لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۳

«توزیع شب‌نامه» علیه روحانی و رفسنجانی در قم 


گزارش‌ها حاکی است که «شب نامه‌هایی» علیه حسن روحانی، رییس جمهوری ایران و اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت، در «حرم معصومه» در قم توزیع شده است.

خبرگزاری «ایلنا»، روز چهارشنبه ۱۶ تیرماه گزارش داده است که «نیروهای افراطی» این شب نامه‌ها را شب عید فطر پخش کرده‌اند.

در همین زمینه، حساب اینستاگرام منسوب به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز تصویری از یکی از این شب نامه‌ها را منتشر کرده است.

به گزارش ایلنا در متن منتشر شده بر روی این حساب اینستاگرام آمده است: «بازهم دلواپسان، تندرو‌ها خودسر‌ها با پخش شب نامه علیه آیت الله هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی در شب عید فطر در حرم حضرت معصومه نشان دادند هدف آنان نشان گرفتن افراد انقلابی و به دنبال آن انتخابات ریاست جمهوری است.»

در متن این شب نامه به اظهارات علی خامنه‌ای درباره رابطه با آمریکا اشاره شده است.

رهبر جمهوری اسلامی چندین بارضمن مخالفت با مذاکره با آمریکا، گفته است که چنین مذاکره‌ای به معنای «باز کردن مسیر برای نفوذ» به درون ایران است.

علی خامنه‌ای همچنین هشدار داده بود: «مذاکره با آمریکا ممنوع است، زیرا نه تنها هیچ نفعی ندارد، بلکه ضررهای بی‌شماری نیز دارد».

​ گروه‌ها تندروی مخالف رابطه با آمریکا در ایران اکبر هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی را متهم می‌کنند که در دوران جنگ ایران و عراق به دنبال رابطه با آمریکا بوده‌اند.

در همین زمینه محمد خامنه‌ای، برادر بزرگ‌تر علی خامنه‌ای، در مصاحبه‌ای با نشریه «رمز عبور» آقای هاشمی رفسنجانی را «نامزد» آمریکایی‌ها برای «نفوذ» در ایران توصیف کرده و گفته بود که او و آیت‌الله حسینعلی منتظری بر سر «معامله با آمریکا رقابت داشته‌اند».

وی دراین مصاحبه همچنین گفته بود که آقای هاشمی رفسنجانی با رابرت مک فارلین دیدار و بعدا به «دروغ» این دیدار را تکذیب کرده است.

در سال ۱۳۶۵، رابرت مک‌فارلین، مشاور امنيت ملی رونالد ريگان، رئيس جمهور وقت آمريکا، و اليور نورٍث، دستيار او، سفر اعلام‌نشده‌ای به تهران داشتند که تاکنون روایت‌های متفاوتی از آن از سوی مسئولان جمهوری اسلامی منتشر شده است.

پس از افشای این سفر، تعدادی از نمایندگان مجلس از جمله محمد خامنه‌ای سوالی را از وزیر امور خارجه درباره این سفر مطرح کردند که طرح آن با واکنش شدید آیت‌الله خمینی، رهبر وقت جمهوری اسلامی، مواجه شدند.

در سال ۱۳۹۳ نیز مستندی با نام «من روحانی هستم» منتشر شد که به نقش رییس جمهوری ایران در موضوع سفر رابرت مک فارلین پرداخته بود.

XS
SM
MD
LG