لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۳

هشدار رهبر کره شمالی در مورد تداوم هوشياری در مقابله با شيوع کرونا


کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی
کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی

به گزارش رسانه دولتی کره شمالی کیم جونگ اون، رهبر این کشور از مقامات دولتی خواست هوشیاری در زمينه مقابله با شيوع ویروس کرونا را حفظ کنند و هشدار داد که هرگونه تساهلی به «یک بحران غیرقابل تصور و جبران ناپذیر» منجر خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دولتی کره شمالی کیم جونگ اون با وجود این هشدار باری دیگر این ادعا را تکرار کرد که در آن کشور حتی یک مورد ابتلا به ویروس شناسایی نشده است. او در جلسه رهبران حزب حاکم گفت این کشور از شیوع ویروس کاملا پیشگیری کرده است.

ولی با توجه به امکانات بهداشتی ضعیف کره شمالی و مناسبات تجاری نزدیک آن کشور با چین که کانون اولیه شیوع ویروس کرونا بود منابع خارجی عدم شیوع ویروس در کره شمالی را بعید می دانند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس حکومت کره شمالی اوایل سال میلادی جاری مقابله با ویروس را یک «موضوع موجودیت ملی» اعلام کرد، تقریبا تمامی رفت و آمدهای خارجی را ممنوع کرد و تمامی کادر درمانی کشور را برای قرنطینه کردن افرادی که علائمی شبیه به عوارض ابتلا به ویروس کرونا دارند، بسیج کرد.

کارشناسان می گویند اجرای مقررات قرنطینه به اقتصاد این کشور که به شدت تحت تاثیر تحریم‌های بین المللی قرار دارد لطمه زده است.

خبرگزاری دولتی کره شمالی در بخش دیگری از گزارش خود گفت کیم جونگ اون در جلسه دفتر سیاسی حزب حاکم «بر ضرورت حفظ هوشیاری کامل بدون هیچگونه تساهلی» تاکید کرد.

رهبر کره شمالی ضمن انتقاد از بی‌توجهی مقامات مسئول و نقض مقررات قرنطینه هشدار داد که «کاهش عجولانه مقررات مربوط به مقابله با شیوع ویروس به یک بحران غیرقابل تصور و جبران ناپذیر منجر خواهد شد.»

روزنامه دولتی «رودونگ سینمون» نیز چند عکس از کیم جونگ اون در این جلسه منتشر کرد که اولین مورد از تصاویر رهبر کره شمالی است که طی هفته‌های اخیر منتشر می شود. هیچیک از شرکت کنندگان در این جلسه از جمله رهبر کره شمالی ماسک نزده بودند.

از اظهارات اخیر کیم جونگ اون چنین برمی آید که مسدود شدن مرزها با چین که بزرگترین شریک تجاری کره شمالی است با وجود پیامدهای جدی آن برای اقتصاد این کشور ادامه پیدا خواهد کرد.

طبق آمارهای رسمی چین حجم تبادل بازرگانی بین این کشور و کره شمالی طی ماههای مارس و آوریل ۹۰ درصد کاهش یافته است.

موسسه پژوهش‌های اقتصادی «آی بی‌کی» در گزارشی اعلام کرد که در ماه مه حجم تجارت کره شمالی با چین به نسبت ماه قبل حدود ۱۶۴ درصد افزایش یافته که نشان می دهد کره شمالی احیا مناسبات اقتصادی با چین را شروع کرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می افزاید حتی قبل از شیوع ویروس کرونا کره شمالی به شدت تحت فشار تحریم‌های بین المللی قرار داشت.

تحت تاثیر تحریم‌های سازمان ملل متحد که هدف اصلی آن صادرات اصلی کره شمالی مثل ذغال سنگ، پارچه و غذاهای دریایی است، حجم صادرات آن کشور به چین در سال ۲۰۱۹ به نسبت سال ۲۰۱۶ بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته بود.

هدف اصلی رهبر کره شمالی از تقويت تماس‌های ديپلماتيک با دولت آمريکا از جمله سه ديدار با دونالد ترامپ در سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ لغو و يا کاهش تحريم‌ها بود.

ولی اين اقدامات نيز به نتيجه‌ای نرسيد و دونالد ترامپ در اجلاس دوم که در فوريه ۲۰۱۹ در ويتنام برگزار شد درخواست کيم جونگ اون برای لغو تحريم‌ها در برابر توقف بخشی از فعاليت‌های هسته‌ای کره شمالی را رد کرد.

سال گذشته رهبر کره شمالی يک برنامه اقتصادی پنج ساله و بلندپروازانه را آغاز کرد ولی کارشناسان می گويند به احتمال زياد بحران کرونا بخشی از اهداف اصلی اين برنامه را عقيم خواهد کرد.

منبع: آسوشیتدپرس؛ ش.ر



XS
SM
MD
LG