لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۹

«ترور نافرجام فرمانده بازداشت کننده ملوانان بريتانيايی»


سرهنگ ابوالقاسم امانگاه، فرمانده پايگاه دريايی اروند رود، به هنگام دریافت نشان درجه سه از دست محمود احمدی نژاد.
(عکس از فارس)
سرهنگ ابوالقاسم امانگاه، فرمانده پايگاه دريايی اروند رود، به هنگام دریافت نشان درجه سه از دست محمود احمدی نژاد. (عکس از فارس)

رسانه های ايران می گويند: يک افسر سپاه پاسداران که فرماندهی بازداشت پانزده ملوان بريتانیايی در اروند رود در سال گذشته را برعهده داشت، از يک سوءقصد جان سالم به در برده است.


به گزارش شبکه تلویزیونی پرس تی وی، وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، سرهنگ ابوالقاسم امانگاه، فرمانده پايگاه دريايی اروند رود، دوشنبه گذشته هنگام رانندگی در سرخه حصار تهران مورد سوء قصد قرار گرفت.


این در حالی است که وب سايت رجانيوز، نزدیک به دولت محمود احمدی نژاد گزارش داده است که اين سوء قصد روز پنجشنبه هفته گذشته رخ داده است.


طبق اين گزارش ها، سرنشينان يک خودروی پرايد به همراه يک موتور سوار به روی خودروی آقای آمانگاه آتش گشودند، ولی در این حادثه به وی آسیبی نرسیده است.


منابع رسمی جمهوری اسلامی ايران هنوز در مورد اين خبر اظهار نظری نکرده اند. اين در حالی است که رسانه های ايران از آغاز تحقيقات در اين زمينه خبر داده اند.


۱۵ ملوانان نظامی بريتانيا روز ۲۳ مارس، سوم فروردين، سال ۱۳۸۶، توسط نيروهای نظامی ايران دستگير شدند. ايران اعلام کرده بود که قايق های نظامی بريتانيايی وارد آب های ايران شده بودند.


اما دولت بريتانيا اعلام کرده بود ملوانان نيروی دريايی اين کشور در آب های عراق دستگير شده اند.


ملوانان دو هفته بعد از دستگيری در حالی که اين مسئله به يک بحران بين المللی بدل شده بود، طی مراسمی در تهران با محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، ديدار کردند و سپس آزاد شدند.


نشان شجاعت


پس از آزادی ملوانان بریتانیایی، محمود احمدی نژاد به ابوالقاسم آمانگاه، فرمانده مرزبانان دريايی جنوب، نشان درجه سه شجاعت اعطا کرد.


آقای آمانگاه نیز در گفت وگو با رسانه های ایران با تشریح نحوه بازداشت ملوانان بریتانیایی، گفته بود، سه سال پیش از این نیز نیروهای ایرانی برخی ملوانان بریتانیایی را بازداشت کرده بودند.


آقای آمانگاه با اشاره به اينکه واقعه سال ۱۳۸۶، نخستین باری نبود که‌ نیروهای بریتانیایی بازداشت می شوند، به خبرگزاری فارس گفته بود:«يک‌ بار در تاريخ‌ ۱۱ خرداد ۱۳۸۳ سه‌ شناور و هشت‌ تفنگدار را توقيف‌ کرديم‌ و يک‌ مرتبه‌ هم‌ حدود بيست‌ و سه‌ تفنگدار انگليسی‌ را دستگير کرديم که‌ البته‌ بنا به‌ دلايلی‌ در آن‌ موقع‌ خيلی‌ زود آنها را آزاد کرديم».


مناقشه بر سر محل بازداشت اين ملوانان تا مدت ها ادامه داشت و درهمين زمينه روزنامه تايمز با استناد به اسناد وزارت دفاع بريتانيا که بر اساس قانون آزادی اطلاعات در بريتانيا منتشر شد اعلام کرد که ملوانان بريتانيايی در آب های اروند رود در «مرز مورد اختلاف دو کشور» دستگير شده اند.


به گزارش تايمز، نيروهای ائتلاف به رهبری آمريکا در نقشه های خود به طور يک جانبه مرزهای آبی ايران و عراق را تعيين کرده بودند که همين مسئله باعث اشتباه نيروهای بريتانيايی شده است.


بر اساس قرارداد ۱۹۷۵ الجزاير، خط مرزی بين ايران و عراق در اروند رود، روی عميق ترين نوار بستر اين رود کشيده شده است و آنچه از سوی روزنامه تايمز، «آب های مورد اختلاف» توصيف کرده، بر اساس اعتبار بين المللی اين قرارداد، آب های ايران محسوب می شود.


XS
SM
MD
LG