لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۷

دفتر احمدی نژاد خبر انصراف دو وزير پيشنهادی زن را تکذيب کرد


مرضیه وحید دستجری و فاطمه آجرلو دو وزیر پیشنهادی کابینه دهم
مرضیه وحید دستجری و فاطمه آجرلو دو وزیر پیشنهادی کابینه دهم
در حالی که گزارش هايی از مخالفت روحانيون محافظه کار با وزرای پيشنهادی زن کابينه دهم منتشر شده، يک مقام دفتر محمود احمدی نژاد اخبار منتشره درباره استعفای دو زير پيشنهادی زن را تکذيب کرده است.

محمد جعفر محمدزاده، معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رييس دولت دهم، روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، گفته است: همه وزيران پيشنهادی زن از سوی رييس دولت دهم به مجلس، با جديت مشغول ارايه برنامه خود هستند.

محمدجعفر محمدزاده اخبار منتشر شده در برخی سايت ها در اين خصوص را تکذيب کرد و آنها را نادرست خواند.

محمود احمدی نژاد، مرضيه وحيد دستجری را برای تصدی وزارت بهداشت، سوسن کشاورز را برای وزارت آموزش پرورش و فاطمه آجرلو را به عنوان وزير رفاه به مجلس معرفی کرده است.

برخی از سایت های خبری نزدیک به محافظه کاران پیشتر ار انصراف مرضیه وحید دستجری و فاطمه آجرلو خبر داده بودند.

اين نخستين بار پس از انقلاب در ايران است که سه زن در فهرست کابينه پيشنهادی دولت قرار می گيرند.

معرفی سه زن از سوی محمود احمدی نژاد به عنوان وزيران پيشنهادی کابينه دهم با واکنش تند برخی مراجع تقليد شيعه و روحانيون اصولگرا رو به رو شده است.

محمد تقی رهبر، نماينده اصفهان در مجلس، درباره واکنش مراجع شيعه به وزيران پيشنهادی زن برای کابينه دهم گفته است: «بسياری از علما و مراجع تقليد از جمله آيت الله صافی گلپايگانی و آيت الله مکارم شيرازی نسبت به انتخاب وزير زن شبهه فقهی دارند و خواستار تجديد نظر احمدی نژاد در اين خصوص هستند.»

آقای رهبر اضافه کرده است: « اميدوارم اين بار چالش جديدی بين دولت و مراجع به وجود نيايد و احمدی نژاد متوجه اين موضوع باشد و ارائه نظرات فقهی از سوی مراجع و علما را دشمنی با دولت تلقی نکند.»

اين در حالی است که تاکنون آيت الله صافی گلپايگانی و آيت الله مکارم شيرازی خبر مخالفت خود با وزيران زن را تکذيب نکرده اند و از سوی دیگر به صورت علنی در این باره موضعگيری نکرده اند.

دامنه مخالفت با وزيران زن به خبرها درباره موضع گیری مراجع محدود نمی شود و برخی از روحانیون و ائمه جمعه طرفدار محمود احمدی نژاد نيز با این اقدام به مخالفت برخاسته اند.

يوسف طباطبايی نژاد، امام جمعه اصفهان، هفته گذشته گفته بود: «انتخاب بانوان برای وزارتخانه ها از زوايای مختلف کاری خلاف است و با اصول اسلام همخوانی ندارد.»

احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد نيز با انتقاد از معرفی سه وزير زن گفته است: «شکل کار ما نبايد به گونه ای باشد که يک عده فيمينيست ملحد بی دينی که خدا را قبول ندارند، در دنيا خوششان بيايد.»

اين در حالی است که مخالفت با وزيران پيشنهادی زن به دلايل شرعی و فقهی محدود نبوده و تعدادی از نمايندگان مجلس می گويند: زنان معرفی شده توانايی لازم برای اداره وزارتخانه های مربوط را ندارند.

يک عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس به خبرگزاری مهر گفته است: «از فضای...مجلس چنين بر می آيد که زنان کابينه دهم نتوانند رای لازم برای تصدی وزارت خانه های مربوطه را کسب کنند.»

علی عباسپور تهرانی فرد، ریيس کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شورای اسلامی، وزير پيشنهادی برای وزارت آموزش و پرورش را نامناسب دانسته و گفته است: سوابق وی برای وزارت در آموزش و پرورش ناکافی است.

وی با اشاره به اينکه «سوسن کشاورز» توانايی اداره و مديريت وزارت آموزش و پرورش را ندارد، افزوده است: «وزارت آموزش و پرورش بزرگترين و کليدی ترين وزارتخانه کشور است که بيش از ۴۰ درصد از پرسنل شاغل در کشور در آن حضور دارند و به همين دليل اين وزارتخانه به فردی احتياج دارد که از توانايی مديريت و برنامه ريزی بالايی برخوردار باشد.»

مجلس شورای اسلامی روز هشتم شهريورماه کار بررسی وزرای پيشنهادی و همچنين رای اعتماد به آنها را آغاز می کند.
XS
SM
MD
LG