظرف دو روز آینده نهایی می‌شود.

صندلی کودک در خودروهای سواری و کلاه ایمنی برای موتورسواران الزامی شد

ابوالفضل موسوی، نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس، در گفت‌وگو با ایسنا، از اصلاح ماده ۱۹ قوانین راهنمایی و رانندگی و الزامی شدن داشتن صندلی کودک و کلاه ایمنی برای تمامی سرنشینان موتور در جلسه امروز کمیسیون عمران خبر داد.

حناچی سرپرست شهرداری تهران شد

پیروز حناچی
پیروز حناچی

پس از صادر نشدن حکم پیروز حناچی، شهردار منتخب تهران، توسط وزارت کشور، اعضای شورای شهر او را به عنوان سرپرست شهرداری انتخاب کردند.

محمد علی افشانی به دلیل اجرای قانون «منع به‌کارگیری بازنشسگان» باید روز شنبه از سمت شهرداری تهران کناره‌گیری می‌کرد. در همین حال شورای شهر تهران روز ۲۲ آبان پیروز حناچی را به عنوان شهردار تازه تهران انتخاب کرد اما هنوز حکم او توسط وزارت کشور صادر نشده‌است.

در همین حال محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران، روز یک شنبه گفت که آقای حناچی می‌تواند سه ماه سرپرست شهرداری تهران باشد. به گفته آقای هاشمی، از مهلت ۱۰ روزه وزارت کشور برای صدور حکم پیروز جناچی پنج روز باقی مانده‌است.

محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد شد

محمدرضا مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما با بیان اینکه در این کمیته ریاست ۱۳ دانشگاه بررسی شد، افزود که محمدمهدی طهرانچی با تصویب کمیته منتخب این شورا برای مدت ۴ سال به عنوان رئیس دانشگاه آزاد منصوب شد.

طرح «ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» اعلام وصول شد

به گزارش ایسنا، احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، در جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی از اعلام وصول طرح «سامان‌دهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» خبر داد.

ماده ۱۲این طرح خواستار سلب اختیار گذرگاه اینترنت از دولت و واگذاری سرورهای اینترنت به نیروهای مسلح است.

مجلات تخصصی اینترنتی در ایران نیز نوشته‌اند که احتمالاً بر اساس طرح «ساماندهی» پیام‌رسان‌های اجتماعی، صدور مجوز واردات و استفاده از تلفن همراه، منوط به «پیش‌نصب» پیام‌رسان‌های داخلی روی گوشی خواهد شد.

به نوشته «ماهنامه پیوست» و دیگر سایت‌ها اگر این طرح توسط مجلس تصویب شود، روی هر گوشی جدید باید چند پیام‌رسان داخلی نصب شود تا وارد شبکه شود.

بیشتر

XS
SM
MD
LG