لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۰

كشتی فرنگی نوجوانان ايران، قهرمان جهان شد


تيم ملی كشتی فرنگی نوجوانان ايران با سرمربیگری علی اشکانی، قهرمان زودهنگام رقابت‌های جهانی ۲۰۱۶ شد.

پس از ایران که دو نشان طلا و دو مدال نقره را به خود اختصاص داد، تیم‌های جمهوری آذربایجان، ترکیه و روسیه در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

این مسابقات در گرجستان برگزار شد و ایران پس از بیست سال عنوان نخست را تكرار كرد. ایران آخرین بار در سال ۱۹۹۶ جام قهرمانی را دریافت کرد. آن مسابقات در ورزشگاه آزادی تهران به انجام رسیده بود.

حسن رنگرز، سامان پاشایی، پرویز زیدوند، مهدی علیجانی، پیام زرین‌پور و مجید رمضانی از جمله نفرات آن تیم بودند که همگی مدت‌هاست از دنیای قهرمانی خداحافظی کرده‌اند.

این بار در شهر تفلیس، اميد آرامی در وزن ۴۲ كيلوگرم صاحب مدال طلا شد. او که پیشتر به نشان طلای آسیا رسیده بود، این بار ابتدا اختيار بوتيروف از ازبكستان را شکست داد.

فرنگی‌کاری که از روستایی در زابل به تیم ملی رسیده، با نتیجه ۹ بر صفر مقابل آدم بوراک از ترکیه به پیروزی رسید تا راهی فینال شود و ضمن غلبه بر ولادیسلاو کوزکوف از اوکراین، روی سکوی نخست دنیا بایستد.

در ۴۶ كيلو محمد محرابی ابتدا اوهلن از سوئد را شکست داد. مقابل مخیتاریان از ارمنستان هم به پیروزی رسید اما در برابر اسکندروف از آذربایجان شکست خورد. او در دیدار رده بندی نیز مقابل دلگادو از مکزیک مغلوب شد تا به رتبه پنجم بسنده کند.

در ۶۹ كيلو محمدرضا رستمی ابتدا مغلوب غنی‌زاده از آذربايجان شد. در گروه بازنده‌ها حریفان ازبکستانی و گرجستانی را شکست داد اما برای کسب مدال برنز به ياسین توران از ترکیه باخت.

در ۷۶ كيلوگرم حسين فروزنده مقابل ساجان از هند به پیروزی رسید اما به الکساندر کوماروف از روسیه باخت. او در گروه بازنده‌ها با ضربه فنی، واهه بوغوسیان از ارمنستان را شکست داد تا در دیدار رده‌بندی به مصاف علی هلیل از ترکیه برود.

حسین فروزنده به مقام پنجم رسید و جالب اینکه برادرش حسن نیز به همین عنوان دست یافت.

در ۸۵ كيلو حسن فروزنده مقابل پاگاليديس از يونان، راديف از بلغارستان و نورگالی از قزاقستان پیروز شد اما با پذیرش شکست در برابر الکس زوکه از مجارستان راهی دیدار رده بندی شد تا ضمن پذیرش شکست، به جایگاه پنجمی قناعت کند.

در روز نخست مسابقات، ایران صاحب یک مدال طلا و دو مدال نقره شده بود. در وزن ۵۰ كيلوگرم پويا دادمرز به عنوان پنجم رسید و در ۵۴ كيلوگرم رضا مردی از دور مسابقات کنار رفت.

در ۵۸ كيلوگرم محمدرضا مختاری موفق شد نمایندگان قرقيزستان، ترکیه و آمریکا را از پیش رو بردارد. او در دیدار پایانی مقابل والنتین پتیچ از مولداوی مغلوب شد و به مدال نقره دست یافت.

در ۶۳ كيلوگرم يوسف حسينوند اهل شهرستان دزفول، نمایندگان پرتغال، ایتالیا، ارمنستان و ژاپن را شکست داد تا راهی فینال شود.

حسینوند در جدال برای کسب نشان طلا، توانست سرگئی استفانوف از روسیه را هم تسلیم کند و روی سکوی برتر این وزن بایستد.

در ۱۰۰ كيلوگرم وحيد دادخواه مقابل رقیب اوكراينی به پیروزی رسید. سلیم اولجان از ترکیه و ناکازاتو از ژاپن را هم شکست داد اما در دیدار فینال مقابل کورنیچزاک از لهستان شكست خورد و به مدال نقره رسيد.

XS
SM
MD
LG