لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۴

رييس جمهور پيشين آرژانتين به ۵۰ سال زندان محکوم شد


يک دادگاه آرژانتين روز پنجشنبه خورخه رافائل ويدلا، رييس‌جمهور پیشین اين کشور را به جرم برنامه ریزی سيستماتيک برای دزديدن نوزادان زندانيان سياسی چپ در دوران «جنگ کثيف» به ۵۰ سال زندان محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، رينالدو بيینون، آخرين ديکتاتور آرژانتين نيز به ۱۵ سال زندان محکوم شده است.

تاتی آلميدا، يک فعال برجسته حقوق بشر در بيرون از دادگاه به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته است: اين یک روز تاريخی برای عدالت قضايی است.

طبق اين گزارش، اقدام حکومت آن زمان آرژانتین در دزديدن نوزدان زندانيان سياسی چپ طی سال های ۱۹۷۶-۱۹۸۳، باعث تمایز ديکتاتوری نظامی در آرژانتين از سایر ديکتاتوری های نظامی در آمريکای لاتين شده بود. رافائل ويدلا ، نظاميان و نيروهای پليس که گروه های نظامی چپ را برای آينده آرژانتين خطرناک می دانستند، طی آن سال ها مصمم بودند تا اين گروه ها را از بین ببرند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، مدارک رسمی از قربانی شدن ۱۳ هزار تن در دوران «جنگ کثيف» حکايت می کند. طبق این شواهد شماری زيادی از زنان پس از زايمان در زندان «ناپديد»شده اند.

رافائل ويدلا در دادگاه هرگونه برنامه ريزی سيستماتيک برای ربودن نوزادان را رد کرد و گفت، زندانيان چپگرا از آنها به عنوان سپر انسانی در جنگ با دولت استفاده می کردند.

۹ مقام سابق ديگر نظامی و پليس آرژانتين نيز به همراه آنها به ربودن ۳۴ نوزاد مخالفان چپ گرا در سه دهه پيش متهم شدند که دادگاه هفت نفر از آنها را محکوم کرد و دو نفر هم تبرئه شدند.

طبق اين گزارش، اليوت آبراهام، ديپلمات سابق آمريکايی نيز در اين دادگاه شهادت داده است. پيشتر يک گروه حقوق بشری خواستار انتشار گزارش ديدار مخفيانه وی با سفير پیشین آرژانتين شده بود.

اليوت ابراهام از طریق سفير آرژانتين از دولت رينالدو بيینون خواسته بود تا در راستای زمينه سازی برای گذار به دمکراسی، هويت نوزدان ربوده شده را اعلام کند.

اليوت ابراهام در دادگاه گفته بود: «ما مي دانستيم مساله يک يا دو بچه نيست.»

به گزارش آسوشيتدپرس، حکومت نظامی رينالدو بيینون نه تنها به اين در خواست توجهی نکرد، بلکه دستور داد تا اسناد و مدارک فعاليت های دوران «جنگ کثيف» درآرژانيتن نابود شود.

طبق اين گزارش، گروه حقوق بشر«مادربزرگ ها» تاکنون توانسته است از طريق آزمايش «دی ان ای» به ۱۰۶ نفر از اين نوزدان ربوده شده کمک کند تا هويت اصلی خود را پيدا کنند. ۲۶ نفر از اين افراد به عنوان بخشی از شواهد دزدی نوزدان زندانيان سياسی در دادگاه حاضر شده بودند.

اين گروه حقوق بشری مي گويد، احتمالا در حدود ۵۰۰ نوزاد در اين دوران از زندانيان سياسی ربوده شده اند.

رافائل ويدلا که ۸۶ سال سن دارد و دادگاه او را در ربوده شدن ۲۰ نوزاد مسئول دانسته به حداکثر مجازات محکوم کرد.
XS
SM
MD
LG