لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۷

اتهام دولت عربستان عليه فعالان در شبکه‌های اجتماعی


et
et
عربستان سعودی پنجشنبه ۱۷ اسفند شماری از فعالان در شبکه‌های اجتماعی را به «نشر اکاذیب» درباره زندانیان این کشور متهم کرد.

نگرانی برای سرنوشت هزاران تن از بازداشت‌شدگان امنیتی در عربستان سعودی به در گرفتن اعتراض‌هایی در این کشور انجامیده است. مقام‌های عربستان سعودی می‌گویند که بازداشت‌شدگان از اسلامگرایان تندرو هستند.

اوج اعتراض‌ها هفته گذشته در شهر «بریده» بود که در آن تظاهرات برگزار شد. نیروهای امنیتی ۱۶۱ نفر در ارتباط با این تظاهرات را دستگیر کردند.

تظاهرات هفته گذشته دور تازه ای از اعتراض‌هایی است که خویشاوندان دستگیر‌شدگان در روزهای گذشته در قصیم و ریاض ترتیب داده بودند.

ماه گذشته بیش از ۱۰۰ نفر از روحانیون وهابی، طی نامه‌ای به عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی، خواستار حل و فصل مساله بازداشت‌شدگان شده بودند. آنها در نامه خود به نقش دین در جامعه سعودی و در عین حال پشتیبانی روحانیون از قانون منع اعتراض‌ها اشاره کرده بودند.

به گزارش خبرگزاری رویترز منصور ترکی سخنگوی وزارت کشور عربستان سعودی گفته است که برخی از افراد، از شبکه‌های اجتماعی سوء استفاده کرده و اطلاعات دروغ منتشر می‌کنند. او ادامه داد که این افراد باعث می‌شوند که برخی از خویشاوندان دستگیرشدگان اعتراض‌های خیابانی ترتیب دهند.

ترکی افزود که دو هزار و ۷۷۲ تن از بازداشت‌شدگان هم‌اکنون در زندان‌های امنیتی نگهداری می‌شوند. او ادامه داد که فعالان با «نشر اکاذیب» درباره نحوه رفتار با بازداشت‌شدگان، خانواده‌های آنها را برای راه‌اندازی اعتراض تحریک می‌کنند.

یکی از فعالان حقوق بشر که به «نشر اکاذیب» متهم شده، پیشتر شمار دستگیرشدگان را حدود ۳۰ هزار نفر اریابی کرده بود.

خانواده‌های برخی از بازداشت‌شدگان می‌گویند که بستگان آنها از چند سال پیش بدون اتهام و محاکمه در زندان به سر می‌برند و نیروهای امنیتی با آنها بد رفتاری می‌کنند. برخی نیز می‌گویند که بستگانشان با وجود پایان دوره محکومیت، همچنان در زندان به سر می‌برند.

شماری از فعالان حقوق بشر می‌گویند که برخی از افراد که خواهان تغییر سیاسی در سعودی یا برگزاری انتخابات هستند، با اتهام‌های امنیتی بازداشت می‌شوند. مقام‌های سعودی این اتهام را نفی می‌کنند.

از سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ میلادی، سازمان القاعده حملاتی علیه اهدافی دولتی و خارجی در عربستان سعودی اجرا کرد. این مساله باعث شد که حکومت سعودی عملیات امنیتی شدیدی علیه اسلامگرایان تندرو ترتیب دهد. پس از آن سازمان القاعده در شبه جزیره عرب که مقر اصلی‌اش در یمن است، وعده داد که به حکومت آل سعود پایان دهد.
XS
SM
MD
LG