لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۸

خبرخوان شنبه ۲۰ مرداد

مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان در بیستمین روز از مردادماه ۹۷ را لحظه به لحظه اینجا بخوانید.

۱۶:۲۰ ۲۰.۵.۱۳۹۷

کشف شواهدی از «نخستین کوره سفال دوره اسلامی»

خبرگزاری ایسنا روز شنبه به نقل از یک باستان‌شناس از کشف شواهد «نخستین کوره ساخت سفال» در اوایل دوره اسلامی خبر داد.

مهدی موسوی‌نیا در این باره گفت: «بقایای یک اقامتگاه اعیانی و شواهدی از نخستین کوره ساخت سفال در اوایل دوره اسلامی در تپه بهرام در مقیم‌آباد ری متعلق به دوره ساسانی و دارای ساختار منحصر به فرد معماری کشف شد.»

آقای موسوی‌نیا این اتفاق را «یکی از مهم‌ترین کشفیات باستان‌شناسی این فصل از کاوش» توصیف کرد.

۱۶:۰۶ ۲۰.۵.۱۳۹۷

«انهدام یک تیم تروریستی» در شمال غرب ایران

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، به نقل از نیروی زمینی سپاه پاسداران از «انهدام یک تیم تروریستی» و مرگ «۱۱ تروریست همراه آن» خبر داد.

در این گزارش، گروه «تروریستی» مذکور «وابسته به استکبار جهانی و سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه» معرفی شده که «قصد نفوذ از منطقه شمال غرب کشور را داشت».

آن طور که در اطلاعیه قرارگاه سیدالشهدای سپاه آمده است، این گروه «قصد نفوذ به کشور از منطقه مرزی اشنویه برای ایجاد نامنی و انجام اقدامات خرابکارانه را داشت».

اشنویه در استان آذربایجان غربی واقع است.

۱۶:۰۰ ۲۰.۵.۱۳۹۷

انفجار مرگبار در یک جشنواره موسیقی در اردن

مقامات پلیس اردن از وقوع انفجاری مرگبار در روز جمعه، ۱۹ مردادماه، در یک جشنواره موسیقی در نزدیکی پایتخت این کشور، امان، خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، انفجار بمبی که زیر یک خودرو پنهان شده بود به مرگ دست‌کم یک نیروی امنیتی اردن و زخمی شدن شش نفر دیگر انجامید.

اردن در ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده برای مبارزه با گروه حکومت اسلامی، داعش، در دو کشور سوریه و عراق نقشی محوری داشته است.

۱۳:۰۱ ۲۰.۵.۱۳۹۷

بیش از نیم میلیون ونزوئلایی به اکوآدور پناه برده‌اند

همزمان با سقوط اوضاع اقتصادی در ونزوئلا، سازمان ملل متحد روز جمعه، ۱۹ مردادماه، اعلام کرد که در چند ماه گذشته «بیش از نیم میلیون» از شهروندان این کشور از مرز گذشته و به کشور اکوآدور پناه برده‌اند.

سازمان ملل همچنین اتفاقی را که برای ونزوئلا افتاده است «یکی از بزرگ‌ترین مهاجرت‌های دسته‌جمعی در تاریخ آمریکای لاتین» توصیف می‌کند.

کمتر از دو هفته پیش، صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که نرخ تورم ونزوئلا طی سال جاری میلادی به یک میلیون درصد نیز خواهد رسید.

مطابق آمار سازمان ملل، از ژانویه سال جاری تاکنون ۵۴۷ هزار ونزوئلایی وارد اکوآدور شده‌اند. این «ده برابر» افرادی است که در دوره مشابه تلاش کرده‌اند خود را از خاورمیانه به اروپا برسانند.

در هفته اول ماه جاری میلادی یعنی اوت که یک‌باره ۳۰ هزار نفر از مرز گذشته و وارد اکوآدور شدند دولت اکوآدور وضعیت اضطراری اعلام کرد.

۱۲:۵۳ ۲۰.۵.۱۳۹۷

ظریف: قرار نیست دیداری بین مقام‌های ایران و آمریکا صورت گیرد

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران روز شنبه به خبرگزاری تسنیم گفت که قرار نیست در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک دیداری بین مقام‌های ایرانی و آمریکایی صورت بگیرد.

او همچنین درباره پیشنهاد اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای مذاکره با حسن روحانی گفته است که تهران بارها موضع خود را در این باره اعلام کرده است.

به‌گفته او آمریکایی‌ها صداقت ندارند و «اعتیاد به تحریم» اجازه نخواهد داد که گفت‌وگویی صورت بگیرد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه ۱۵ مرداد به بازگشت تحریم‌های ایران حکم داد. بر اساس این حکم تحریم‌ها در مورد صنایع خودرو سازی ایران، تجارت طلا و فلزات گرانبها، داد و ستد هواپیماهای تجاری و قطعات و خدمات آنها، واردات فرش و مواد غذایی (پسته) ایرانی به آمریکا و همینطور در مورد ریال ایران اجرا می‌شود.

۱۲:۴۹ ۲۰.۵.۱۳۹۷

هشدار اردوغان به آمریکا: آنکارا متحدان جدید خواهد یافت

در پی افزایش تعرفه‌های گمرکی آمریکا برای ترکیه و سقوط ارزش پول این کشور، رئیس جمهور ترکیه روز شنبه به ایالات متحده هشدار داد که در صورت ادامه این وضع ادامه رابطه نزدیک دو کشور ممکن نخواهد بود.

رجب طیب اردوغان در مقاله‌ای که در روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز منتشر شد به دولت ایالات متحده هشدار داد که در صورت پایان مشارکت دو کشور، آنکارا «متحدان جدید» برای خود خواهد یافت.

۱۲:۴۵ ۲۰.۵.۱۳۹۷

تعداد قربانیان زمین‌لرزه اندونزی به ۳۸۷ نفر رسید

آژانس مدیریت فجایع ملی اندونزی اعلام کرد تعداد قربانیان زمین‌لرزه هفته گذشته در این کشور به ۳۸۷ نفر رسیده است. نزدیک به ۱۴ هزار نفر هم در این زمین‌لرزه که مرکز آن در جزیره لومبوک در نزدیکی بالی بود، زخمی شدند.

سخنگوی آژانس مدیریت فجایع ملی اندونزی می‌گوید چون هنوز پیکر همه افرادی که زیر آوار مانده‌اند کشف نشده، انتظار می‌رود تعداد قربانیان افزایش پیدا کند. ۲۷۰ هزار نفر هم بر اثر این زلزله بی‌خانمان شده‌اند.

یکشنبه گذشته زمین‌لرزه‌ای به بزرگی شش و نه دهم ریشتر جزیره لومبوک در اندونزی را لرزاند. در این زمین‌لرزه ده‌ها هزار خانه، مسجد و مغازه ویران شدند. یک هفته پیش از آن زمین‌لرزه دیگری به بزرگی هفت ریشتر در این منطقه آمده بود که موجب کشته شدن ۱۷ نفر شد.

اندونزی در منطقه‌ای زلزله‌خیز قرار دارد. حدود ۱۴ سال پیش زمین‌لرزه‌ای به بزرگی نه ریشتر موجب وقوع سونامی در منطقه سوماترا شد. ۲۳۰ هزار نفر در این سونامی جان خود را از دست دادند.

۱۲:۴۴ ۲۰.۵.۱۳۹۷

سقوط هواپیما در سیاتل، آمریکا، «تروریستی نبود»

رسانه‌ها از شهر سیاتل در ایالات متحده خبر می‌دهند که پرواز و سقوط یک هواپیمای مسافربری خالی از فرودگاه این شهر «تروریستی نبود».

خبرگزاری فرانسه به نقل از مقامات محلی گزارش می‌دهد که «یک مکانیک با تمایل به خودکشی» در آخرین ساعات جمعه شب این هواپیما را ربوده و به پرواز درآورده است.

به محض اطلاع مقامات فرودگاه سیاتل‌‌-‌تاکوما از این اتفاق، دو جت جنگنده اف ۱۵ خود را به این هواپیما رسانده‌اند، با این حال این دو جت عامل سقوط هواپیما «نبودند».

هواپیمای مسافربری خالی در نهایت در جزیره‌ای در شمال غربی ایالت واشینگتن آمریکا سقوط کرد.

۱۲:۱۵ ۲۰.۵.۱۳۹۷

ایسنا: رشد چندبرابری قیمت بلیت هواپیما ادامه دارد

ایسنا پیش از ظهر شنبه ۲۰ مرداد در گزارشی نوشت که پس از اعلام بسته جدید ارزی دولت و الزام شرکت‌های هواپیمایی به دریافت ارز مورد نیازشان از طریق سامانه «سنا»، مبنای ارزی این شرکت‌ها تغییر کرده و قیمت‌های پروازی افزایش قابل توجهی پیدا کرده است.

این گزارش اضافه می‌کند که ۶۰ درصد از هزینه شرکت‌های هواپیمایی با ارز خارجی پرداخت می‌شود و تغییر مبنای خرید دلار از ۴۲۰۰ تومان به ۹۰۰۰ تومان موجب افازیش قابل توجه قیمت پروازهای خارجی شده است.

گزارش ایسنا یادآور شده که در حال حاضر بهار بلیت در مسیر تهران-استانبول که تا دو ماه پیش حدود یک میلیون تومان بود به بیش از دو میلیون تومان افزایش داشته و بهای بلیت پروازهای تهران-تفلیس هم به سه میلیون تومان رسیده است.

بانک مرکزی هفته گذشته یک سامانه آنلاین برای اعلام ارزش برابری ارزهای خارجی راه‌اندازی کرد که بر پایه آن در صبح شنبه ۲۰ مرداد متوسط بها برای خرید نقدی دلار نزدیک به ۹ هزار و ۲۸۵ تومان اعلام شده است. بانک مرکزی مدعی است که این رقم بر مبنای میانگین معاملات در صرافی‌های مجاز محاسبه شده است.

دلار اما در بازار آزاد، این هفته را با رقمی بالاتر از ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان آغاز کرد. [در این باره بیشتر بخوانید]

۱۱:۲۵ ۲۰.۵.۱۳۹۷

افت قیمت رسمی پوند و یورو در روز شنبه

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بانک مرکزی ایران، هر دلار آمریکا برای روز شنبه، ۲۰ مردادماه، بدون تغییر نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته ۴۲۰۰ تومان قیمت خورد.

همچنین نرخ هر پوند انگلیس با ۴۸۵ ریال کاهش نسبت به روز پنج‌شنبه گذشته ۵۳۶۲ تومان و هر یورو نیز با ۸۲۸ ریال اُفت در مدت زمان مشابه ۴۷۹۵ تومان ارزش‌گذاری شد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG