لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۰

اتحادیه اروپا: ترکیه باید شروط مربوط به لغو ویزای شهروندانش را اجرا کند


ژان کلود یونکر رییس کمیسیون اروپا
ژان کلود یونکر رییس کمیسیون اروپا

ژان کلود یونکر رییس کمیسیون اروپا روز چهارشنبه ۲۴ شهریور تاکید کرد دولت ترکیه باید تمامی شروط مربوط به لغو ویزا برای سفر شهروندان آن کشور به اتحادیه اروپا را اجرا کند. این شروط بخش مهمی از توافق اتحادیه اروپا و دولت ترکیه در مورد بحران مهاجرت است.

به گزارش خبرگزای آسوشیتدپرس آقای یونکر در جلسه پارلمان اروپا گفت:«لغو ویزا فقط در شرایطی عملی می شود که دولت ترکیه تمامی شروط مربوط به این توافق را اجرا کند.»

او در عین حال خواستار شکیبایی شد و گفت دولت ترکیه برای عملی کردن این شروط باید مسائل مهمی را حل و فصل کند. یکی از مهمترین موارد بازبینی در قوانین مربوط به تعریف تروریسم به شکلی است که تضمین کند روزنامه نگاران و پژوهشگران هدف قرار نگیرند.

ترکیه در یک سال اخیر هدف حملات تروریستی بوده، درگیریهای مسلحانه در مناطق کردنشین کشور گسترش یافته و در ماه ژوئیه نیز کودتای نافرجامی را پشت سرگذاشته است. رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه حاضر نیست سیاست‌های تند خود را تعدیل کند.

آقای یونکر اظهار امیدواری کرد که دولت ترکیه در نهایت شروط لازم برای سفر بدون ویزا شهروندان آن کشور به اتحادیه اروپا را اجرا کند ولی در عین حال اذعان کرد که این اقدامات ممکن است در جدول زمانی مقرر اجرا نشود.

براساس توافق اولیه بین دو طرف قرار بود ویزای سفر برای شهروندان ترکیه در ماه ژوئیه امسال لغو شود ولی تا ماه اکتبر به تاخیر افتاده است. مقامات ترکیه و اتحادیه اروپا امیدوارند در ماههای آینده عملی شود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آقای یونکر در عین حال خواستار آن شد که برای کمک به کنترل موج مهاجرانی که از مرزهای ترکیه و بلغارستان وارد اروپا می شوند نیروی بیشتری به منطقه اعزام شود.

او در بخش دیگری از سخنانش در پارلمان اروپا گفت:«لازم است تا ماه اکتبر حداقل ۲۰۰ نیروی مرزبانی و ۵۰ خودروی دیگر در نوار مرزی بلغارستان با ترکیه مستقر شود.»

آقای یونکر از تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست اداره جدید مرزبانی مشترک اتحادیه اروپا را هر چه سریعتر فعال کنند.

ژان کلود یونکر در ادامه سخنرانی خود با اشاره به مخالفت بعضی از کشورها با سهمیه بندی برای تقسیم پناهجویان و مهاجران گفت همبستگی را نمی توان به زور به کشورهای عضو اتحادیه تحمیل کرد، مشارکت در این طرح باید داوطلبانه و از صمیم قلب باشد.

طبق طرحی که کمیسیون اروپا تهیه کرده حدود ۱۶۰ هزار نفر از پناهجویی که خود را به یونان، ایتالیا و سایر کشورهای اصلی میزبان پناهجویان رسانده اند طی دو سال و متناسب با جمعیت و امکانات کشورهای عضو اتحادیه اروپا بین آنها تقسیم خواهند شد.

اما گروهی از کشورهای شرقی اتحادیه از جمله اسلوواکی که در حال حاضر ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد با این سهمیه بندی مخالفند.

با گذشت یک سال از تنظیم این طرح فقط حدود ۵ هزار نفر از این پناهجویان بین کشورهای دیگر تقسیم شده اند.

همزمان ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان که بشدت مخالف ورود مهاجران به اروپاست، می گوید آینده این اتحادیه نه در شهر بروکسل بلکه در مرزهای بلغارستان و ترکیه رقم خواهد خورد. او از اتحادیه اروپا خواست برای تقویت کنترل در مرزهای بلغارستان پول و امکانات بیشتری در اختیار آن کشور قرار دهد.

ویکتور اوربان و بویکو بوریسف نخست وزیر بلغارستان روز چهارشنبه از تاسیسات جدید مرزبانی از جمله حصارهایی که با سیم خاردار در یکی از مسیرهای اصلی ورود مهاجران از خاک ترکیه احداث شده است، بازدید کردند.

آقای اوربان گفت:«موفقیت بلغارستان در حفاظت از مرزهای این کشور با ترکیه به نفع همه کشورهای اروپایی خواهد بود.»

نخست وزیر بلغارستان نیز برای تقویت مرزبانی این کشور کمکی ۱۶۰ میلیون یورویی از اتحادیه اروپا تقاضا کرده است. او گفت:«بدون تلاش مشترک تمامی اعضای اتحادیه اروپا نمی توان برای این معضل یک راه حل دائمی پیدا کرد.»

XS
SM
MD
LG