لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۷

آلمان درباره «۲۰ شهروند ترکیه ای مظنون به جاسوسی» تحقیق می کند


طرفدارن اردوغان در شهر هامبورگ ، آلمان
طرفدارن اردوغان در شهر هامبورگ ، آلمان

یک روزنامه آلمانی روز پنجشنبه گزارش داده است که مقام های امنیتی آلمان در مورد ۲۰ شهروند ترکیه ای مظنون به جاسوسی در این کشور تحقیق می کنند.

به گزارش رویترز، روزنامه «دی ولت» نوشته است: این اطلاعات براساس پاسخ رسمی مقام های دولت آلمان به سیویم داگلدن، یک نماینده پارلمان این کشور به دست آمده است.

به دنبال لغو سخنرانی شماری از اعضای دولت ترکیه در آلمان در حمایت از همه پرسی قانونی اساسی، روابط دو کشور طی ما های اخیر تیره شده است. پس از لغو این سخنرانی ها، رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه، آلمان را به استفاده از تاکتیک‌های دوران «نازی»‌ها متهم کرد.

دفتر دادستانی فدرال آلمان ماه گذشته اعلام کرد که تحقیقاتی در خصوص احتمال جاسوسی دولت ترکیه علیه شهروندان این کشور در آلمان را شروع کرده است.

این تحقیقات پس از آن آغاز شد که گفته می شود،سازمان جاسوسی ترکیه، میت، فهرستی از بیش از ۳۰۰ نفر و ده‌ها نهاد و مدرسه مظنون به حمایت از فتح الله گولن، روحانی مخالف رجب طیب اردوغان، در آلمان تهیه کرده است.

این در حالی است که روزنامه دی ولت روز پنجشنبه ۱۷ فروردین نوشته است که دولت آلمان در پاسخ به این نماینده مجلس تاکیده کرده است: «در حال حاضرتحقیق درباره ۲۰ مظنون به جاسوسی برای دولت ترکیه در جریان است.»

رویترز می گوید، نیروهای پلیس درماه فوریه به آپارتمان های چهار مظنون به جاسوسی از طرفداران فتح الله گولن حمله کردند.

دولت رجب طیب اردوغان، فتح الله گولن، روحانی ترک مقیم آمریکا را به هدایت کودتای نافرجام در ۱۵ ژوئیه (۲۶ تیرماه سال گذشته)، متهم می‌کند.

با این حال اتحادیه اروپا از منتقدان اقدامات پس از کودتا در ترکیه است و می‌گوید، ‌ حکومت رجب طیب اردوغان از وضعیت فوق العاده برای سرکوب مخالفان خود استفاده می‌کند و اتهامات وی علیه طرفداران فتح الله گولن فاقد مستندات و شواهد لازم است.

XS
SM
MD
LG