لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۰

بحران سیاسی دولت عراق بر سر مذاکره المالکی و بوش


مقتدا صدر روحانی شیعه و نوری المالکی نخست وزیر عراق در یک مصاحبه مطبوعاتی مشترک در هجدهم اکتبر
مقتدا صدر روحانی شیعه و نوری المالکی نخست وزیر عراق در یک مصاحبه مطبوعاتی مشترک در هجدهم اکتبر

گروه مقتدا صدر می گوید در اعتراض به دیدار نخست وزیر عراق و رییس جمهوری آمریکا، عضویت خود را در پارلمان و کابینه به حال تعلیق در می آورد.



پنج وزیر کابینه و سی قانون گذار نیز مذاکرات آقای المالکی و پرزیدنت بوش را «تحریک آمیز» خوانده اند.


در بیانیه گروه صدر گفته شده که این گروه «در اعتراض به دیداری که برای مردم عراق تحریک آمیز است، عضویت خود را در پارلمان و کابینه به حال تعلیق در می آورد.»


بدین ترتیب دولت آقای المالکی، بر سر ملاقات با پرزیدنت بوش، دست خوش یک بحران سیاسی شده است.


روزنامه نیویورک تایمز روز چهارشنبه گزارش داد که استیون هدلی مشاور ملی امنیت آمریکا، در باره توانایی نخست وزیر عراق برای مقابله با خشونت ها ابراز تردید کرده است.


گفت و گوهای سه جانبه رهبران اردن، عراق و آمریکا در زمینه برقراری ثبات در عراق، به روز پنج شنبه موکول شده است.


جرج بوش رییس جمهوری آمریکا، بعد از ظهر روز چهار شنبه، وارد امان پایتخت اردن شد تا گفت و گوهای حساس در زمینه برقراری ثبات در عراق را با نوری المالکی نخست وزیر آن کشور آغاز کند.


نوری المالکی نخست وزیر عراق نیز پیش از ظهر همین روز وارد اردن شد. اما برنامه از پیش تعیین شده گفت گوهای سه جانبه با شرکت رهبران اردن، عراق و آمریکا برای روز چهار شنبه لغو شد.


از سوی دیگر عبدالعزیز حکیم رییس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق و رهبر بزرگ ترین گروه سیاسی در مجلس قانون گزاری این کشور روز چهار شنبه در پی دیدار با ملک عبداله دوم پادشاه اردن در امان گفت چنانچه عراق دست خوش آشوب های گسترده تر بشود، سنی های این کشور بزرگ ترین بازندگان خواهند بود.»






XS
SM
MD
LG